Speciale vertanding: Malossi 12-44 s spring drive

Mikkel

Speedake for life
Ik was vandaag referenties voor de overbrenging aan het berekenen.
En tevens op online shops te kijken naar diverse tandwielverhoudingen.

Toen kwam ik opeens deze aparte vertanding tegen.
Heeft iemand hier een idee van?


vertanding%20malossi.JPG
 
Advertisement - register to remove this

Ja, is volgens mij gemaakt voor het crossen.

Met springen mol je namelijk je vertanding (vraag maar eens aan de scooter-crossende-forummembers onder ons :+)

Deze zal er wel beter tegen kunnen lijkt me.
 
Bedankt :*

Als mensen ook toevallig een keer info erover zoeken, kunnen ze het vinden met de search-functie.



Edit, weer open: JohnB heeft nog nuttige toevoegingen kreeg ik te horen :)
 
Last edited:
De vertanding bevat rubbers tussen het tandwiel en de as.

De as zelf is apart gegoten met een + vorm erop.
Die geld ook voor het tandwiel en deze is hol zodat de rubbers ertussen passen.

De werking ervan is dat wanneer men met de scooter los komt en dan land dan is de aandrijving draaiende en het achterwiel slaat in 1x stil.
Dan krijg je torsie op de as door een door schietent tandwiel , nu wordt dat opgevangen door de rubbers.

Zie hier een close-up foto

57319096md0.jpg
 
Weet iemand misschien hoe je deze vertanding hoort te monteren.
Ik las dat je de vertandingsdeksel aan moest passen. Klopt dit?

Moet je ook het carter nog dieper naar de wielas toe vrezen of is dit niet nodig en past de as gewoon met het bijgeleverde gevreest lager?

EDIT:

Heb dit gevonden:

Welke aanpasingen zijn er voor deze vertanding dan nodig? Een maat van me heeft deze vertanding, maar std past deze niet in het carter. Het tandwiel kan niet helemaal in het carter vallen, omdat de achterkant van het tandwiel tegen het carter anders loopt.


Je zegt t eigenlijk zelf al.
Doordat er een afdekplaat op het tandwiel zit. Is het geheel dikker. Om het goed te laten passen moet het bijgeleverde lager geplaatst worden en zal je het carter wat moeten affrezen. Zodat het vlak dieper komt te leggen en het tandwiel vrij kan draaien

Hoeveel mm ongeveer? Even dik als die deksel die erop zit?
 
Last edited:
Back
Top