Een versterker mag nooit meer vermogen produceren dan het max vermogen wat je boksen aankunnen, anders blaas je ze op.
Nope, Je kunt juist beter een versterker gebruiken die meer vermogen kan leveren dan het opgegeven vermogen van de luidsprekers, zeker als je het maximale eruit wilt halen.
Het is namelijk zo dat als je een (te lichte) versterker op z'n maximum moet laten spelen voordat de luidsprekers aan hun max. zitten de versterker gaat clippen.
Clippen = pieken en dalen worden afgevlakt = blokgolf = DC (Gelijkstroom) = mogelijk funest (doorgebrande spreekspoelen).
Je mag wel een versterker aansluiten die meer kan leveren, maar dan moet je hem dus niet vol open zetten!
Geen enkele versterker moet je vol open zetten, de versterker gaat dan gegarandeerd clippen.
Om opgeblazen luidsprekers te voorkomen moet je leren luisteren naar vervorming, zodra je hoort dat het geluid vervormt moet je 'm iets zachter zetten. Let wel: een beetje vervorming hoeft geen probleem te zijn, speakers vervormen namelijk meer naarmate ze luider moeten spelen, het is dus belangrijk dat je onderscheid leert maken tussen "normale" vervorming en clippen of ver over X-max gaan.
In 9 v/d 10 gevallen is des te hoger het RMS vermogen, des te beter, harder en mooier je geluid is.
In die 1 v/d 10 keer zijn er boksen waar het MAX vermogen heel dicht bij het RMS vermogen ligt, dit zijn over het algemeen de betere boksen, maar dit ligt ook aan het aantal DB en het hangt van nog meer factoren af.
Hier ga ik nu niet op in, want dat is niet belangrijk nu.
Jij moet gewoon boksen uitkiezen met de hoogste RMS.
Dus een klein voorbeeldje:
A.
Max vermogen: 200.
RMS vermogen: 50.
B.
Max vermogen: 200.
RMS vermogen: 70.
In dit geval is dus optie B de betere boks omdat hij een betere RMS vermogen heeft.
Maar je kan ook dit tegen komen:
A.
Max vermogen: 200.
RMS vermogen: 50.
B.
Max vermogen: 180.
RMS vermogen: 50.
Wat doe je dan?
Juist, optie B, want hier ligt het RMS dichter bij het MAX vermogen.
Echter kiezen mensen vaak voor optie A, omdat deze iets meer MAX vermogen aankan, en je ze dus minder snel opblaast.
Maar in dit voorbeeld scheelt het maar 20 watt, dus zal dat niet zo heel veel uitmaken.
Vermogen is iets waar veel te veel waarde aan word gehecht, in dit geval is de efficiëntie van het geheel veel belangrijker.
Vermogen zegt ook niks over hoe mooi een speaker klinkt of hoe luid hij kan spelen.
Voorbeeld als het om geluidssterkte gaat:
A: 200W max. 87dB/1W/1M
B: 100W max. 96dB/1W/1M
Voor het gemak ga ik ervan uit dat beide speakers, op het "max." vermogen en gevoeligheid na, identiek zijn (Dus zelfde X-max, X-mech, vervorming bij X vermogen...) en dat X-max en X-mech geen rol spelen tot en met het max. vermogen.
Voor iedere 3dB heb je een verdubbeling van het vermogen nodig...
A heeft 32W nodig om 102dB te produceren.
B heeft slechts 4W nodig om 102dB te produceren.
A kan maximaal 110dB produceren bij 200W.
B kan maximaal 116dB produceren bij 100W.
B is in dit geval dus duidelijk de betere keus.
Er zijn echter veel meer zaken die meespelen en in het voorbeeld buiten beschouwing zijn gelaten.
Helaas is het zo dat er bij auto speakers zelden tot nooit TS (Tiele Small) parameters worden geleverd/op de verpakking staan of op internet te vinden zijn, de gevoeligheid staat er meestal wel op maar dat zegt weinig over de maximale geluidsdruk, die word namelijk grotendeels bepaald door X-max en X-mech (naast conus oppervlakte), en dat kun je achterhalen met TSP...die je niet hebt.
X-max = maximale uitslag die de conus normaal gesproken kan maken.
X-mech = maximale uitslag die de conus kan maken voordat de spreekspoel beschadigd/rolrand scheurt (Mechanisch maximum).
Ik kan hier en daar een foutje hebben gemaakt maar zoiets is het.
@ marcthetuner: is het niet mogelijk om ze om te draaien? Waarschijnlijk klinkt dat wat beter....alhoewel je dan wel wat minder hoge tonen zult hebben, mja dat is een kwestie van proberen en luisteren.