Spatbord over achterwiel Aerox

5erveD

Active Member
Goedenavond,

Zoals de titel doet vermoeden ben ik op zoek naar een spatbord voor over het achterwiel.

Dit omdat ik straks met de carburateur naar achter wil gaan rijden. Je weet wel, Stage 6 subframe en aangepaste buddybak.

Ik lees enkele oudere topics over waar men aangeeft dat een Malaguti (Phantom?) spatbord past.
Hoe en wat is mij nog niet helemaal duidelijk.

Ook zie ik deze van Mokix;

https://www.k-parts.nl/frame/scoote...tbord-over-wiel-mokix-zwart-yamaha-aerox.html

Ik vroeg mij af of er nog andere opties zijn of dat ik zelf wat moet gaan meubelen

Alle input is welkom.
 
Advertisement - register to remove this

lk heb een maand of 2 geleden zo'n Mokix spatbordje gekocht en gemonteerd. Na flink wat aanpassingen kreeg ik hem uiteindelijk passend op mijn Aerox. In mijn geval dus zeker geen straight fit. Toen ik laatst mijn rolletjes wilde vervangen zag ik dat de bevestiging op het carter al stuk was. Ik vind het een erg slechte kwaliteit en had die €60 beter in mijn zak kunnen houden.
 
Gilera ice (Piaggio) spatbord voor Minarelli horizontaal was vroeger het meest effectief en bleef ook heel onder het rijden!
Geen idee of ze nog steeds verkrijgbaar zijn hoor, maar bedoel dit:

R.jpg

Al die andere mooie spatborden hebben meestal een kunststof beugel welke je mede monteert bij de uitlaatophanging.
En dit gaat door trillingen e.d. nogal gauw scheuren en breekt het af!
Niet cool dus!

Aangepaste en sterke beugel voor de ICE zit vast met 3 boutjes op het linker carter en is van een deugdelijke kwaliteit!
 
@Shampoo

Hartelijk dank voor de informatie.
Had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Dacht dat voor die 6 tientjes het zeker wel langer zou vol houden.
Is het PPE of ABS plastic ?

@Floris van bommelstijn

Goede tip.
Ik zag ze voorbij komen in de zoektocht.
Dacht dat ze niet meer gemaakt werden. Kan mij vergissen en wellicht over de grenzen nog verkrijgbaar. Zag er een op MP maar nog te prijzig in mij ogen.

Ik heb aardig wat spatborden vergeleken en sommige welke op andere scooters zitten met een Minarelli horizontaal blok hebben potentie. Het word dan sowieso aanpassen maar daar draait ik mijn hand niet voor om.
Beugeltje van alu erbij ook niet.

Een greep uit welke in mijn optiek eventueel (gemakkelijk) aanpasbaar zijn, zijn de volgende;

Aprilia Gulliver
Malaguti F12 of F15.
Bepaalde Vespa of Gilera spatborden.
Benelli (?)

De meeste zullen waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar zijn.
Of ik er nog wat van kan maken, de tijd zal het leren. Kreeg ook al een heel wild idee over een alu spatbord :) maar heb geen Engels wiel.
 
Vroegah had je ook nog van Kiesler en MTKT spatbordjes, wellicht daar succes mee op marktplaats?

Heb eventueel dit voor je kunnen vinden, moet wel passend te krijgen zijn op een 2t blok toch?


Kost geen drol, je kan het altijd proberen.


Die ICE spatbordjes zijn leuk maar die zijn meer tegen het opspattende water wat op je rug komt als je die lange spatlap onder je achterlicht weg hebt gehaald volgens mij. Die houd je filter niet schoon. Als je het wil gebruiken om het droog te houden in bijvoorbeed de regen dan zou je een buddyfilter moeten maken. Want een dikke carb met een nog dikkere spons erop gaan je anders veel gevloek opleveren bij paar druppels regen.

Wat ook nog kan wat ik vroeger deed als ik geen omgelast subframe had is je carb naar voor monteren ipv naar achter, snap dat het niet zo mooi is als een dik filter boven je achterwiel maar hou het in je achterhoofd
 
@bartj,

Vroegah had je ook nog van Kiesler en MTKT spatbordjes, wellicht daar succes mee op marktplaats?

Ja, die bedoelde ik.., ik kon niet meer op de naam komen.
Op zich een goed spatbord maar ook hier is de bevestiging aan de uitlaatzijde nogal slap te noemen.
Aan de linkerkant is het goed en is de beugel heel degelijk en goed passend op het carter.
Maar na 4 ritjes was bij moi het gedeelte bij de uitlaatzijde al gescheurd terwijl ik het toch spanningsvrij gemonteerd had..:rolleyes:, ook niet echt een aanrader dus.

mok-93712_1.jpg
ImageHandler.jpg

Het spatbord van de Neos 4 takt past sowieso niet, hiervoor moet je ook het binnen-spatbord/scherm gaan aanpassen.

Persoonlijk denk ik dat je met die van Malaguti beter af bent. Waarom? Omdat je dan vrijwel niks hoeft aan te passen.
Wel opletten dat het ophangmechanisme (dubbele beugel) voor de uitlaatzijde word meegeleverd.
Deze beugel is niet zichtbaar en zit aan de achter/binnenkant geplaatst zodat het lijkt of dat het spatbord zweeft.

Let dan ook op dat het betreffende spatbord van een Malaguti is welke voor bouwjaar 2007 is uitgebracht.
In 2007 en daarna zijn ze overgegaan op CPI motorblokken i.p.v. de originele Minarelli blokken.
Dit is trouwens idem aan de Benelli scooter. (wijkt lichtelijk af)

Of de oude F12/F15 parts nog te vinden zijn weet ik niet..., zijn immers al oude scooters vergeleken met de huidige begrippen qua scooters.

Kreeg ook al een heel wild idee over een alu spatbord :) maar heb geen Engels wiel.

Dan word het tikken en kloppen (op het aambeeld) met de bol en/of kunststof hamer net zolang dat het materiaal in de gewenste vorm springt ..lol.
 
Last edited:
@bartj

Die 4 takt neo's had ik ook gezien.
Vermoeden al dat dat niks was ondanks dat hij wel betaalbaar is.

Carb naar voren is altijd nog ene optie.
Maar heb eigenlijk bijna alles al binnen.
Moet alleen nog een carb en een filter en het spatbord. Ooh, en buddybak+zadel.
Had een Buddy bak via MP gehaald maar dat was bagger. Direct in de kliko gemieterd.
Had zelf ook ff beter moeten kijken ;-)

@Floris van bommelstijn

De Malaguti F12/F15 spatbord kan ik nog wel aan komen. Denk dat ik die gok ga wagen.

Jaartal moet ik even controleren. Goede tip!
Zelf niet bij stil gestaan.
Oud, haha, wat is oud.
De Speedfight die hier staat is ook uit 1997 ;-)

Vwb alu spatbord kan het wel.
Kan bepaalde delen zetten en eventueel aan elkaar lassen.
Het gehele ding in elkaar kloppen zie ik niet zo zitten ;-)
 
@bartj

Die 4 takt neo's had ik ook gezien.
Vermoeden al dat dat niks was ondanks dat hij wel betaalbaar is.

Carb naar voren is altijd nog ene optie.
Maar heb eigenlijk bijna alles al binnen.
Moet alleen nog een carb en een filter en het spatbord. Ooh, en buddybak+zadel.
Had een Buddy bak via MP gehaald maar dat was bagger. Direct in de kliko gemieterd.
Had zelf ook ff beter moeten kijken ;-)
Heb je niks anders voor nodig dan wanneer je carb naar achter gaat alleen hoef je je subframe niet aan te passen als ik me niet vergis. Laaaang geleden dat ik minarelli reed
 
Toch maar eens een stuk plaat door de wals heen gehaald.
Op goed geluk want had de band omtrek niet opgemeten.

Past precies. Naja, zo goed als.
Zal zo even een foto schieten.
Mot nog wat rommelen met bevestiging maar wordt wel wat denk!

Edit:

Moet nog een heel stuk smaller en bevestiging aan meubelen.
Wellicht schoor ik het geheel ook nog wel.
Ronding komt redelijk uit zo op de gok!

IMG_20220411_191301.jpg

IMG_20220411_191314.jpg

IMG_20220411_191329.jpg
 
Last edited:
Back
Top