Spartamet

Sparta73

New Member
Hallo, ik weet even niet waar ik deze vraag moet stellen dus open maar een nieuwe tread. Ik rijd een jaar of 2 op een spartamet, omdat ik niet op een scooter durf te rijden (20jaar terug eens een ongeluk gehad, dikke paniek). Nu wil ik toch m'n scooterrijbewijs gaan halen (wil geen gezeik bij evt. aanhouding), maar dan zit ik met een probleem: ik moet natuurlijk afrijden op zo'n scooter. Ik heb wel eens geoefend op scooters, ook kleinere, maar ik vind t gewoon doodeng. Nu vind ik het belachelijk om een rijbewijs te moeten hebben voor een spartamet die 22 gaat (een elektrische fiets haalt me in), maarja ik maak de regels niet. Heeft iemand misschien een tip?
 
Advertisement - register to remove this

Meer nog dan het halen van t rijbewijs zal dat een traject zijn van de confrontatie met de angst aangaan en opnieuw wennen aan een bromscooter... De enige die kan beoordelen of ie daar aan toe is, ben je zelf.

In dat geval is het raadzaam om een rijschool (instructeur) te zoeken die hier ervaring mee heeft, en je op weg kan helpen.
Angst is een groot struikelblok, maar niet een onoverwinnelijke...
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Heb geen rijbewijs. Ik rijd zo in een auto weg (bwv) maar een scooter... Een elektrische fiets vind ik belachelijk prijzig en bovendien moet ik dan alsnog trappen. Ik heb ook last met fietsen, dus dit was voor mij een ideale situatie. Ik heb het gevoel dat ik een fiets bestuur, hoef niet trappen (hooguit even helpen als ie op gang komt). En dat stukje nostalgie is mooi meegenomen
Heb wel eens op kleinere brommers gezeten, maar ik kom a. vaak niet eens met m'n voeten bij de grond en b. vind ik het lastig qua zwaarte en grootte om mee om te gaan, laat staan er op weg te rijden. En (bijna) elke angst valt te overwinnen, maar als ik hier zo over nadenk: ik wil echt niet op een scooter rijden, ik zou er ook de grootste ongelukken mee maken. Lastig
 
Misschien is een elektrische scooter een optie.
Hiervan zijn ook zeer kleine en lichte modellen beschikbaar maar zeer zeker ook niet goedkoop.
Maar wat is te duur, een nieuwe of jonge occasion is ook niet goedkoop.

Informeer eens bij een rijschool.
Je zal toch wat lessen moeten nemen.
Maar inderdaad als je die Sparta een voor jouw fijne optie vindt, informeer eens bij een rijschool.
Misschien mag je wel examen doen op je eigen Sparta.

In Belgie waar ik woon, mag je gewoon met je eigen brommer schakel of automaat lessen nemen en examen afleggen, wellicht mag die in Nederland net zo.

De brommer moet wel voldoen aan de technische eisen die gesteld worden aan het deelnemen van het verkeer op de openbare weg, kortom moet technisch, verzekeringstechnisch en qua papieren in orde zijn.
 
Last edited:
angst is een slechte raadgever. vooral in t verkeer.

weet wat je kan en durft en ga daarbinnen kijken wat de mogelijkheden zijn.
alleen jij kent jezelf goed genoeg!

suc6
 
Een goede Rijschool, leert jou eerst Voertuigbeheersing , je krijgt de eerste les(sen) op een grote lege Parkeerplaats .
Bochtjes maken , achtjes maken rondom Pionnen, Slalom etc ... Leren remmen, enz enz .
Bij ons mag je lessen op je eigen voertuig , Examen / afrijden ook.
wel moet je voertuig goed zijn , dus dat alles naar behoren werkt.
 
Hey, wat een goed idee, ik wist niet dat er een mogelijkheid kon zijn om op m'n eigen Spartaatje af te rijden. Brute-Force, zit jouw rijschool toevallig omgeving 030? Bedankt dat jullie wilden meedenken, super! Ik ga a.s. week eens even bellen. Ik zal het posten als ik meer weet. Goed weekend allemaal!
Post automatically merged:

@super, daar heb je zeker gelijk in dat angst een slechte raadgever kan zijn en ik vind dat je ook eerlijk moet zijn wat je wel en niet durft. Zou het vreselijk vinden een ongeluk te veroorzaken, laat staan dat er nog een 3e onder m'n wiel zou liggen.
 
Back
Top