This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

spartamet vliegwiel demonteren

98757

New Member
de handstart van mijn spartamet ging niet omhoog, het blijkt het vliegwiel te zijn die vast zit, hoe demonteer ik het vliegwiel?
 
Als het vliegwiel niet draait , is/zijn waarschijnlijk de zuiger /of de krukas lagers vast gelopen ( keer zonder olie gelopen ?)
Zit er geen moer in het midden van het vliegwiel ? Als deze los is , zul je een trekker moeten hebben / maken , om deze van de as af te trekken.
 
bedankt voor je reactie, ik heb de moer eraf gehaald maar wat voor trekker heb ik dan nodig?
 
hoe demonteer ik het vliegwiel?
Via onderstaande link.
Hier vind je trouwens heel veel informatie over de Spartamet.
Lees deze eens op je gemak door.
Is echt de moeite waard...
*** EDIT*** Is wel een gedateerde site. De regelgeving is ondertussen aangepast.
Maar je kan hier heel goed terecht voor onderhoud/reparatie/montage...
 
bedankt voor je reactie, ik zal dit wel proberen, bedankt
 
is als het vliegwiel vervangen is en olie bijgevuld het probleem opgelost of moeten er ook andere dingen worden gedaan?
 
waarschijnlijk helpt vliegwiel vervangen niet eens (vliegwiel zelf zit alléén vast aan krukas, die zit via drijfstang verbonden met zuiger, die waarschijnlijk vast zit in de cilinder, maar om het allemaal zeker te weten moet het hele blok los/vervangen, maar dat weet jij als je je vliegwiel eraf hebt.
olie vul je niet bij, die hàd bij de benzine gemengd moeten zitten en als het blok zonder olie heeft gelopen is het zéker te laat. dan wordt het minimaal zuiger/cilinder zoals trabiarie zegt.
 
Ik zou, zoals al 2 keren is geopperd, de cilinder eraf halen dan zie je gelijk of daar nog alles in orde is want het niet draaien van de krukas/vliegwiel kan meerdere oorzaken hebben.
De meest voor de hand liggende is een vastloper.

Wat je eventueel zou kunnen proberen is wat dunne olie in het bougiegat laten lopen en een paar dagen goed laten weken en eventueel herhalen, dan nog eens proberen of de krukas nu wel wilt draaien.
 
ok bedankt
 
ik heb transmissie olie ingedaan en hij doet het weer