Spartamet start niet

Scooter5565

New Member
Hallo ik heb gister een spartamet gekocht hij loopt niet ik heb de carb al 3 keer schoon gemaakt en als ik de benzine slang los trek komt er genoeg uit en als ik dan probeer te starten doet hij niks ik heb de bougie los gehaalt en hij is droog heeft iemand een idee hoe ik dit oplos want wil graag rijden
 
Advertisement - register to remove this

Heb je bougie een vonk?
Probeer eens wat brandstof in het boegiegat te gieten (niet te veel) en kijk of de sparta aanslaat.
Zo ja, dan is het een brandstof probleem.
Zo nee, dan kunnen er meer dingen niet kloppen zoal de compressiedruk, misschien timing, bobine, ontsteking etc
 
Spuit eens remreiniger in de inlaat door de carburateur

Dus luchtfilter verwijderen en dan spuiten en starten met vol gas
Post automatically merged:

Wat je ook kan proberen is proberen te starten met je hand op de carburateur, zo creëer je meer vacuüm
 
Mooi man, een Hercules Saxonette met het Sachs 301 motortje!
Lang geleden wel aan gesleuteld..., heb je die met een elektrisch start of moet je de motor aantrekken?

Waar die krengen heel (erg) gevoelig voor zijn is een koolaanslag van de mengolie in de cilindermond en begin van de uitlaat.
Het is immers maar een 30cc cilindertje met een heel erg kleine doorlaat wat makkelijk dicht kan gaat zitten.
Komt vaak door een te rijke afstelling/mengverhouding.

Zou het even controleren en zo nodig reinigen zodat het motortje weer vrij kan ademen.
Ook het juiste bougietje aanwezig (Bosch WR-10-FC) met een elektroden afstand van 0,5mm?
 
Last edited:
Mooi man, een Hercules Saxonette met het Sachs 301 motortje!
Lang geleden wel aan gesleuteld..., heb je die met een elektrisch start of moet je de motor aantrekken?

Waar die krengen heel (erg) gevoelig voor zijn is een koolaanslag van de mengolie in de cilindermond en begin van de uitlaat.
Het is immers maar een 30cc cilindertje met een heel erg kleine doorlaat wat makkelijk dicht kan gaat zitten.
Komt vaak door een te rijke afstelling/mengverhouding.

Zou het even controleren en zo nodig reinigen zodat het motortje weer vrij kan ademen.
Ook het juiste bougietje aanwezig (Bosch WR-10-FC) met een elektroden afstand van 0,5mm?
Ik heb een bp4 bougie en spartamet hercules ja en als ik me hand op de inlaat doe waar het luchtfilter moet zitten dan krijg ik het zelfde als ik benzine in de kop die dan wil die het wel maar hij start niet en met remrijniger krijg ik het zelfde als ik die in de inlaat spuit ik weet niet wat ik moet doen
Post automatically merged:

En als ik hem effe met rust laat zem maar 10 min tot een 15 min en hem probeer te start zonder choke en zonder gas dan wil die wel maar start niet
 
De NGK BP4 is ook een goede en juiste bougie, het type van Bosch zit er origineel vanuit de fabriek onder.
Ik ken het verleden niet en weet ook niet of deze onderhouden is door een dealer.

En wat ik weet van vroeger heb ik al beschreven in post #5..
Ik had vroeger een maat die bij een dealer werkzaam was die o.a. deze snorfietsen aanboden.
Naarmate die dingen steeds populairder werden en mensen het niet zo nauw namen met de mengverhouding kwamen die fietsen met regelmaat terug met startproblemen.

Acht van de tien maal betrof het inderdaad een koolaanslag die het starten van de motor flink belemmerde.
Een ander hoofstuk is dat mensen een zgn. race set erop gooide zonder verdere aanpassingen.

Ik ga er echter vanuit dat die van jou nog standaard is.
 
Ik zal kijk of ik het schoon kan maken als het goed is is huj origineel dankhe voor de tip
De NGK BP4 is ook een goede en juiste bougie, het type van Bosch zit er origineel vanuit de fabriek onder.
Ik ken het verleden niet en weet ook niet of deze onderhouden is door een dealer.

En wat ik weet van vroeger heb ik al beschreven in post #5..
Ik had vroeger een maat die bij een dealer werkzaam was die o.a. deze snorfietsen aanboden.
Naarmate die dingen steeds populairder werden en mensen het niet zo nauw namen met de mengverhouding kwamen die fietsen met regelmaat terug met startproblemen.

Acht van de tien maal betrof het inderdaad een koolaanslag die het starten van de motor flink belemmerde.
Een ander hoofstuk is dat mensen een zgn. race set erop gooide zonder verdere aanpassingen.

Ik ga er echter vanuit dat die van jou nog standaard is.
Ik zak kijken of ik het schoon kan maken en ik dacht dat hij origineel was
Dankje wel voor de tip
Post automatically merged:

Ik zal kijk of ik het schoon kan maken als het goed is is huj origineel dankhe voor de tip

Ik zak kijken of ik het schoon kan maken en ik dacht dat hij origineel was
Dankje wel voor de tip
Ik heb net alles weg gehaalt maar geen verschil nog een tip?
 
Last edited:
Dus luchtfilter verwijderen en dan spuiten en starten met vol gas
Is eigenlijk wel een goed punt om ook het zgn. luchtfilter te demonteren en te reinigen.
Het is alleen een raar type luchtfilterhuis, doos/box met een microfilter in aanzuigruisdemper...
Het luchtfilter zelf heeft een cilindrische vorm en een geïntegreerd filter element welke waarschijnlijk wel te reinigen is.

Kan zijn dat je dit wellicht al gecontroleerd hebt hoor, maar ik dacht dat dit (ook) wel eens van belang kon zijn in deze.
 
Maar inprensiepe zou hij toch ook gwn moeten starten zonder lucht filter bij de inlaat
Ik lees/zie dit wel vaker maar een veelgemaakte fout is, is dat je zonder luchtfilter veel meer lucht aanzuigt als dat noodzakelijk is en dat gooit het lucht/brandstofmengsel weer door elkaar waardoor het niet goed kan ontsteken.
Lucht en brandstof (+mengolie} mengsel moet de juiste chemische samenstelling hebben, zo niet, start de motor slecht/niet en kan het zelfs zo zijn dat het mengsel de vonk gewoon dooft!

Als de cilinder en uitlaat gedeeltelijk dichtzitten heeft dit een soort wurgingseffect op het motortje!
 
Je geeft aan dat de brandstof wel loopt naar de carburateur als je de slang loshaalt?
Gebeurt dit continu of stagneert het?
Heb je bij het schoonmaken wel opgelet dat er niks blijf knellen/hangen zoals de vlotter en/of vlotternaald?

Is het inlaat membraan(-plaatje) nog in orde?
 
Back
Top