Spanningsregelaar zip 2000 kapot?

danzl

Well-Known Member
Mijn verlichting van mijn zip 2000 2 takt werkt niet en ook de claxon en Dashboard verlichting niet.

Wel werkt het remlicht,knipperlichten,olie lampje en benzinelamp

Ik heb het schema van sparky gebruikt om het te kijken of alles goed is aangesloten en of er misschien een kabelbreuk is.

Waar heb ik wel spanning:

Stekker spanningsregelaar, 7,5,4 en 8

Als ik het goed heb zou er ook spanning op 3 moeten staan maar hier is geen spanning

Of maak ik een denkfout, of is inderdaad de spanningsregelaar stuk?
 

Attachments

  • 969DDE43-4645-45D9-958A-0F23EB5F604F.jpeg
    969DDE43-4645-45D9-958A-0F23EB5F604F.jpeg
    68.5 KB · Views: 66
Advertisement - register to remove this

Als ik de witte draad (onderbroken plus) meet staat daar 12v op.

Als ik de kabel doorpiep vanuit het contact naar de stekker van display dan piept hij wel, maar spanning krijg ik er niet
Post automatically merged:

Als ik het goed heb werkt de verlichting via een ander circuit (ontsteking) als ik daar de blauwe draad meet dan komt er geen spanning uit.
Als ik er een testlampje opzet dan flinkerd deze vrij zwak
 
Last edited:
42D8DD3F-0A32-45E2-AFCF-BD9B02A3B77B.jpeg
Post automatically merged:

Dit is wat ik meet met draaiende motor stationair.
Ik heb de stekker uit de spanningsregelaar gehaald en de accu afgekoppeld en gemeten tussen de massa en de pennen van de stekker

Kleuren en de nummers die op de stekker/spanningsregelaar staan

1 Geel/groen 6ohm
2 grijs/blauw 16vac
3 dubbele draad geel/groen 14vac
4 paars/wit 16vac
5 blauw/rood 16vac
6 zwart massa
7 blauw 18vac
8 geel 36vac
 
Last edited:
Wat mij opvalt is dat de kleuren van de draden op de connector van de spanningsregelaar van jouw scooter niet overeen komen met het schema.

Je hebt de oliesensor afgekoppeld omdat je zelf mixt, is hier alles in orde gemaakt?
Deed alles wat het nu niet meer doet wel voordat je de oliesensor had afgekoppeld?

De witte draad is de geschakelde accuspanning vanaf het contactslot maar dit wist je al, deze heeft niks te maken met je verlichting en toch klopt het niet, ook bij je cockpit moet op de witte draad spanning staan als je het contact aan zet.

De verlichting van jouw scooter werkt alleen als de motor draait.
De spanning voor je koplamp en achterlicht komt van de spanningsregelaar pin 1, op het schema is deze draad grijs, op jouw connector is deze draad geel/zwart denk ik te zien. (aller rechtse draad op de connector).
Deze draad zou naar je aan- uitschakelaar moeten lopen van je verlichting.

Als ik het goed heb zou er ook spanning op 3 moeten staan maar hier is geen spanning
Dit is die geel/groene draad, hier komt pas spanning op te staan als je tank bijna leeg is.
Wel werkt het remlicht,knipperlichten,olie lampje en benzinelamp
Hoe kan je olielampje werken als je de oliesensor hebt afgekoppeld?
Hoe kan je benzinelampje branden als je geen spanning meet op de geel/groene draad bij de spanningsregelaar?

De claxon krijgt zijn spanning via de witte bedrading bij je contactslot (geschakelde accuspanning).
via de claxonschakelaar, dit heeft ook niks te maken met je verlichting.
Als ik de kabel doorpiep vanuit het contact naar de stekker van display dan piept hij wel, maar spanning krijg ik er niet
Dit klopt sowieso niet, als de draad goed is moet de geschakelde accuspanning ook daar op de witte draad arriveren.
Doorpiepen moet je wel doen met de connector van de cockpit los getrokken!
 
Ik heb de oliesensor heb ik weer terug aangesloten omdat ik meende dat het misschien daaraan lag.
Dus vandaar dat het lampje wel brand.

Met doorpiepen heb ik alle connectors los gehaald.

Gemeten vanuit de losgetrokken connector van het contact

De witte draad contact met de witte van de claxon piept hij

De witte contact naar de cockpit piept hij op geen enkele

D5C3BBFA-5AE9-4D53-83D4-CA8A5876A49A.jpeg7C078096-FBBA-4BE8-9EF9-7B3E364CB168.jpeg208BBA37-BA18-444B-A4A6-4804B90AC241.jpeg64752C73-7306-43A0-B034-5E4D33CAEC7C.jpegEEC16D55-A4DC-409A-9E9A-3849F98FC300.jpeg
Post automatically merged:

Als ik pin 8 meet (geel) dan piept deze met de lichtschakelaar.
Als de motor draait stationair dan geeft deze geen spanning maar een waarde van 6-7 ohm
Post automatically merged:

Ik heb deze scooter gekocht en toen was niets van de verlichting aangesloten dat zat er allemaal los bij dus ik kan niet zeggen of het ooit gewerkt heeft.

Kan het zo zijn dat de pinnen gewoon verkeerd in de connector zitten?
 
Last edited:
Als ik met een voeding 12v op pin 1 (geel/zwart meest rechts op connector) zet dan brand de cockpit verlichting en de koplamp

48D3ACEE-12A7-487A-A085-1A691910762D.jpeg
Post automatically merged:

Kan het zijn dat de lichtspoel stuk is en hoe kan ik die nameten?
Post automatically merged:

En zou er eigenlijk spanning moeten staan op pin 1 geel/zwart ik meet nu alleen 6-7 ohm
 
Als ik met een voeding 12v op pin 1 (geel/zwart meest rechts op connector) zet dan brand de cockpit verlichting en de koplamp
Dan weet je waar je moet zoeken.
Dus, of de spanningsregelaar is defect of de spanningsregelaar krijgt geen spanning van de stator/vliegwiel.
Dit laatste zal wel niet het geval zijn want je knipperlichten werken we, maar toch even meten, zie hier beneden.

En zou er eigenlijk spanning moeten staan op pin 1 geel/zwart
Heb je de multimeter ook op wisselspanning geprobeerd.
Als ik pin 8 meet (geel) dan piept deze met de lichtschakelaar.
Pin 8 is de input spanning voor de spanningsregelaar dus waarschijnlijk meet je via de spoelen van de stator.
Daarom altijd als je continuiteit meet van draden ook de connectoren los halen.

Kan het zo zijn dat de pinnen gewoon verkeerd in de connector zitten?
Dit lijkt me niet want je verlichting brandt wanneer je een externe spanning zet op pin 1.

Kan het zijn dat de lichtspoel stuk is en hoe kan ik die nameten?
Even meten tussen pin 2 (blauw/witte draad) en pin 8 (gele draad) met lopende motor, multimeter op wisselspanning.

Meet ook even de spanning over de accupolen en of de spanning stijgt naar tussen de 13,x en 15 Volt bij gas geven.
 
Accu vol gas 13-14 v

Tussen 2 en 8 13-14 v

Dus waarschijnlijk spanningsregelaar kapot?
Kan ik die nog doormeten of gewoon een nieuwe bestellen
 
Alles lijkt goed inderdaad.
Aan de spanningsregelaar zelf kun je weinig meten.
Ik heb je een servicemanual via PB gestuurd, het is welliswaar van een andere scooter maar goed toepasbaar op de jouwe.
Doe er je voordeel mee.
 
Alle waardes klopt zoals ze in de manual staan.

Dus kan ik zo goed als zeker concluderen dat de spanningsregelaar overleden is.

Ik bestel nu een nieuwe…..word vervolgd
 
Om gek van te worden, vandaag de nieuwe spanningsregelaar binnengekregen maar nog steeds hetzelfde probleem.

In de tussentijd dat ik moest wachten heb ik nog alle draden volgens het schema doorgemeten of deze goed waren en geen sluiting maakten maar dat was allemaal goed.

Moet ik dan uiteindelijk dan toch concluderen dat de ontsteking niet goed is….. dat is in mijn opzicht nog het enige wat overblijft
 
Nu ben ik alles opnieuw voor de zekerheid aan het doormeten en wat ik vreemd vind is het volgende:

Ik heb alle connectors los en de accu aangesloten maar nu meet ik tussen de connector van de ontsteking op de groene draad en de connector van de cdi groene draad 13 v ?

De connector van de startknop en spanningsregelaar zijn los
Post automatically merged:

Nou uiteindelijk komt alles goed

Alles werkt, de ontsteking omgewisseld voor een andere en klaar is Kees.

Iedereen opnieuw bedankt voor het meedenken!

Nog een laatste vraag, heeft er iemand ervaring met die mezoly ontsteking?
Of zeg je niet aan beginnen
 
Sorry wat heb je precies van de ontstekking omgewisseld het vliegwiel en de stator?

Heb dit probleem ook alleen als ik me accupolen meet meet ik met draaiende motor 12,4v

En kwa mezoly ontsteking ik weet niet de kwaliteit,
ik zou zelf voor orgineel gaan maar het bespaard wel geld.
 
Back
Top