Spanningsregelaar of massa?

Mafs

Well-Known Member
Hey,

Ben niet zo heel erg thuis in de elektro vandaar deze vraag.
Ik heb een Aprilia SR, deze heeft al 2 keer een nieuwe spanningsregelaar gehad omdat ie kapot scheen te zijn. (Advies van hier).

Heeft het heel lang weer goed gedaan, maar nu zijn er weer problemen.

Als ik rijd met m'n verlichting aan, en ik doe mijn knipperlicht aan gaat het licht steeds dimmen op de 'maat' van de knipperlichten. Druk ik mijn rem ook nog eens in dan blijft de knipperlicht alleen nog maar branden en knippert dus niet meer.

Ook als de scooter draait en ik wil toeteren klinkt het alsof de toeter onderwater zit, als de scooter alleen op contact staat is het normaal.

--

Hierbij dus mijn 2 vragen:

Zou het mijn spanningsregelaar kunnen zijn, zo ja, hoe kan het dat hij alweer kapot is?
Of zou het toch een massa probleem kunnen zijn?

Alvast bedankt 9||6
 
Advertisement - register to remove this

Dat zou misschien kunnen, zoals ik al zei ik heb niet echt veel verstand van elektro.
Iemand anders nog suggesties? :)
 
Voor zover ik weet wel, sowieso de accu wel.
Ik kijk van de week alles even na waar ik zo bij kan komen, en dan laat ik het nog wel even weten.
 
Massadraad is aangelegd, tot dusver nog niet veel veranderd.
Accu is ook dood inmiddels, en is erg warm geworden aan de + kant.

Knipperlichten doen ook ontzettend raar.
De linkerknipperlicht doet niks, alleen het lampje op het dashboard gaat branden.
De rechterknipperlicht doet soms wel wat of blijft alleen branden, maar het dashboardlampje gaat niet branden.

En de toeter doet het eigenlijk alleen als ik voldoende gas geef. (Lees: minimaal 50km/u+ rij) Met alleen draaiende motor lijkt het net een verzopen toeter.

Graag tips, want snap er nu helemaal niks meer van..
 
Er zit nu een andere in, geen verschil.
Ook doen de remlichten het op een of andere manier niet meer (ook niet met motor aan).

Eigenlijk doet niks het normaal behalve de normale lichten.

Zit er toevallig een groep waar de remlichten en de knipperlichten beiden op zitten aangesloten? Dat zou het namelijk wel kunnen verklaren..
 
Er zit nu een andere in, geen verschil.
Ook doen de remlichten het op een of andere manier niet meer (ook niet met motor aan).

Eigenlijk doet niks het normaal behalve de normale lichten.

Zit er toevallig een groep waar de remlichten en de knipperlichten beiden op zitten aangesloten? Dat zou het namelijk wel kunnen verklaren..
Normale lichten zitten vaak direct via de spanningsregelaar op de lichtspoel van de ontsteking, en de andere verlichting via de accu. Ik denk toch dat je dan kortsluiting in de draadboom hebt. (dat kan ook wel verklaren waarom de oude accu zo warm werd, en nu dood is)
Check de zekering ook even.
Het zit eigenlijk iets anders bij de rem, omdat die ook de startmotor schakelt, maar daarvoor bestaan er volledige stroomschema's
 

Attachments

  • versimpeld stroomschema met accu.JPG
    versimpeld stroomschema met accu.JPG
    21.3 KB · Views: 34
Last edited:
Inmiddels even tijd gehad voor m'n scooter, heb hem doorgemeten. Krijg rond de 12 volt op stationair, maar met een beetje gasgeven vloog hij al ver over de 20 volt heen.

Spanningsregelaar kapot dus.
Maar nu de vraag aan jullie, hoe kan mijn tweede spanningsregelaar binnen zo'n korte tijd alweer kapot zijn? En dan heb ik het over januari dit jaar. Dus binnen 5 maand.
 
Dan zal je denk ik toch ergens kortsluiting maken oid lijkt mij.

Verder hoort een accu bij wat meer gas geven naar ong 14 V te gaan.
 
Dan is dat duidelijk, donderdag alle kappen eraf en dan zal ik eens kijken wat er mis is.
Ik hou jullie up to date ;)
 
Spanningsregelaar was kapot. En de rest van de elektriciteit is er bij meegegaan.
Geen remlicht, normale licht, knipperlichten meer. Alleen de toeter doet het nog.

Misschien lampjes kapot, maar gebeurd vrij weinig met een nieuwe spanningsregelaar erop.
 
Back
Top