Spanningsregelaar kapot? Piaggio Zip

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn spanningsregelaar, ik heb namelijk de laatste paar weken een paar dingen waargenomen maar ik weet dus niet zeker of het vervangen van de spanningsregelaar hier de oplossing voor is. (Het gaat om een Piaggio Zip 4t 2v)

Een paar weken geleden stopten namelijk mijn dagrijverlichting achter er voor de helft mee aan beide kanten, ik dacht dat ze gewoon kapot waren maar een week later begint ook de dagrijverlichting voor te knipperen. Ook heb ik afgelopen week een aantal keer gehad dat de bendix niet aangreep op het starterkrans.

Accu is overigens een paar weken oud dus daar zou het denk ik niet aan moeten liggen. (De oude accu was namelijk 'plotseling' dood)
 
Advertisement - register to remove this

(De oude accu was namelijk 'plotseling' dood)
Dit zou ook kunnen duiden op een slechte/defecte spanningsregelaar.

Om het zeker te weten moet je de spanning over de accu meten met een multimeter.
Dit hoeft geen super precies ding te zijn van tientallen of zelfs honderden Euro's.
Ééntje van de Action voor 4 Euro is in dit geval goed genoeg.

Zet de multimeter op het 20V gelijkspanning stand en de meetdraden in de juiste bussen.
Prik de zwarte meetdraad op de minpool van de accu en de rode meetdraad op de pluspool van de accu.

Meet nu de spanning bij:
  • stilgelegde motor.
  • stationair draaiende motor.
  • bij draaiende motor met wat gas.
De spanning zal langzaam stijgen bij draaiende motor maar mag bij het gas geven niet de 14,5 a 15 Volt overschrijden.

Stijgt de spanning niet of gaat de spanning boven de genoemde waarde is je spanningsregelaar defect.
 
Bedankt voor de hulp! Ik ga het zo snel mogelijk nachecken.

En wat betreft de lichten? Klopt het dat knipperende/halfwerkende dagrijverlichting een gevolg kan zijn op een defectie/slechte spanningsregelaar?

Misschien handig om erbij te zeggen,
De dagrijverlichting voor gaat knipperen/flikkeren wanneer ik zachtjes gas geef. In stationair doen ze het wel gewoon zoals het hoort. De dagrijverlichting achter is zowel met gas als in stationair halfwerkend.
 
LED-verlichting kan heel raar doen bij wisselde spanning, dus ja, het is heel goed mogelijk dat dit aan je spanningsregelaar ligt, maar eerst meten want zo maar onderdelen vervangen zonder te weten of ze ook daadwerkelijk defect zijn, kan in de papieren lopen.
 
Heb zojuist de spanningsregelaar bekeken en deze zit vol met erosie/aanslag. Nieuwe spanningsregelaar of is iets van contactspray ook een optie?

(Heb nog geen multimeter, maar ik denk dat ik hieruit wel conclusies mag trekken.)
 
Eerst schoonmaken, contactspray is daar een hulpmiddel bij..
Dan meten.
En indien niet goed, vervangen. :rolleyes:
 
Back
Top