Aeroxen met een bouwjaar rond 2006 hebben wel degelijk een elektrische choke met een serieweerstand en werkt op dezelfde spanning als de verlichting.
Dus als jij die elektrische choke niet aansluit, wordt de lichtspoel minder belast, dit resulteert in een hogere spanning die uit de lichtspoel komt.
Dit betekent voor de spanningsregelaar dat deze deze hogere piekspanningen moet verwerken (pieken afkappen).
Dus in principe moet de spanningsregelaar het vermogen wat de elektrische choke niet verbruikt zelf deciperen en wordt daardoor uiteraard heten.
De Aeroxen van rond 2006 hebben inderdaad geen lichtweerstand dit komt omdat deze ook geen aan- uitschakelaar hebben voor de verlichting.
De verlichting is dus altijd aan en belasten altijd de lichtspoel als de motor draait.
Wat ook een reden kan zijn voor het defect raken van de spanningsregelaar als er te veel stroom wordt getrokken door zaken achter het contactslot.
Zijn er eventueel zaken die normaal werken met wisselspanning, verplaatst naar de gelijkspanningszijde van de spanningsregelaar of heb je zaken aangesloten zoals handvatverwarming of andere zaken die veel stroom trekken?
Zit er nog wel een accu in deze Aeroxen?