This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Spanningsregelaar gaat steeds kapot Aerox

Spark

New Member
Ik heb 2 keer een aerox en beide hebben ze eigelijk hetzelfde probleem.
het waren beide loop of sloop scooters en heb eigenlijk alles nieuw gekocht.

Kabelboom (zonder elektrische choke en zonder lichtweerstand.) geloof dat dit het derde type kabelboom is op aerox van ongeveer 2006
Ze hebben beide nieuwe een nieuwe ontsteking + vliegwiel.
Spanningsregelaar heb ik dus al zo'n 10x vervangen en de lichten in de voorlamp blijven ook telkens doorbranden.

nadat de lampen springen meet ik ook 18v+ wat natuurlijk weer veel te veel is. Ook is het een paar keer voorgekomen dat de scooter ook helemaal niet meer vonkt nadat de spanningsregelaar is gaan hemelen. nadat ik deze vervangen heb is dit weer gewoon normaal en komt die uit op ongeveer 14.2-14,5v spanning op de accu. Als ik de lampen dan meet is het ook weer normaal. Ik heb het ook een paar keer proberen door te meten als ik rij. maar is helaas nog niet voorgekomen dat ik het meet en hij ook daadwerkelijk op dat moment kapot gaat helaas.

ik heb al een extra massa draadgetrokken vanaf de accu naar het blok.
ik heb de hele kabelboom ook doorgemeten op breuken maar kan tot op heden eigenlijk niks vinden.

iemand nog enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

het achterlicht betreft ledlampen met richting aanwijzer.
voorlamp is een DMP voorlamp (origineel)
de Ba20d heb ik al geprobeerd met 25w en 35w op moment dat de spanningsregelaar weer vervangen is.
de t10 zijn beide 5w.
 
Kabelboom (zonder elektrische choke en zonder lichtweerstand.) geloof dat dit het derde type kabelboom is op aerox van ongeveer 2006
Aeroxen met een bouwjaar rond 2006 hebben wel degelijk een elektrische choke met een serieweerstand en werkt op dezelfde spanning als de verlichting.
Dus als jij die elektrische choke niet aansluit, wordt de lichtspoel minder belast, dit resulteert in een hogere spanning die uit de lichtspoel komt.
Dit betekent voor de spanningsregelaar dat deze deze hogere piekspanningen moet verwerken (pieken afkappen).
Dus in principe moet de spanningsregelaar het vermogen wat de elektrische choke niet verbruikt zelf deciperen en wordt daardoor uiteraard heten.
De Aeroxen van rond 2006 hebben inderdaad geen lichtweerstand dit komt omdat deze ook geen aan- uitschakelaar hebben voor de verlichting.
De verlichting is dus altijd aan en belasten altijd de lichtspoel als de motor draait.

Wat ook een reden kan zijn voor het defect raken van de spanningsregelaar als er te veel stroom wordt getrokken door zaken achter het contactslot.
Zijn er eventueel zaken die normaal werken met wisselspanning, verplaatst naar de gelijkspanningszijde van de spanningsregelaar of heb je zaken aangesloten zoals handvatverwarming of andere zaken die veel stroom trekken?
Zit er nog wel een accu in deze Aeroxen?
 
Duidelijke uitleg, nu ben ik wel benieuwd dus ik ga dit topic even volgen, ik heb exact hetzelfde probleem bij mijn Aerox zoals Spark omschrijft..

Kan het ook te maken hebben met een imitatie spanningsregelaar in plaats van een originele ? Misschien kan Spark aangeven of hij altijd originele spanningsregelaars of imitatie spanningsregelaars heeft gehad op de Aerox .

En je geeft aan dat zodra de electrische choke niet aangesloten is, deze stroom wordt "verdeeld" naar andere onderdelen maar betekend dat dan als je een carburateur met handchoke hebt , je standaard problemen met de verlichting ( kan) krijgen vanwege de spanning die ergens heen moet ?
 
ik ben nog in het bezit van een derde aerox ook 2006 die wel inderdaad een elektrische choke aansluiting heeft dus ik weet wat je bedoeld dat die er normaliter wel op zou kunnen zitten. ook op deze meet ik zo'n 15,2 volt op de accu dus. (kan natuurlijk een afwijking zitten in mijn multimeter)

Echter bij de andere 2 is een nieuwe kabelboom erop gekomen die dus geen aansluiting hebben voor een elektrische choke op de kabelboom zelf. Maar zeg maar wel van het nieuwe type bedrading hebben.

Heb inderdaad wel al diverse keren gekeken of ze niet toch een aansluiting hebben voor een elektrische start op de kabelboom. Echter zit die er toch echt niet op. dus al zou ik willen kan ik deze alsnog niet aansluiten.

Verder is er niks op aangesloten van extra handvat verwarmers, track en trace systemen, alarm of andere dergelijken extra verbruikers.

Beide hebben een nieuwe accu erop van ongeveer een week oud. Aangezien ik dacht dat dit ook wel eens een oorzaak kon zijn en de accu toch al zo goed als dood was. Meten namelijk 0,6 volt op de accu zelf.

Echter na kort stukje rijden ging die toch weer hemelen. Heb nu eens een voorlamp geprobeerd van 15w. Tot op heden doet die het wel nog maar nog niet zo vaak gereden dat ik ook met zekerheid kan zeggen dat het daarmee is opgelost.

Vreemde blijft wel dat als ik gas geef hij eigenlijk altijd naar 15.3-16.13 volt gaat. (Maakt niet uit met welke spanningsregelaar origineel of een replica/chinees. Als deze doorbranden wordt die zo’n 18,3 volt) heb ook beide geprobeerd inderdaad
 
Last edited: