Spanningsdaling bij lopende motor

Rveen99

New Member
Hoi allen,

Ik heb een vraag over mijn La Souris Vespelini S uit 2018..
Ik had een paar weken terug dat de scooter niet meer elektrisch wilde starten, waarna ik dus ben gaan kijken en er achter kwam dat de accu veel te zwak was. Zo ver ontladen dat hij ook met de accu lader niet meer te redden was.
Hier heb ik dus een nieuwe voor gehaald en ben ik meteen even gaan meten of de nieuwe accu wel netjes bij laadt.

Nu zag ik dus dat als ik hem stationair laat lopen dat ie rond de 13v zit, maar op moment van gas geven zakt naar 6-8-10v fluctuerend.

Eerste gedachte was de spanningsregelaar, dus ook die vervangen, maar helaas geen verschil.
Hierna dacht ik dat het de stator zou kunnen zijn, dus ook die vervangen, maar hierbij dus ook geen resultaat.

Voor de duidelijkheid; ik heb de stator, SR en accu vervangen, voor allemaal originele onderdelen. Maar nog steeds is de zakt de laagspanning bij gas geven naar +-6v bij gas geven. Gemeten over de accu zelf.

Weet iemand raad?

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Hoi allen,

Ik heb een vraag over mijn La Souris Vespelini S uit 2018..
Ik had een paar weken terug dat de scooter niet meer elektrisch wilde starten, waarna ik dus ben gaan kijken en er achter kwam dat de accu veel te zwak was. Zo ver ontladen dat hij ook met de accu lader niet meer te redden was.
Hier heb ik dus een nieuwe voor gehaald en ben ik meteen even gaan meten of de nieuwe accu wel netjes bij laadt.

Nu zag ik dus dat als ik hem stationair laat lopen dat ie rond de 13v zit, maar op moment van gas geven zakt naar 6-8-10v fluctuerend.

Eerste gedachte was de spanningsregelaar, dus ook die vervangen, maar helaas geen verschil.
Hierna dacht ik dat het de stator zou kunnen zijn, dus ook die vervangen, maar hierbij dus ook geen resultaat.

Voor de duidelijkheid; ik heb de stator, SR en accu vervangen, voor allemaal originele onderdelen. Maar nog steeds is de zakt de laagspanning bij gas geven naar +-6v bij gas geven. Gemeten over de accu zelf.

Weet iemand raad?

Alvast bedankt
Waarschijnlijk massa problem.
 
Als ik tussen de massa kabel die op de accu aangesloten zit en een gedeelte van het frame meet zit er nagenoeg geen weerstand tussen. Dit heb ik gemeten met de accu losgekoppeld van de kabels.

Kan ik nog ergens anders zoeken?
Het zou kunnen dat 1 van je draden los is gekomen ergens en op je frame zit dat je nu kortsluiting hebt.
 
Kan 3 dingen zijn:

Stator/ontsteking
Spanningsregelaar
Massaprobleem

Ik zou de spanningsregelaar eens doormeten omdat dit kastje bijna alle elecktrische gedeelte van je scooter 'bedient'
 
De spanningsregelaar is vaak in de gelijkrichter en andersom.
Wanneer je een driefasen dynamo hebt kun je de spanning meten die elk van de drie draden bij de gelijkrichter/spanningsregalaar 'aflevert".
Stuur anders eens een foto van de gelijkrichter/spanningsregelaar, waarbij de draden goed zichtbaar zijn.
Misschien domme vraag: hoe goed is je multimeter?
Vreemd dat er geen diagnose lampje is gaan branden, vanwege een te lage laadspanning. Of heeft ie geen ECU?
 
Kan ook dat de wisselspanning ergens gekoppeld wordt met de gelijkspanning, door superpositie van de signalen krijg je dan met een multimeter ook rare metingen.
Op een oscilloscoop zie je dit beter echter niet iedereen heeft een scoop in de keukenlade liggen.
Een slechte massa zoals reeds opgemerkt of toch een mottige spanningsregelaar kan de oorzaak zijn.

@Andel , een soortgelijk probleem hoeft niet altijd dezelfde oorzaak te hebben.
Misschien geen slecht idee om een eigen topic aan te maken waarin je even je scooter voorstelt zoals bijv. merk, type, bouwjaar en verder wat er eventueel aan de originele setup veranderd is, welke problemen je ervaart, wanneer deze problemen optreden en wat je zelf al gecontroleerd/gemeten/gedaan hebt om het probleem te achterhalen/op te lossen.
Dan blijft ook het topic van @Rveen99 schoon en netjes en krijg je waarschijnlijk ook meer response op je vraag/probleem.
 
Back
Top