[SOLVED] Knipperlichten knipperen niet! PIAGGIO ZIP 4T

Nawidk

New Member
Dag allemaal een kleine maand geleden waren mijn knipperlichten van mijn piaggio zip 4 takt spontaan gestopt met knipperen, dus ik had 2 weken daarna een wok en ik moet natuurlijk die scooter een beetje netjes maken voor de keuring, alles werkt gewoon goed behalve de knipperlichten dus ik dacht no big deal heb nieuw schakelaartje gehaald en tot mijn verbazing deed dat ook gewoon hetzelfde, maar ik vraag me af wat kan er dan mis zijn ik heb ook een ander start relais aangesloten dat doet ook niets het gaat hierbij om de originele knipperlichten geen leds wij weet wat hier aan de hand is?



[EDIT] de knipperlichten doen het weer! Ik had de tip van sparky gebruikt spanningregelaar vervangrn en alles doet het weer weer!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nawidk said:
een kleine maand geleden waren mijn knipperlichten van mijn piaggio zip 4 takt spontaan gestopt met knipperen

Wat bedoel je hiermee, branden de knipperlichten continue of helemaal niet meer?

Wat ik niet begrijp is waarom je een startrelais vervangt in een poging om je knipperlichten te repareren, waarom?
 
Wat bedoel je hiermee, branden de knipperlichten continue of helemaal niet meer?

Wat ik niet begrijp is waarom je een startrelais vervangt in een poging om je knipperlichten te repareren, waarom?
Ze branden continue het aparte ook is het is gewoon tijdens het rijden gebeurd opeens op de rotonde knipperen ze niet meer dus indicatie lampje van knipperlichten blijft ook gewoon branden
 
Volgens het elektrisch schema dat ik heb van de Piaggio Zip 4T, komt de knipperspanning voor je knipperlichten via een blauw/zwarte draad van je spanningsregelaar.

Omdat het type ZIP sinds jaar en dag geproduceerd wordt en er misschien wat wijzigingen zijn doorgevoerd zodat mijn elektrisch schema niet meer overeen komt controleer even of de blauw/zwarte draad die bij je knipperlichtschakelaar weggaat ook arriveert bij je spanningsregelaar.

Is dit het geval zit er niks anders op dan de gehele spanningsregelaar te vervangen.
 
Ik zou er een 68 cc onder pleure
***Off-topic***
Waarom reageer je zo ?
Zit je om aandacht verlegen ?
Heeft niets met de vraag van TS te maken...!!!

***On-topic***
@Nawidk
Volgens mij bedoel je het knipperlichtrelais i.p.v. het startrelais.
Heb je al gekeken of er corrosie zit bij de aansluitingen van de knipperlichten of het relais ?
Corrosie kan overal in de scooter zitten.
Denk aan: printplaat in cockpit, achterlicht, schakelaars enzovoort...
---------------------------------------------------------------------------
Even een andere vraag:
Waarom heb je een WOK gekregen ?
Is dit omdat je knipperlichten niet werken of is er meer aan de hand ?
Knipperlichten zijn wettelijk niet verplicht op een scooter maar zijn toegestaan.
Zie onderstaande link.


Trouwens: er staat in de wet dat men richting moet aangeven bij links/rechts afslaan of veranderen van rijbaan.
Een hand uitsteken voldoet dus aan deze regel... :)

EDIT:
Hier nog een link over de verlichting voor de brommer/scooter:

 
Last edited:
***Off-topic***
Waarom reageer je zo ?
Zit je om aandacht verlegen ?
Heeft niets met de vraag van TS te maken...!!!

***On-topic***
@Nawidk
Volgens mij bedoel je het knipperlichtrelais i.p.v. het startrelais.
Heb je al gekeken of er corrosie zit bij de aansluitingen van de knipperlichten of het relais ?
Corrosie kan overal in de scooter zitten.
Denk aan: printplaat in cockpit, achterlicht, schakelaars enzovoort...
---------------------------------------------------------------------------
Even een andere vraag:
Waarom heb je een WOK gekregen ?
Is dit omdat je knipperlichten niet werken of is er meer aan de hand ?
Knipperlichten zijn wettelijk niet verplicht op een scooter maar zijn toegestaan.
Zie onderstaande link.


Trouwens: er staat in de wet dat men richting moet aangeven bij links/rechts afslaan of veranderen van rijbaan.
Een hand uitsteken voldoet dus aan deze regel... :)

EDIT:
Hier nog een link over de verlichting voor de brommer/scooter:

Ja probleem is dus ik heb werkelijk waar geen idee waar het relais zit van de knipperlichten op een zip en de wok kreeg ik voor mijn snelheid, doorgezaagde cdi
 
Oh die had ik 4 maanden geleden ook al vervangen omdat de accu niet opgeladen word maar ik ga morgen wel een kijkje nemen! Ik stuur ook gelijk foto's
 
Spuit alle stekkers eens in met contact spray.. Als er vocht of corrosie in de stekker gaat zitten dan krijgt de aansluiting een boel weerstand en dan loop er denk ik amper nog stroom door die stekker.

Contact spray haalt alle oxidatie weg.
 
Als er "een boel weerstand" in het circuit zou zitten, zouden zijn knipperlichten minder fel branden, daar heb ik TS niks over horen zeggen.
 
geen idee waar het relais zit van de knipperlichten
- Achter de kappen onder het zadel.
- Achter het beenscherm t.h.v. het contactslot.
- Onder de voetenplank.

Het relais kan dus overal zitten.
Ook op plekken die je niet verwacht.

Voorbeeld:
Bij mijn Yamaha Neo's zit het relais vastgeklikt onder de cockpit.
Zie foto.

Neos Cockpit Knipper Relais.jpg
 
Als ik het goede schema voor jouw bouwjaar scooter heb, zul je geen knipperrelais vinden.
Misschien toch even mijn post #4 opnieuw en aandachtig lezen!!!
 
Even bij je lampen meten of je er spanning hebt zo ja dan zijn je lampen stuk.
Geen spanning: dan even voor je klingelateur(knipper relais) meten heb je daar spanning is je relais stuk.
 
Back
Top