solenoids (electronisch bediende klep)

G-rox

Well-Known Member
hey jongens,

ik ben opzoek naar solenoids maar ik weet echt niet waar ik in nederland moet zoeken, in Amerika kan ik genoeg bedrijven vinden maar hier niet.

kent iemand toevallig een bedrijf die solenoids produceren en verkopen aan particulieren?

of heeft iemand een idee in welke richting ik het best kan zoeken?
 
Advertisement - register to remove this

Een solenoid wordt hier ook wel gewoon een elektroventiel genoemd.
Ik veronderstel dat je een setje zoekt voor een lachgassysteem.
Dan heb je er een nodig voor benzine en voor lachgas.
Die zijn hier wel te krijgen, maar wel enorm prijzig.

Je kan eens proberen bij NX of bij NOS, elke scooter/auto tuner die zich met lachgas bezig houd kan die normaal leveren.
Hou er wel rekening mee dat er enorm veel verschillende zijn.
 
Zoek anders eens op magneetventiel :)

Nu we het er hier toch over hebben.

NX kits hebben deze een bepaald type solenoid ? Of volstaat elke solenoid ?

Aangezien het gas door middel van de druk op de fles aangevoerd wordt en door de drukmeter (ventiel) controleerbaar gedoseerd wordt.
En voor benzine hetzelfde maar dan door middel van een brandstofpomp.

Pas bij de verstuiver wordt de precies juiste hoeveelheid (dmv de sproeier) ingespoten.

Klopt mijn redenatie zo een beetje ?

Solenoids is toch puur alleen nodig om op het juiste moment de 2 kanalen open te gooien en meer niet.
 
Last edited:
ja ik zeg maar gewoon solenoid omdat dat ook in het nederlands gebruikt word.

ik wil het inderdaad gebruiken voor een N20 injectie en ben eigenlijk niet van plan om 800 en meer uit te geven aan een basis set, vind ik een beetje achterlijk duur.
 
Originally posted by o0SMòôKE0o
Zoek anders eens op magneetventiel :)

Nu we het er hier toch over hebben.

NX kits hebben deze een bepaald type solenoid ? Of volstaat elke solenoid ?

Aangezien het gas door middel van de druk op de fles aangevoerd wordt en door de drukmeter (ventiel) controleerbaar gedoseerd wordt.
En voor benzine hetzelfde maar dan door middel van een brandstofpomp.

Pas bij de verstuiver wordt de precies juiste hoeveelheid (dmv de sproeier) ingespoten.

Klopt mijn redenatie zo een beetje ?

Solenoids is toch puur alleen nodig om op het juiste moment de 2 kanalen open te gooien en meer niet.

Je zit een beetje fout, de solenoid voor lachgas moet bestand zijn tegen een druk van 70bar en moet ook nog openen bij deze druk.
Tussen de fles en de solenoid zit GEEN reduceerventiel, de druk uit de fles staat rechtstreeks op de solenoid.
Dit is dus niet zomaar een solenoid.

Algemeen kan je stellen dat alle onderdelen die je in het lachgasgedeelte van zo een systeem gebruikt moeten getest zijn tot 300bar. Ga dus NOOIT persluchtkleppen gebruiken, die spatten normaal gezien uit elkaar.
Ook hydraulische kleppen zijn niet bruikbaar want die dichten niet genoeg af.

Een ander leuk weetje is dat enkel teflon dichtingen voldoen voor lachgas.

Voor de benzine maakt dit allemaal niet zoveel uit omdat de druk daar heel laag is.
 
Ik ben even prijsjes aan het opvragen, komt er zo aan.

[edit]
De kleppen van NX die ik gebruik zijn hetzelfde als die van NOS (voor soortgelijk gebruik).
Via Koopmans kan je ze krijgen voor € 143,75 per stuk. Ik heb nu de prijsopgave gedaan bij de leverancier, dus als je interesse hebt kun je mij het beste een PM sturen.

Wat ik niet snap is dat je de complete kit te duur vind :p
De fles zit rond de € 200,-
2x solenoid is € 287,50
Brandstofpomp zit op 155,25
Dan krijg je nog de frogger, wat stukken hogedrukslang, een set met sproeiers om over de electronica maar niet te beginnen.
Dus of je moet zelf een aantal componenten hebben gevonden voor weinig, anders zie ik het nut er niet van in.
Over de fles, als je zelf een fles hebt geregeld ga dan eens kijken of je hem ergens kan laten vullen. De meeste plekken die ik ken waar vulling te krijgen is vullen namelijk alleen gekeurde flessen.
[/edit]
 
Last edited:
bedankt voor het vermelden van de prijzen Mol.

als je kijkt naar die prijzen ben ik het met je eens dat je niet begrijpt dat ik een kit te duur vind.

maar je moet ook eens nagaan wat die onderdelen kosten als er geen of een ander merkje opstaat.
ik heb al eens rond gekeken en een degelijk magneetventiel komt dan rond de 50 tot 100 euro.(voor de benzine toevoer nog goedkoper aangezien minder eisen gesteld worden)

de brandstofpomp is niet persee nodig en zijn ook veel goedkoper te krijgen.

als fles wil ik een CO2(brandblusser)fles gebruiken, waarschijnlijk van 1,5 kg.
hier moet dan uiteraard wel een ander ventiel op worden gemonteerd.
ik neem aan dat die wel gekeurd zijn, maar het is goed dat je me er ff aan herinnerd.

nu ik eraan denk, ik heb ook nog een 5 liter duikfles staan.die kunnen tot 300 bar geloof ik :).
die hoeft alleen maar gekeurd te worden en een nieuw ventiel erop

klein spul zoals leiding, daar gebruik ik gevlochte stalen remleidingen voor.
de sproeiers worden waarschijnlijk gewoon carb sproeiers.

tis wat werk inderdaad.
of het goedkoper is moet blijken en ik vind het in iedergeval een stuk leuker om zelf te bouwen.
 
Last edited:
Suc6 met bouwen. Als je wat info nodig hebt mag je me altijd een PM sturen ofzo. Als je wat foto's kan posten van de dingen die je al hebt zou wel leuk zijn.
Vooral met de fles zou ik toch erg oppassen en eerst eens informeren voordat je daaraan begint.
 
dankje voor het suc6 :)

ik zal eens kijken of ik een foto'tje kan poste van de fles.
eigenlijk heb ik nog niet veel meer en dat zal ook nog wel ff duren aangezien ik behoorlijk blut ben.
maar dan heb ik gelukkig veel tijd om het goed uit te denken ;)

overgens die fles die ik heb is al een keer gekeurd geweest tot 450 bar.(vuldruk)

minpunt:
20 jaar oud en moet dus overnieuw gekeurd worden
gewicht: 7kg

nu we het er toch over hebben.

wat is de vuldruk voor een fles?
70 bar?
er word gezegd dat een fles minimaal 300bar moet kunnen hebben, maar is het dan proef of vuldruk?
groot verschil namelijk
 
Back
Top