Solenoid probleem

Gdwehnes

Well-Known Member
Goeiedag,

Hier wat info over mijn scooter:
Scooter heb ik gekocht bij de 1e eigenaar ben nu 2e.
Vespa S Sport 4t 4v uit 2009 met 24dkm erop.

Ik doe mijn onderhoud zelf.
Laatste onderhoud is 2 weken terug.
- Nieuwe variogeleiders (malossi)
- Nieuwe snaar (origineel)
- Nieuwe 5.2 gr rollen (malossi)
- 5W40 Olie ververst.
Kopie uit mijn vorige thread

EDIT:

Ik heb 3 maanden geleden dit luchtregelaartje volledig vervangen!


Piaggio 4v blokjes hebben allemaal een solenoid, een luchtregelaar die wordt geregeld door je temperatuur metertje. Hoeveel lucht er in de carburateur komt dar regelt deze solenoid.

Nu mijn probleem,
Ik heb sinds kort dat mijn scooter beetje langzaam optrekt als ie warm gereden is, als ik mijn solenoid 'uitschakel' (Het slangetje ervanaf trek, die vanaf mijn caburateur naar mijn solenoid zit) is mijn scooter een flink stuk rapper en hou ik zelfs snelle 2t bij. Is dit heel erg schadelijk voor mijn carburateur? of iets anders? Want het lijkt mij dat het niet erg is?

Hierbij foto's om hiervan een visie te krijgen:
5171251713
 
Advertisement - register to remove this

Je zegt als je "de luchtregelaar" eraf trekt,trekt je scooter beter.

Dus wanneer de carburateur meer lucht krijgt trekt de scooter beter.

Mijn eerste gedachte is, brandstofmengsel te rijk.

Dus:
- Controleer je luchtfilter of deze niet vuil is en daardoor te weinig lucht doorlaat.
- Heb je onlangs een grotere sproeier geplaatst?

Je Vraagt: Kan het afkoppelen van deze luchtregelaar kwaad?

Ik veronderstel dat in deze regelaar of ervoor een luchtfiltertje gemonteerd is.
Als je deze regelaar eenvoudigweg afkoppeld bestaat de mogelijkheid dat je door het afgekoppelde buisje vieze lucht aanzuigt.
Dit zal niet erg goed zijn voor je blokje.
 
Deze zuigt geen lucht aan, die regelt juist de lucht wat van de luchtfilter naar de carburateur gaat. alle overtollige lucht zuigt ie eruit. Hij is verbonden aan een elektrische kabel die aan mijn kabelboom vast zit.

Ik heb december 2018 mijn sproeier wel veranderd, ik heb een grotere carburateur wat bij 4v heel veel voorkomt (de maat weet ik niet).
Origineel zit er een sproeier 72 in, maar met mijn snelheid heb ik de sproeier 75 nodig.
Mijn luchtfilter gister nog nagekeken, geen vuil

Zie foto:
51727

Edit:
Zoals je op de foto ziet van mijn eerste post zie je de solenoid zitten, als je kijkt heeft de solenoid maar 1 buis waar lucht doorheen stroomt, aan de andere kant zie je een draad die voor elektriciteit en informatie zorgt
 
Last edited:
Ik heb er niet veel verstand van dat systeem, maar wat ik mij kan inbeelden is dat je normaal extra benzine nodig hebt bij het wegrijden.. En dat je hiervoor een acceleratie pomp hebt.

Vind het systeem dat je hier toont wel lijkt alsof het een precies andersom systeem is dat de accelleratie pomp. Door in plaats van benzine in te spuiten dan lucht stroom door de carbutateur te verminderen zodat je geen hik in je systeem krijgt.

Reed hij met sproeier 72 dan wel goed.. Want ik heb het idee dat je een bestaande regel hebt toegepast (dat sproeier vergroten) dan wellicht niet toepasbaar is op die van jou.
 
Reed hij met sproeier 72 dan wel goed.. Want ik heb het idee dat je een bestaande regel hebt toegepast (dat sproeier vergroten) dan wellicht niet toepasbaar is op die van jou.

Sproeier 72 erin gehad ja en hij kwam bijna niet van zijn plek, alleen met heel erg schokken dus dat reed niet lekker.
Acceleratiepomp juist uitgeschakeld omdat er teveel benzine in gespoten werd. Klik hier voor mijn andere post over de acceleratiepomp.

Nu rijdt ie wel een stuk beter zonder acceleratiepomp, andere sproeier dan 75 heeft geen zin omdat hij steeds slechter gaat lopen daardoor. Zelfs andere sproeier geprobeerd met acceleratiepomp, doet nog steeds niks.

Kleppen heb ik ook bekeken, zijn gewoon normaal, inlaat en uitlaat. Dus hier kan het ook niet aan liggen, carb ook schoongemaakt.
 
Van origine zit op dit type motorblokken een Keihin NCV 20 carburateur gemonteerd.
Een grotere monteren kan nadelige gevolgen hebben is mijn ervaring.
V.w.b. de sproeier is alles al gezegd en klopt het dat maat 72 de standaard setting is.

Betreffende solenoid valve word elektrisch/elektronisch aangestuurd, dus daar kan er iets mis zijn.
Ander punt is het filter(tje) die er tussen zit, normaliter moet men deze om de 6.000 km reinigen.
Aangezien er inmiddels 4x zoveel km's opstaat is het raadzaam om dit toch even te controleren.
Misschien dat de vorige eigenaar en jijzelf er ook naar gekeken hebben maar daar las ik niks over.

Dit is het enige wat ik kan bedenken wat er fout kan gaan met zo'n luchtklep.
Of het slecht is om zonder te rijden weet ik niet.
Wellicht dat mede scooteraars hier een duidelijk antwoord op kunnen geven.
Dit type motorblok zit immers onder meerdere Pia's en Vespa's gemonteerd vanaf de fabriek.

Edit: Zie het bestand hieronder,

T6Lo7Xl.png
 

Attachments

  • solenoid valve1.png
    solenoid valve1.png
    570.6 KB · Views: 23
Last edited:
Betreffende solenoid valve word elektrisch/elektronisch aangestuurd, dus daar kan er iets mis zijn.
Ander punt is het filter(tje) die er tussen zit, normaliter moet men deze om de 6.000 km reinigen.
Aangezien er inmiddels 4x zoveel km's opstaat is het raadzaam om dit toch even te controleren.
Misschien dat de vorige eigenaar en jijzelf er ook naar gekeken hebben maar daar las ik niks over.

Zoals ik al zei, deze heb ik 3 maanden geleden vervangen, ik heb er net 3dkm mee gereden dus hier kan het echt neit aan liggen. Ik heb het wel nagekeken of er ergens vuil zat.
Ik heb 3 maanden geleden dit luchtregelaartje volledig vervangen!
Maar ik zag geen filter?? Waar kan ik die vinden?
 
Last edited:
Dat ligt eraan wat je bedoelt met uitschakelen.

Het buisje wat verbonden is er gewoon vanaf trekken, zodat het niet meer werkt dacht ik.
Want uit mijn carburateur voel ik geen lucht uit komen of lucht aanzuigen als ik het buisje eraf trek.

Ik dacht dus ook of het met mijn temperatuur sensor kwam, maar die controleer ik regelmatig daarmee is dus niks mis. Wel wordt het sensortje steeds slechter dus ik moet die sowieso binnenkort vervangen door de hitte van het blok, ik heb al een andere sensor op gehad maar nog steeds hetzelfde probleem.
 
Last edited:
Met volledig vervangen bedoel je ook slang B?
Aan het uiteinde van deze slang zit namelijk een klein filtertje..., zie post #6!

Zie ook de bestandjes hieronder:

aa5cLkg.jpg


8F0gVJM.jpg


antLYem.jpg


pYuCNla.jpg


Hoop dat je hier wat aan hebt en dat het euvel hier mee opgelost is.
 
Last edited:
Ik persoonlijk zou deze ventiel niet afkoppelen maar onderzoeken waarom de scooter beter loopt als deze afgekoppeld is.

Wil je toch dit ventiel er tussenuit halen zou ik persoonlijk toch het filterje gebruiken zodat er geen vieze lucht de carburateur wordt ingezogen.

Dit kan op twee manieren:

1. Je laat alle slangetjes aangesloten zitten zoals dit origineel het geval is en stuurt het klepje open door er continue een spanning op te zetten.
2. je trekt beide slangetjes van het ventiel en koppeld deze door met een koppelstukje die je in een aquariumzaak wel kunt kopen.
 
Ik heb zeker alles vervangen @Floris van bommelstijn meestal als ik wat vervang doe ik meteen alles wat er aan verbonden zit voor de zekerheid.
Ik ga kijken wat ik nog kan doen.

@Sparky dat lijkt mij iets teveel moeite, ik wil het liefst alles origineel houden zodat als ik de scooter verkoop dat het er nog wel goed uit ziet ;)

Ik bedank allen, ik ga vanmiddag na stage eff kijken.
 
Oké @Giodam , duidelijk dus!
Dacht dat je alleen ventiel en de slang tussen de carb etc bedoelde.

Ik heb wel wat gelezen op een Duits fora van een scooterbroeder die hetzelfde euvel ervaarde.
Ook alles geprobeerd en vervangen voor nieuw spul maar niks mocht baten.
Deze heeft de luchtklep uiteindelijk losgekoppeld van de elektra en de slang voorzien van een stop.
Hiermee reageerde en reed de scooter weer goed, beetje zoals jij het ook omschrijft en ervaren hebt.

Ik ga nog even zoeken naar de link, zodra ik deze weer vindt zal ik het gelijk posten.

Edit: Ik kwam ook dit tegen op een ander forum:

Zoals te zien is wordt het ventiel/membraan aangestuurd door het wisselspanningscircuit, welke vanuit de stator afkomstig is.
Het ECU verhaal klopt dus niet helemaal en heeft 2 betekenissen:

1 is: Electronic control unit
2 is: Electronic controld unit

1= de ECU welke terug te vinden is op de injectie gestuurde scooters welke geen carburateur hebben.
2= de ECU welke wordt aangeduid als een electronic controld unit welke wel een carburateur motor hebben.

En voor zover ik het kon ontdekken/ontcijferen heeft het iets te maken met de koude startfase.
Zodra de choke openstaat zal dit ventiel/membraan extra lucht mee naar binnen pompen zodat het mengsel niet al te rijk wordt.
Met een veel te rijk mengsel zal de motor over het algemeen niet aanslaan.

Opnieuw onderdelen bestellen is een dure hobby dus eerst maar is op zoek naar het euvel!

Zou er even een multimeter op los laten om te kunnen achterhalen of het ventiel/membraan überhaupt wel pep krijgt van de stator en/of de regelaar als de motor in werking is.

Het hele verhaal staat hier: http://www.scooterhulp.com/elektronica/26559-piaggio-fly-4t4v-solenoid-klep-ecu-stuk.html
Misschien dat je er wat aan hebt, of het werkelijk zo zit kan ik niet zeggen.
Maar het verklaart wel het e.e.a. waarvoor het dient.
Duitse verhaal volgt z.s.m....
 
Last edited:
Bedankt het is allemaal duidelijk, ik kan kijken wat je zegt over de luchtklep afsluiten.

Mijn ECU is gewoon goed, ik heb een andere er al op gehad recent maar gebeurd niks.
Ben benieuwd naar de duitse verhaal, ik kan duits dus je hoeft het niet te vertalen :)
 
Kleine update:
Scooter loopt nu wel beter dan voorheen! Komt door het koude weer?
Ik heb wel weer olie ververst en carburateur schoongemaakt.

Olie verversen en carburateur (ultrasoon) reinigen kan natuurlijk nooit kwaad.
Het aanzuigen van koude lucht zou in theorie meer vermogen en koppel moeten leveren.
Koude lucht is immers zwaarder en zuurstofrijker dan warme lucht!
Dus het kan best dat de motor nu wat anders/beter reageert.
 
Olie verversen en carburateur (ultrasoon) reinigen kan natuurlijk nooit kwaad.
Het aanzuigen van koude lucht zou in theorie meer vermogen en koppel moeten leveren.
Koude lucht is immers zwaarder en zuurstofrijker dan warme lucht!
Dus het kan best dat de motor nu wat anders/beter reageert.

Dat merk ik zeker. Het is koud maar mijn scooter heeft wel een betere trekkracht.. zou het komen omdat mijn luchtschroef te arm staat?
 
Even een oud draadje oppikken.
Ik heb een Vespe gereviseerd en had hetzelfde probleem als TS, als ik het slangetje van de selenoid verwijder dan loopt de scooter goed.
Ik zag dat de selenoid snel op en dicht ging, wat tikken eigenlijk dus plaatste ik een nieuwe. Nu doet die nieuwe net hetzelfde?
Temp sensor is ok, dus kan het volgens mij enkel nog aan de ECU liggen.
Heb geen zin om deze ook te vervangen, maar kan het überhaupt kwaad om de selenoid af te koppelen? Ik het filtertje op de losse buis geplaatst zodat er geen vuil in carb kan...
de scooter heeft vol vermogen en trekt nu ook goed op.
 
Back
Top