Snor Kisbee naar brom. Wat heb ik nodig?

MaFoDes

Member
Ok mannen, ik bevind me op onbekend terrein.
Mijn dochter en ik hebben beide een 25km Kisbee, nieuw gekocht in 2021. Wat de helmplicht dadelijk ook zegt, ik blijf zelf 25 (lees: 34) rijden en met een helmpje.

Mijn dochter denkt er echter aan om naar brom over te stappen. Zelf zegt ze dat de Kisbee wil wegdoen en dan een bromscooter wil kopen van de opbrengst. Als vader vind ik dat economisch onverantwoord en ik overweeg haar Kisbee op te laten voeren en herkeuren.
Maar wat heb ik daar voor nodig? Het is een E4 2021 Kisbee zoals gezegd. Voor de keuring zal hij natuurlijk eerst 45 moeten lopen en vervolgens op de straat 54.

Ga er even van uit dat ik niet wil gaan klooien met andere uitlaten en dat gerommel. Iets zegt mij dat de 25 en 45 kisbee in de basis voordat ze de fabriek verlaten exact identiek zijn. Maar daarna veranderd er iets. Ze heeft er nog garantie op, dus geen prutswerk wanted zoals ik dat vroeger zelf deed :rolleyes:o_O:laughing:
Uw goede adviezen zijn welkom!
 
Advertisement - register to remove this

Deze vraag valt onder Snor Tuning ... dus .. mogen wij daar geen uitspraken over doen .
Beter naar de Dealer gaan , ivm Garantie.
 
Deze vraag valt onder Snor Tuning ... dus .. mogen wij daar geen uitspraken over doen .
Beter naar de Dealer gaan , ivm Garantie.
Ah , ok.
Excuus. Ik meende dat daar ik hem officieel wil laten ombouwen en herkeuren dat dit wellicht tot het grijze gebied behoorde.:blush:
Post automatically merged:

Betreft het een 2 of 4 takt motorblok?
Carburateur of EFI variant?
De 2021 E4, dus 4 takt met inspuiting.
 
De 2021 E4, dus 4 takt met inspuiting.

Oké duidelijk, alhoewel de 2 takt ook zo omschreven word (EFI).
Het enige wat je nodig hebt qua ombouw naar de brommervariant is een 45 km/u ECU/EFI unit.

Kijk anders even hier: https://scooterforum.net/threads/signaaldraad-peugeot-kisbee-4t-euro4-bj2020.219287/

In post #8 heb ik het elektrische schema toegevoegd.
Hier is ook te zien dat het enige verschil de ECU is.

In dit geval heeft het niks met snortuning te maken aangezien je zelf bij de bron blijft wat toegestaan is.
Ombouw naar de bromvariant met de bedoeling deze ook daadwerkelijk naar het gele kenteken te laten keuren valt dus niet in die categorie.
Maar goed, dit is mijn mening uiteraard...

Kan zijn dat anderen daar anders over denken.
Zolang Bas het niet op slot gooit zit het wel snor!
 
Last edited:
Voor de keuring zal hij natuurlijk eerst 45 moeten lopen
Dat hoeft helemaal niet.
Het gaat om de MAXIMUM constructiesnelheid.
Mag je dus ook aanbieden wanneer deze 20/25/35 Km/u maximaal kan.
Als de scooter verder maar technisch in order is en voldoet aan alle eisen.
Zie onderstaande link:
 
Ah , ok.
Excuus. Ik meende dat daar ik hem officieel wil laten ombouwen en herkeuren dat dit wellicht tot het grijze gebied behoorde.:blush:
Post automatically merged:


De 2021 E4, dus 4 takt met inspuiting.

Gezien de huidige ontwikkelingen verwacht ik dat we deze vraag vaker gaan krijgen en ik wil sowieso het in dit topic even toestaan. Misschien dat we ook een handleiding of resource kunnen maken waar we even de stappen beschrijven voor het proces om een snor naar brom omgebouwd en gekeurd te krijgen.
 
Ah , ok.
Excuus. Ik meende dat daar ik hem officieel wil laten ombouwen en herkeuren dat dit wellicht tot het grijze gebied behoorde.:blush:
Post automatically merged:


De 2021 E4, dus 4 takt met inspuiting.

Heb je denk ik een andere ECU voor nodig.. Dus dat kan misschien wat duur worden?

En wat heb je aan een scooter die nou snor is en omgebouwt naar brom. Die misschien niet goed is omgebouwd en waarschijnlijk nooit zo goed als een echte brom gaat lopen..

Zou hem dan gewoon inwisselen voor een brom scooter.

Alleen het jammere is dat je van een E4 naar een E5 gaat.. (nog zwaarder begrensd is)
 
De 2021 E4, dus 4 takt met inspuiting.
Vaak zie ik op diverse websites bij dealers ook de term injectie dit terwijl de brommer een ECU-CLC heeft en een elektronisch geregelde carburateur.
Ook van de Sym Orbit 3 Euro 4 van mijn zoon werd op de website beweerd dat het brandstofsysteem inspuiting was dit terwijl deze een elektronisch gestuurde carburateur heeft.

Als jouw scooter een Dellorto ECU-CLC met elektronisch gestuurde carburateur heeft, is dit minder duur dan een echte injectie ECU en is de software eventueel aan te passen door een goeie dealer.
Dus daar zou ik het eerst naar kijken welke ECU je precies hebt.

Misschien is het sowieso verstandig om even contact op te nemen met de zaak waar je de scooters gekocht hebt en je plan uit te leggen.
Misschien kun je het op een akkoordje gooien met de dealer aangaande de ombouw en de keuring want hij zal toch wat ervaring moeten opdoen want tegen het einde van dit jaar of in iedergeval voor de zomer van volgend jaar zal hij het wel druk krijgen met dit soort werk/verzoeken. ;)
 
Heb je denk ik een andere ECU voor nodig.. Dus dat kan misschien wat duur worden?

En wat heb je aan een scooter die nou snor is en omgebouwt naar brom. Die misschien niet goed is omgebouwd en waarschijnlijk nooit zo goed als een echte brom gaat lopen..

Zou hem dan gewoon inwisselen voor een brom scooter.

Alleen het jammere is dat je van een E4 naar een E5 gaat.. (nog zwaarder begrensd is)
Begrijp ik. Mij - als vader - gaat het erom dat ze dan economisch een blunder begaat. Als ze hem zou verkopen krijgt ze er € xx voor terug. Daar zou ze dan iets voor terugkopen dat dan weliswaar op kenteken al brom is, waar ze de historie niet van kent (wellicht afgeragd als ik de gemiddelde Zip zo bekijk als voorbeeld), maar vermoedelijk meer gelopen heeft of ouder is.
Ze trekt met haar Kisbee (net ik als op de mijne) met iemand achterop hier harder de Cauberg op dan haar vriend alleen op zijn iets oudere Zip. Vermoedelijk door de injectie en daar hebben we hem ook op gekocht met al die heuvels en bergen hier.
Het is mij de investering wel waard haar nu op een betrouwbare scooter te laten rijden waar zelfs nog gewoon garantie op zit.

Omkeuren kost €108,-. Een ECU gok ik €200,-

Maar Sparky's idee is ook niet slecht. Als mijn dealer dit op een nette manier kan regelen met behoud van de garantie heb ik er dat graag voor over. Ik ga de man eens een appje sturen.
 
De Peugeot Kisbee 4 takt 50cc is nooit uitgebracht met een Dellorto ECU-CLC/ECS unit met elektronisch aangestuurde carburateur!
Dit komt door het Chinese type motorblok (van Qingqi) wat eronder hangt...

Het eerste type (Euro 2) heeft het 139QMB-E motorblok en is i.c.m. een normale CDI en CVT carburateur.
Het tweede type (Euro 4) met bouwjaar 2020, heeft het 139QMB-J motorblok i.c.m. het EFI systeem.
Het derde type (Euro 5) met bouwjaar 2021, heeft het 139QMB-K motorblok i.c.m. het EFI systeem.
Laatste genoemde 2 zijn overigens gewoon identiek aan elkaar qua elektronica!

Alleen de 4 takt scooters van Peugeot die er een XS1P37QMA-2 motorblok van Sym onder hebben hangen maken gebruik van het Dellorto systeem. Ben je er niet geheel zeker van, is het advies om de dealer te raadplegen zeker een goede eerste!

Weet haast wel zeker dat hij (lees: dealer) je hetzelfde gaat voorstellen met wellicht een andere glijbus (en rollengewicht) voor de vario zodat het onder de welbekende wokgrens blijft!

Ongetwijfeld ben je van het onderstaande ook op de hoogte maar voeg het toch even bij voor de volledigheid.
Voor een snorvariant is dit: 25+5+4=34 km/u.
Voor een bromvariant is dit: 45+5+5=55 km/u.

V.w.b. de garantie is het even afwachten hoe en/of wat de dealer beslist, alhoewel ik hier niet echt een minpunt kan vinden wat dit in het geding zou kunnen brengen, kunnen sommigen nogal rare sprongen gaan maken is mijn ervaring!
 
Even een update en een reactie van mijn dealer:
*Goedemorgen Ill, even snel uit mijn hoofd om je een indicatie te geven. Houdt rekening met prijsindicatie tussen de 250 en 300 euro. Andere ecu, aanpassing kabelboom ivm de 45km ecu, anders gaat deze direct defect en aanpassing vario*

Die ecu snap ik wel. Maar wat er met die kabelboom zou zijn is mij niet duidelijk.
 
Deze dealer bevestigd dus het punt v.w.b. de rare sprongen opmerking!
Het enige verschil (buiten de mapping parameters) is dat de 45km ECU een extra massadraad aansluiting heeft!

Dit is de enige afwijking v.w.b. de aansluiting.
Ik kan me niet voorstellen dat hier dan een extra aanpassing voor noodzakelijk is v.w.b. de kabelboom!

Peugeot Kisbee euro 5 25-45km injectie schema.png


Even het schema overleggen met de dealer!
Wellicht dat er dan een ander licht gaat branden in de binnenkant van het pannetje!
 
Floris,

dit zou wel eens het ei van Columbus kunnen zijn!!!
Misschien is er helemaal geen andere ECU nodig maar dat de ECU een andere mapping in z'n geheugen selecteert als dat pinnetje 17 ook aan massa wordt gelegd.
 
Van de dellorto ECU van Sym ook zoiets gevonden op internet.
Maar of het klopt weet ik niet.
Kan je omschakelen naar een andere [MAP]

ecu_ecs_clc_pin6_map_switch.jpg
 
Back
Top