Sneller door vario te laten zitten

dnh300

Active Member
Hey ik was vandaag even bij een scooterzaak voor wat onderdelen voor mijn vespa lx50 4t 2v.

Nu vertelde ik dat ik aan een monteur dat ik de scooter aan het afvoeren was etc, want mijn vriendin gaat er ook vaak op rijden en dat vind ze fijner. Toen zei een monteur dat als ik de cdi laat zoals hij is (doorgezaagd) en alleen een varioring erin zet, dat hij dan sneller optrekt en niet te hard rijd.

Nu vond ik het een gek advies, want ik snap de logica van het sneller optrekken wel. Maar op topsnelheid ga je natuurlijk meer toeren maken wat extra slijtage met zich meebrengt. Nu is het een complete standaard 50cc scooter, dus de slijtage zal niet extreem zijn maar toch.

Ik wilde zelf alleen op de cdi gaan afvoeren en dan geen varioring plaatsen, ik had een cdi van een vriend geleend en toen ging de scooter 53 op de gps, sneller dan de gemiddelde afgevoerde scooter, maar toch legaal na correctie op een rollerbank.

Als de scooter echt wat vlugger gaat optrekken met een varioring erin en met een ontgrenste cdi, wil ik dat best proberen. Een varioringetje kost een paar euro.
 
Advertisement - register to remove this

Ik kon geen verschil merken met onbegrensde en begrensde cdi.

Je kan je doorgezaakde cdi ook weer begrenzen met een klein beetje soldeerwerk
Post automatically merged:

Grootste verschil is meer toeren waardoor dus meer verbruik, slijtage en lawaai. Je zou er vast wel iets vermogen mee winnen, maar niet merkbaar. Je zou dan overigens lichtere rollen en sterkere trekveren moeten monteren, maar dit rijdt zeer onprettig op een 2v
 
Varioring met onbegrensde cdi resulteert vaak in overtoeren (afhankelijk van het aantal km die je moet corrigeren ivm dikkere of dunnere ring) .
Mijn voorkeur zou uitgaan naar andere cdi of je doorgezaagde cdi weer origineel maken door het bruggetje weer terug te repareren met een druppeltje tin of stukje draad.
Zie de afbeelding beneden, daar waar het zwarte streepje staat is bij jouw de zaagsnede, maak het bruggetje een beetje vrij door wat meer kunststof weg te halen en leg er een druppeltje tin of een stukje draad tussen, desnoods een schakelaar.
Je moet de begrenzing van een begrensde cdi niet vergelijken met de begrenzingen die men verkoopt om te ontkomen aan de rollerbanken.
De begrenzing van een 4T cdi grijpt pas in bij 7 a 8000 toeren, die klommelen die ze verkopen voor de rollerbank vernachelen je toerental al vanaf 0 RPM dus ook je optrek.

1645525301161.jpeg
 
Last edited:
Varioring met onbegrensde cdi resulteert vaak in overtoeren (afhankelijk van het aantal km die je moet corrigeren ivm dikkere of dunnere ring) .
Mijn voorkeur zou uitgaan naar andere cdi of je doorgezaagde cdi weer origineel maken door het bruggetje weer terug te repareren met een druppeltje tin of stukje draad.
Zie de afbeelding beneden.
Je moet de begrenzing van een begrensde cdi niet vergelijken met de begrenzingen die men verkoopt om te ontkomen aan de rollerbanken.
De begrenzing van een 4T cdi grijpt pas in bij 7 a 8000 toeren, die klommelen die ze verkopen voor de rollerbank vernachelen je toerental al vanaf 0 RPM dus ook je optrek.

View attachment 64012
Tnx ik weet wat ik moet verbinden ik heb hem namelijk zelf doorgezaagd hahaha. ik wilde gewoon een originele cdi kopen die nog niet was doorgezaagd, met de originele cdi van een vriend rijdt de scooter namelijk met een veilige snelheid voor boetes. Maar als het lukt om de mijne netjes te begrenzen blijf ik die gebruiken. denk dat ik het ga solderen en dan met wat kit en tape eroverheen tegen vocht. Ik ga niet kloten met die cdi's met afstandsbediening etc, als ik snel wil rijden pak ik mijn jog r wel:)
 
Het mooie is dus dat je hier gewoon een schakelaartje tussen kan zetten. Komt geen begrenzer aan te pas, behalve de ene die ingebouwd is in de standaard cdi natuurlijk
jaa klopt maar ik hou hem lekker begrenst is prima zo
Post automatically merged:

Wat smeltlijm werkt ook prima, als je tenminste zo'n pistool hebt.

Of anders klik eens op de snelkoppeling/link hier beneden

https://www.action.com/nl-be/p/lijmpistool-2/
goed dat je erover begint die heb ik wel ergens liggen tnx voor de tip :)
 
Zou zelf gewoon een nieuwe cdi halen.. Dat plastic zit er niet voor niks erom heen om vocht buiten te houden.
En je wilt ook geen gezeik bij de rollerbank als ze bij onderzoek er achter komen dat je de cdi heb gemanipuleerd / open hebt gehaald.
 
Vocht buuten houden lukt met een lijmpistool prima.
Als hij toch de gewenste snelheid rijdt zal er geen onderzoek komen, en als ze het toch zien lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat ze het erg vinden dat hij begrenst is
 
Vocht buuten houden lukt met een lijmpistool prima.
Als hij toch de gewenste snelheid rijdt zal er geen onderzoek komen, en als ze het toch zien lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat ze het erg vinden dat hij begrenst is
Bovendien als de begrenzing niet schakelbaar is, en dat is hij als de verbinding wordt hersteld, is er niks aan de hand.
Voor wat betreft vocht is deze smeltlijm prima, bij mij in de tuin ligt al jaren een verbindingsmof voor de tuinverlichting.
Dit is gewoon een kleine lasdoos gevuld met smeltlijm.
De aardlekschakelaar is er nog nooit uit gegaan dus moet dit zelfs als er water bij komt goed afdichten!
 
Vocht buuten houden lukt met een lijmpistool prima.
Als hij toch de gewenste snelheid rijdt zal er geen onderzoek komen, en als ze het toch zien lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat ze het erg vinden dat hij begrenst is

Toch niet met die hot glue serieus? Dat spul peuter je er zo weer van af.. Of er komt vocht eronder en na lange tijd komt het vanzelf weer los.

Enigste wat wel helpt is van dat giet spul wat je in de bouwmarkt kan krijgen om kabels die in een goot komen te liggen helemaal af te sealen van water.


Ze noemen dat spul giet hars.
 
Back
Top