Snelle 4takt verstandig?

Dave0313

New Member
Hoi, ik heb ff een vraagje. Ik wil misschien een zip 4t 50cc kopen en zag er een aantal staan die zijn opgevoerd tot 60 of soms wel 70 km/h. Zorgt dit er voor dat ze snel slijten als je lang op topsnelheid rijdt of maakt het niet zo veel uit?
 
Advertisement - register to remove this

Neem liever een goeie originele tweedehandse van een "oud vrouwtje" waarvan je zeker bent dat hij niet verkloot is.

Dave, ik zie dat je 4 maanden lid bent en als je regelmatig hebt meegelezen zijn er heel wat scooters verkloot doordat mensen met nul verstand van zaken beginnen te sleutelen en te pas en te onpas onderdelen vervangen en vaak ook nog op een ondeskundige manier zodat er meer beschadigd wordt dan gerepareerd/opgevoerd.

En ja een opgevoerde brommer slijt nu eenmaal veel sneller dan een originele ook zul je dus vaker wel eens moeten lopen als je er zelf geen verstand van hebt.

Dus, ben je op je vervoer aangewezen en je hebt geen verstand van zake laat de scooter origineel of nagenoeg origineel, want of je brommer nu 50, 60 of 70 rijdt, in de stad ben je echt niet veel sneller.
 
Neem liever een goeie originele tweedehandse van een "oud vrouwtje" waarvan je zeker bent dat hij niet verkloot is.

Dave, ik zie dat je 4 maanden lid bent en als je regelmatig hebt meegelezen zijn er heel wat scooters verkloot doordat mensen met nul verstand van zaken beginnen te sleutelen en te pas en te onpas onderdelen vervangen en vaak ook nog op een ondeskundige manier zodat er meer beschadigd wordt dan gerepareerd/opgevoerd.

En ja een opgevoerde brommer slijt nu eenmaal veel sneller dan een originele ook zul je dus vaker wel eens moeten lopen als je er zelf geen verstand van hebt.

Dus, ben je op je vervoer aangewezen en je hebt geen verstand van zake laat de scooter origineel of nagenoeg origineel, want of je brommer nu 50, 60 of 70 rijdt, in de stad ben je echt niet veel sneller.
Dankjewel voor de info!
 
Hoi, ik heb ff een vraagje. Ik wil misschien een zip 4t 50cc kopen en zag er een aantal staan die zijn opgevoerd tot 60 of soms wel 70 km/h. Zorgt dit er voor dat ze snel slijten als je lang op topsnelheid rijdt of maakt het niet zo veel uit?

Snelheid maakt amper wat uit kwa onderhoud. Als je 3 jaar lang op de zelfde oude olie laat lopen is het net zo slecht voor het motor blok.



Goed uitlegd hier boven:

Neem liever een goeie originele tweedehandse van een "oud vrouwtje" waarvan je zeker bent dat hij niet verkloot is.

Dave, ik zie dat je 4 maanden lid bent en als je regelmatig hebt meegelezen zijn er heel wat scooters verkloot doordat mensen met nul verstand van zaken beginnen te sleutelen en te pas en te onpas onderdelen vervangen en vaak ook nog op een ondeskundige manier zodat er meer beschadigd wordt dan gerepareerd/opgevoerd.


Of ze rijden te lang door en dus geen onderhoudsbeurt hebben laten uitvoeren. Alles wat niet gedaan word is later de kosten voor de koper.
 
Ik denk dat het er wel behoorlijk vanaf hangt HOE de scooter sneller is gemaakt. Voor de NL markt zijn scooters begrensd tot 45 km/u. Deze begrenzing verwijderen door bv verwijderen varioring en iets grotere sproeier, maakt de scooter al een stuk sneller en naar mijn bescheiden mening is de slijtage dan niet of nauwelijks groter. Misschien zelfs minder omdat de cvt verder "op schakelt" (dus lagere toeren bij zelfde snelheid). Ook een andere vario heeft mijns inziens doorgaans weinig nadelige effecten mits goed uitgevoerd en afgesteld. Wat velen doen is een ontgrensde CDI erin zetten. Dat geeft zeer zeker wel meer slijtage want je toerental gaat flink omhoog. En ja, grotere cilinder enzovoorts, gaat uiteraard meer slijtage geven.

Dus als je niet weet van de hoed en de rand, kun je maar beter geen scooter kopen die harder gaat dan 54 km/u gps (pakweg 60 op de teller)
 
Dus als je niet weet van de hoed en de rand, kun je maar beter geen scooter kopen die harder gaat dan 54 km/u gps (pakweg 60 op de teller)

En als de scooter al daarvoor geheel ontgrensd is geweest, maar voor de verkoop is begrenst.. Zegt nog vrij weinig eigenlijk.

Je moet vooral kijken naar het bouwjaar + km stand+ de staat van de scooter+ onderhouds boekjes + facturen van onderhoud. Iemand die netjes met de scooter is omgegaan heeft dit allemaal compleet. En hoe lager de km stand hoe beter.
 
Ja is ook weer zo @eurokit . En liefst iemand meenemen die er goeie kijk op heeft en veel ervaring, liefst met hetzelfde merk / type. Want dan weet je precies hoe het allemaal moet aanvoelen en klinken.
 
Back
Top