Snelheidsmeter doet het niet

DGKP

New Member
Hallo,

Ik heb afgelopen week via marktplaats mijn 1e scooter gekocht. Het betreft een Piaggio Nrg Mc3 2t.

Alleen nu doet de snelheidsmeter het niet (was bekend bij aanschaf, verder geen probleem). Tijdens het rijden blijft het wijzertje gewoon op 0 staan. Volgens de vorige eigenaar doet hij het soms wel en soms niet. Omdat ik dus nieuw ben met scooters, zou ik niet weten wat kapot is, en waar ik naar moet kijken. Zouden jullie weten wat er kapot kan zijn/is en waar ik het onderdeel ongeveer moet zoeken?

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Aangezien dit type NRG een analoge km-teller heeft is het goed mogelijk dat de kilometerteller-aandrijving stuk is.
Deze zit aan de rechterkant (en op de as) van de voorvork gemonteerd.
Vanuit de aandrijving gaat/loopt er een dikke kabel naar de kilometerteller-unit, deze zit vast geklikt en/of gedraaid.
Maar het is ook zeer goed mogelijk dat het enkel de (binnen) kabel betreft welke niet meer goed rond draait.

Dit kan d.i.v. oorzaken hebben..., denk aan vocht, vuil of het verkeerd plaatsen van de kabel in het verleden.
Vermoed zelf dat de teller-unit nog wel goed is (de aansluiting) maar dat het probleem in de eerder bovengenoemde onderdelen te vinden is.

Aandrijving

33571.jpg


Aandrijvingskabel buiten & binnenkabel

UNI0274%20Km%20kabel%20NRG%20MC3.jpg
 
Alvorens lukraak onderdelen aan te gaan schaffen kan men beter eerst even op onderzoek gaan wat er nou precies loos is. De (binnen) kabel kan immers ook simpelweg geen goed contact maken met de km-unit en/of de aandrijving.
Kan zomaar zijn dat de stopper verschoven is waardoor de binnenkabel net niet diep genoeg zit in de aandrijving of de km-unit.

Uit ervaring weet ik dat de kabel & aandrijving veel sneller stuk gaan dan de teller-unit.
Heb dit al op meerdere scootjes gezien o.a., Yamaha Neo's, Jog en Aerox, maar ook op Beta en Malaguti.
 
@Floris van bommelstijn Ben het zeker wel mee je eens met dat je eerst op onderzoek moet uitgaan.. Maar tegen die tijd dat de meenemer defect is heeft de aandrijfkabel ook wel ze langste tijd gehad.. En zoveel meer kost die aandrijfkabel dan ook niet meer.
Heb je net het ene gekocht, kan je weer terug voor het andere..
 
Mee eens
Even kabels nalopen en GOED aansluiten. De binnenkabel wil idd nogal eens niet ver genoeg in de teller / aandrijver zitten.

Desnoods invetten...

Soms is zo'n aandrijver dol / versleten.
 
Mee eens
Even kabels nalopen en GOED aansluiten. De binnenkabel wil idd nogal eens niet ver genoeg in de teller / aandrijver zitten.

Desnoods invetten...

Soms is zo'n aandrijver dol / versleten.


;) zeer zeker ....

Dat echter de aandrijving versleten is heb ik nog nooit meegemaakt. Dit zegt overigens niet dat het niet kan, want ook daar kan het e.e.a. foutgaan.
Dol wel, en meestal wordt dit veroorzaakt door de (binnen) kabel welke op z'n eind is.
De binnenkabel is van harder materiaal dan de aansluiting (en binnenwerk) op de aandrijving zelf.
De aansluiting & binnenwerk van de km-teller is ook van harder materiaal dan de kabel & aandrijving.
Het probleem begint vrijwel altijd met/bij de kabel i.v.m. achterstallig onderhoud of vocht en/of vuil waardoor de kabel raar gaat draaien en/of wikkelen, en daardoor is de aandrijving vrijwel altijd de pineut vanwege het zachte koper!
 
De binnenkabel is van harder materiaal dan de aansluiting (en binnenwerk) op de aandrijving zelf.
De aansluiting & binnenwerk van de km-teller is ook van harder materiaal dan de kabel & aandrijving.
Heb een tijd lopen k* met een Beta Ark teller met name de (binnen) kabel naar teller aansluiting die steeds een irritante zoem produceerde bij hogere snelheid. Alsof er een wesp in het dashboard zit.

Vet IN de aansluiting etc. niets helpt. Heb wel het idee dat het komt door de metalen binnenkabel die schuurt in de aansluiting zelf.

Een van de Beta Ark kwalen kan ook...
 
Heb een tijd lopen k* met een Beta Ark teller met name de (binnen) kabel naar teller aansluiting die steeds een irritante zoem produceerde bij hogere snelheid. Alsof er een wesp in het dashboard zit.

Vet IN de aansluiting etc. niets helpt. Heb wel het idee dat het komt door de metalen binnenkabel die schuurt in de aansluiting zelf.

Een van de Beta Ark kwalen kan ook...
Laat dan een paar druppels olie in de kabel lopen.
Kroon Oil.jpg
 
Last edited:
Back
Top