Snelheidsafhankelijk geluid achterwiel Sym Fiddle 2

ppassie

Sym Fiddle 2, Kymco XTown 300i, Honda Civic Hybrid
Ik heb een Sym Fiddle 2 snorfiets uit 2018 (net geen Euro 4 blok) met inmiddels zo'n 3500 km op de teller. Ik heb recent de varioring verwijderd en nu loopt de scooter ongeveer 45 km/u. Het probleem is dat rond de 40 km/u er een schurend/zoemend geluid vanuit het achterwiel komt.
Een mede forumlid heeft hier ooit een draadje voor gestart: https://scooterforum.net/threads/krakend-en-zoemend-geluid-bij-koppeling-vanaf-50-55-km-h.209509/ en het geluidsfragment wat daarin zit lijkt heel erg op wat ik hoor. Nu staat er helaas geen "echte" oplossing bij (behalve dan alles vervangen :))

Wellicht lagers? Maar dat is erg vroeg bij 3500km. Koppeling zelf ziet er goed uit. Ik heb deze schoongemaakt en lichtjes opgeschuurd. Dit maakt geen verschil. Olie in de overbrenging van het achterwiel is vervangen. (75W90). Dit maakt ook geen verschil.

Wat denken jullie dat het zou kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Bij mij waren de achterwiellagers kapot. Het was een erg harde geluid en klinkt hetzelfde alsof je over een leeg cola blikje rijdt. En het werd ook harder als iemand achterop zat.

Als jij dat ook hebt zou dat het kunnen zijn.
 
Bedankt voor jullie antwoorden.

Bij mij waren de achterwiellagers kapot. Het was een erg harde geluid en klinkt hetzelfde alsof je over een leeg cola blikje rijdt. En het werd ook harder als iemand achterop zat.

Als jij dat ook hebt zou dat het kunnen zijn.
Ik haal hem dit weekend uit elkaar en zal kijken of de lagers slecht zijn. Helaas heb ik nergens complete lagersetjes gevonden voor de scooter, dus hij moet eerst uit elkaar om te kijken welke lagers erin gaan. Ik bestel dan wel SKF lagers, die zijn volgens mij wel aardig.

smeer je vertanding even misschien ligt het daar aan.
Er zit nieuwe versnellingsbak olie in, of bedoel je dat niet?
 
Bedankt voor jullie antwoorden.


Ik haal hem dit weekend uit elkaar en zal kijken of de lagers slecht zijn. Helaas heb ik nergens complete lagersetjes gevonden voor de scooter, dus hij moet eerst uit elkaar om te kijken welke lagers erin gaan. Ik bestel dan wel SKF lagers, die zijn volgens mij wel aardig.


Er zit nieuwe versnellingsbak olie in, of bedoel je dat niet?
versnellingsbak heb je niet op een scooter ik denk dat je de variateur bedoelt en die zit niet bij het wiel. als je het achterwiel er afhaalt kun je bij je vertanging komen.
 
Ik bedoelde inderdaad de olie die in de tandwieloverbrenging/vertandingsbak.

(<betwetermode aan>en indien aantal tanden niet gelijk aan elkaar zijn, zal er een positieve of negatieve "versnelling" zijn tussen ingaande en uitgaande as, dus versnellingsbak :) </betwetermode uit>)
 
En de olie die er uit kwam waar je die 75W90 in gedaan hebt bij je achterwiel, was schoon van metaal deeltjes?
anders nu de nieuwe 75W90 eruit halen en bekijken, als die schoon is dan kan die er weer in.
 
Back
Top