mariusrook

New Member
Dag,

Op mijn prima werkende Piaggio Zip heb ik vóór en achter leds gemonteerd van Power1. Daylight verlichting en de knipperlichten. De geïntegreerde remlichten van Power1 heb ik niet aangesloten.
Tijdens het testen van de leds op de werkbank (met een accu) viel het me al op dat de weerstanden gemonteerd voor knipperlicht heel warm kunnen worden. Na montage op de scooter viel het me op dat de knipperlichten snel knipperen, te snel.
Na 15 minuten rijden begon de motor te pruttelen precies op het moment dat ik de knipperlichten bediende.
Thuis aangekomen is de hoofdzekering doorgebrand. Dit heb ik nog niet eerder gehad.
Probleem van snel knipperen is veelal slechte massa. Het armatuur maakt geen massa. De massa wordt voorzien door de zwarte draad, en gaat naar de originele bedrading. Deze massa draad wordt ook door de daylight en remlicht gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat hier iets mis mee is.

Wat is hier aan de hand? Wat moet ik meten om oorzaken uit te sluiten?

Alvast dank voor de reacties! Dat wordt op prijs gesteld.

Marius Rook
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt erop dat je de zekeringen niet goed hebt aangesloten, en continue branden.
Ik verdenk in eerste instantie juist niet een slechte massa.
De weerstanden worden heet en branden wellicht door daardoor.
Snel knipperen wil meestal zeggen dat ze in het knippercircuit geen weerstanden hebben en alleen led aangesloten.
Ben benieuwd.
 
Lijkt erop dat je de zekeringen niet goed hebt aangesloten, en continue branden.
Ik verdenk in eerste instantie juist niet een slechte massa.
De weerstanden worden heet en branden wellicht door daardoor.
Snel knipperen wil meestal zeggen dat ze in het knippercircuit geen weerstanden hebben en alleen led aangesloten.
Ben benieuwd.
Dank voor je reactie en ik probeer het te begrijpen: de eerste zin... "Lijkt erop dat je de zekeringen niet goed hebt aangesloten, en continue branden". De hoofdzekering zit in het circuit van de accu. Die heb ik niet veranderd. Bedoel je misschien de weerstanden? Die zijn zo geleverd door power1 en ik heb die niet veranderd..
Ik zal de weerstanden opnieuw meten.... welke weerstand in ohm zou normaal moeten zijn?
Post automatically merged:

Ik zou die weerstanden verdenken en meten met eenmultimeter of deze nog de juiste waarde hebben.
Ga ik doen.... welke waarde zou ik moeten meten?
 
Ik heb geen idee welke weerstand erbij geleverd worden, dit is afhankelijk hoeveel Watt de LEds hebben en hoeveel Watt de gloeilampjes waren.

Even een aanname.
  • Veel scooters hebben 10 Watt gloeilampjes.
  • Aanname dat de toegepaste ledjes 2 Watt zijn.
Het verschil is dus 10W - 2W = 8 Watt.
MAW elk lampje belast het knipperrelais met 8 Watt te weinig dat gecompenseerd dient te worden door een parallel geschakelde weerstand aan elk ledje.
De parallel geschakelde weerstanden moeten dus 10W-2W = 8 Watt dissiperen.
Vermogen is stroom x spanning. ( P = I x U ) oftewel I = P / U.
De stroom door de weerstand moet dus I = 8W / 12V = 0,66666 Ampere zijn.
Weerstand is spanning / stroom ( R = U / I ).
De weerstand die je parallel moet schakelen aan elk led-knipperlicht is dus R = 12V / 0,66666A = 18 Ohm zijn oftewel 9 Ohm per zijde.
 
Ik had een fout gemaakt, ik schreef "zekeringen niet goed hebt aangesloten"
Ik bedoelde "weerstanden".
Dat heeft je op een dwaalspoor gezet, sorry.
En ik bedoel niet dat de weerstanden die geleverd zijn, fout zijn. Nee ik heb het over hoe ze zijn aangesloten. Heb je dat goed gedaan?
 
Back
Top