Sls systeem demonteren?? En 2 takt carb erop zetten

Loobroek

New Member
Hallo mensen en kenners heb weer eens een vraag en hoop dat iemand mij hierbij zou kunnen helpen ik heb zitten denken zou ik op mijn 4 takt scooter een 2 takt carb erop kunnen zetten? Als ik de sls systeem demonteer afkoppel en afdop?
 
Advertisement - register to remove this

Maar kan ik wel de sls systeem afkoppelen ? Die is toch niet echt nodig is toch alleen maar voor zuiniger en schoner rijden
 
Ja die video had ik toevallig al gezien dat is de reden waarom ik dit ook wil doen maat waar sluit ik de vacuüm dan op aan direct op de carburateur ? En weet jij meschien waarom er op mijn tank 2 uitgangen slang aansluitingen zitten en nog iets mijn tank een voor benzine en een voor vacuüm dacht ik maar mijn tank zit lager dan mijn carburateur en als ik aan aan de vacuüm slang zuigt gebeurt en niks maar als ik erin blaas dan begint de benzine te stromen ik heb dit nog nooit meegemaakt weet jij hier raad mee?
 
Ik heb geen idee waarom er twee aansluitingen zitten op je tank, wellicht dat iemand anders hier op het forum kan antwoorden.

Loobroek said:
maar mijn tank zit lager dan mijn carburateur en als ik aan aan de vacuüm slang zuigt gebeurt en niks maar als ik erin blaas dan begint de benzine te stromen ik heb dit nog nooit meegemaakt weet jij hier raad mee?

Als de tank hoger zit dan de carburateur maakt de scooter gebruik van een vacuum kraantje, dit kraantje laat benzine door als er een vacuum op de vacuumaansluiting van het kraantje wordt gezet.

Als de tank lager zit dan de carburateur, kan de zwaartekracht niet helpen, dan moet de benzine omhoog gepompt worden, dan maakt je scooter gebruik van een vacuumpompje.
Dit pompje MOET een pulserende druk op zijn vacuumaansluiting krijgen dus niet alleen zuigen maar ook blazen.

Jouw scooter maakt dus gebruik van een vacuum gestuurd pompje.
 
Last edited:
Misschien zit er injectie op die scooter, dat is die ene nippel op de tank voor de benzine die terug stroomt naar de tank..
 
Loobroek,

dit pompje is een vacuumgestuurd pompje.

Zoals al in je andere draadje beschreven, de twee koperen nippels zijn de in- en uitgang van de benzine.

Dus de ene koperen nippel gaat middels een slangetje naar 1 van beide aansluitingen op je tank, waarschijnlijk de dikste.
De andere koperen nippel gaat middels een slangetje naar de benzinetoevoernippel op je carburateur.
De metaalkleurige nippel op je vacuumpompje is de vacuumaansluiting, deze wordt middels een slangetje aangesloten op de vacuumaansluiting van je carburateur of op de vacuumnippel op je spruitstuk.

Welke van de twee koperen nippels in- en uitgang zijn weet ik niet, misschien staat dit op het pompje aangegeven met in en out of middels een pijl in de stromingsrichting.
Zo niet bied de heilige Google misschie uitkomst of anders een kwestie van proberen.

Voor wat de bijdrage van eurokit, zeer doordacht, ikzelf had hier nog niet aan gedacht echter wanneer je scooter een injectie zou zijn denk ik dat je scooter een andere pomp zou hebben die meer debiet en druk aankan.

Bovendien was jouw vraag of je een 2-takt carb op een 4-takt scooter kon monteren.
 
Last edited:
Bedankt voor je uitleg dat ga ik zekers proberen heb nu de hele brommer uit elkaar liggen heb alleen nog een kaal frame staan vanuit daar ga ik hem weer helemaal opbouwen ik ga elk onderdeel vervangen of restaureren en ik ga beginnen om de sls systeem te demonteren door middel van hey filmpje ik hoop dat het verder geen problemen oplevert maar dat zal ik wel te weten komen door te proberen haha ik volg het filmpje gewoon dan moet het goed komen wens mezelf suc6 in elk geval bedankt als je het wil houd ik je wel even op de hoogte
 
De aansluitingen van de brandstoftank zitten beide aan de onderzijde.
Dit is vrij normaal wanneer men een brandstoftank heeft welke lager ligt dan de vlotterkamer van de carburateur.
Zie ook de/je pic hieronder of de uitleg van Sparky...

DNViGXu.jpg


De (mechanische) vacuümbrandstofpomp zit vrijwel altijd aan de linkerkant van het motorblok in de buurt van de carburateur.
V.w.b. je vraag kan er idd een 2 takt carburateur op gezet worden.
Deze dient dan wel een vlakschuif versie te betreffen en moet men ook het spruitstuk aanpassen.
Het geheel fatsoenlijk afstellen wordt dan wel weer een ander verhaal...
Of het zomaar werkt is dus maar de vraag..., op Honda Dax is het mogelijk maar op de van jouw welke waarschijnlijk een Kymco betreft heb ik m'n twijfels. Ik zeg dus, niet doen! Die emissie onzin verwijderen, zeer zeker ja!

Het betreft hier geen injectie motorblok welke de brandstof terug pompt in de tank!
Dit is ook in het geheel niet mogelijk want een volledig injectieblok maakt gebruik van een elektrische brandstofpomp.
Deze heeft een zogenaamde brandstofrail welke de brandstof opvangt en direct weer meestuurt met de volgende (inlaat) slag van de zuiger. Werkt een beetje hetzelfde als een powerbox op een 2 takt motor...
 
Last edited:
Back
Top