Sls filter en pipe brandt weg.

rank1

Active Member
Ik zit met een heel raar probleem omdat ik dit nog nooit op een van mijn 4t scooter meegemaakt heb.Net een paar week terug tijdens t rijden rookte ik verbrande plastic of rubber achtig geurtje en opeens klonk de motor als of de uitlaat lekt.Nou de hele sls rubber vanuit cilinderkop en binnen t membraan gedeelte was beschadigd.Ik heb de onderdelen vervangen maar helaas na korte rit was t weer gesmolten.Bekijk t filmpje hier klinkte nog zachter dan nu.Verstopte uitlaat misschien of waar moet ik gaan zoeken?Cilinder is nieuw,kleppen staan goed.Motor slaat niet af als ik de uitlaat dicht hou.Dat komt waarschijnlik door die lekke sls pipe omdat daar voel ik heet uitlaat gassen.Graag snel help.

Last edited:

rank1

Active Member
Kleppen staan goed volgens piaggio waardes.Nieuwe ketting,cilinder, klepseals etc.De vraag is waarom smelt die slang weg?Ik heb de cilinderkop en die sls pijp wat uit kop komt gereinigd zat beetje roet aanslag maar niet veel.Iemand op internet had ook last van die heeft toen een nieuwe uitlaat gemonteerd en probleem was opgelost.Stel als de uitlaat ineens verstopt raakt kan zijn druk niet kwijt dus hij probeert via sls maar die kan al die hitte niet aan.Ik heb stuk of 3 piaggios gehad maar nog nooit zoiets meegemaakt.Motor heeft rond 30000 km gelopen.

Last edited:

Super8

Active Member
Je zou toch zeggen dat hitte het grootste probleem is..
Volgens de waardes staan ze goed..maar hoe staan ze dan? Controleren.

Die hitte kan volgens mij alleen daarvandaan komen..

Ik lees aandachtig mee

ZNEN

electric fanatic
kan het niet een combinatie van beide zijn?
als de uitlaat verstopt zit, en de uitlaat klep (ik noem maar wat) net iets te snel dicht gaat... waar moeten de hete uitlaatgassen dan heen?

rank1

Active Member
Hij sloeg af tijdens t rijden dacht misschien nieuwe cilinder beschadigd was want ik kreeg m niet meer gestart.Toen de cilinder erafhaalde was niks aan de hand geen krassen niks dus alles weer gemonteerd.Daarna ff snel getest zonder uitlaat ja hij liep met veel herrie natuurlijk.Ik denk ook aan de uitlaat ligt, zit best lang onder.Dat rubber ding is gesmolten dus hij lekt al of dat nou uitmaakt zonder of met uitlaat.ik zal t proberen en kleppen checken voor de zoveelste keer.Andere symptonen waren de laatste tijd voor de revisie slecht starten zkr bij koud motor, vermogen verlies en minder trekkracht.

rank1

Active Member
Ja meeste geval moet ik zelf oplossen.Iedergeval als de spullen binnen zijn ga ik ze monteren en hoop ik dat mijn probleem opgelost is.Bedankt voor de tips.

rank1

Active Member
Hier nog paar fotos van het beschadigde sls gedeelte.
Post automatically merged:

En zo staan de timing van de kleppen.

Attachments

• 20220804_005619.jpg
    20220804_005619.jpg
    297.3 KB · Views: 13
  • 20220804_005454.jpg
    20220804_005454.jpg
    133.4 KB · Views: 11
  • 20220804_005636.jpg
    20220804_005636.jpg
    210.2 KB · Views: 11
  • 20220804_005533.jpg
    20220804_005533.jpg
    261 KB · Views: 12
  • 20220803_235917.jpg
    20220803_235917.jpg
    166.1 KB · Views: 13
  • 20220803_235949.jpg
    20220803_235949.jpg
    167.7 KB · Views: 13

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik gok erop dat je met een te arm mengsel hebt gereden.

Wist nog toen ik mijn piaggio new fly 4t 2v kocht en hij nog helemaal nieuw was.
Kon me nog herinneren dat het blok gloeiend heet was bij het inrijden.. (stoom / damp kwam er letterlijk ervan af)
Zo heet dat de warmte gewoon onder me helmbak bleef hangen.. En het stonk zelf ook naar overhitte aluminium..

Ik weet dat het metalen buisje waar dat SLS rubbere slangetje op moet in contact staat met je cilinder.
Door warmte overdracht (in dit geval extreme hitte) zal dit buisje die hitte gewoon geleiden.. Omdat de hitte bron groter is dan het oppervlak van dit buisje.. Normaal word je cilinder natuurlijk gekoelt door de ventilator.. Maar ik weet dat als je afstelling te arm staat, zelf die ventilator niet meer toe rekend is om nog goed te koelen.. Nou komt de temp te veel erg boven wat normaal zou moeten.. En daar is dat rubber en plastic niet op berekend.. En dan gaan er dingen / smelten en stinken..

Post dan even of je brom of snor rijd, welke cilinder en wat je afstelling is.

rank1

Active Member
Ja ik snap je wel maar ik reed al 30000 km met std cilinder.Scooter is tweedehands met te weinig km gekocht en hij liep netjes 45.Toen maar opgevoerd met sproeier 78 ,80,82 en met no name ontgrensd cdi multivar er in en hij liep 68 max volgens gps.Laatste tijd verlies de motor trekkracht en vermogen.Ook choke volgens mij werkt niet lekker meer maar goed.Ik zal ff een link plaatsen waar die gozer heeft t wel opgelost.Ik heb ook paar monteurs rondgevraagd maar ze komen met kleppen stellen.Ja ze snappen t ook niet. ik heb de motor gereviseerd dus krukaslagers nieuwe 50cc cilinder via zandri besteld,ook klepseals en distrubutieketting
vervangen.
Ik vermoed dat sls slang is gebroken doordat t subfame en achterveer helemaal naar de klote was en wegligging slecht was toen hoorde ik een klap dus waarschijnlijk dat rubber is tegen t frame geklapt is en daarna ging hij langzaam lekken totdat er flinke stinke rook onder de motor kwam.Maar nu ook t subframe en vering vernieuwd is lekker vers allemaal voor de 2x begon weer te smelten dus ik wacht nog op nieuwe onderdelen.Ik denk dat t uitlaat de boosdoener is.https://modernvespa.com/forum/topic160774

Last edited: