Men neme:
Merk: Piaggio zip 2000 4 takt.
Aanschaf: €1400,-
Verbruik: 1:35 (ca 22 cent de kilometer)
Ik heb gekeken naar een gemiddeld model met een actieradius van 60-80km. Als vergelijk heb ik de NOVOX c50 gepakt aangezien deze er tenminste nog een beetje uitziet en onder de elektrische scooters qua prijs ook gemiddeld uitkomt.
http://www.elektrischescooterwinkel.nl/novox-c50.html
Merk: Novox c50
Aanschaf: €2250,-
Verbruik/actieradius: 60-80km op één accu (ca. 2.5cent de kilometer)
extra minder leuke info: Aangegeven actieradius geldt bij een snelheid van 25km/h, bij een 45km/h model zal de actieradius 10-20km lager liggen.)
Ik durf rustig te zeggen dat je met de zip 4takt met goed onderhoud en zonder gerommel 30000km moet kunnen rijden of in ieder geval 4jaar (20km p dag).
Stél (weet bijna zeker van niet) dat je met de elektrische scooter ook 30000km rijd of in ieder geval 4jaar a 20km per dag ongeveer.
Met de elektrische scooter ben je bij aanschaf €850,- duurder uit dan de Zip, dit zou dus makkelijk terugverdient moeten worden zou je denken? Onderhoud reken ik niet bewust mee aangezien dat nooit van te voren is te zeggen, daarom ben ik terug gaan rekenen met het verbruik en kosten hiervan.
Zip + €850,- : 18593 km (bij benzineprijs €1,60,- E95)
Novox + 18592km : €464,80,- (bij €0,025 cent de km)
De zip koop je dus voor €1400,-, de €850,- die je bespaard tov de Novox gebruik je om te tanken. Voor €2250,- heb je dan een zip + 18593km gereden. (Spreid dit over 2 jaar en je rijd gemiddeld 25km per dag 7 dagen in de week)
De Novox koop je voor €2250,- en dan heb je nog geen meter gereden. Ga hiermee 18593km rijden en je bent circa €464,80,- verder. Totaal incl. aankoop zit je dan al aan goed €2700,- verder.
Als je hem een beetje snapt zie je dus meteen dat het eigenlijk he-le-maal niet rendabel is.
Nu is de Novox EEN voorbeeld scooter die ik willekeurig als vergelijk gekozen heb, verbruik van de zip is gebaseerd op gebruikerservaringen op internet. Verbruik gegevens van de Novox zijn aan de hand van de gegevens op de website, welke uiteraard altijd positiever zijn dan ze eigenlijk zijn. En qua uitstoot is er weinig bekend van de elektrische varianten, ik bedoel de elektriciteit komt ergens vandaan? en dat met een motor van dik 2500watt lijkt mij dat zo'n accu ook wel ff stroom loopt te trekken uit het stopcontact
Zeauw en dat voor de woensdag morgen