Slipt bij het rijden vol gas en optrekken

Nathansac3

New Member
Mijn keeway trok vanochtend zeer slecht op schokkend leek door te slippen rijd normaal 60 en trekt zeer mooi. Ree maar 45 en stopte heletijd met gas geven. sinds kort ook binnengestoken bougi veranderd dus die is het niet (weinig kans).
Mvg Nathan
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De informatie is inderdaad nogal karig te noemen...
Onze scootervriend is ook van België en daar begrijpen ze gelijk wat hij hier aangeeft.

Hier moeten we de vraag 2x analyseren voordat er een lampje gaat branden!

Ik vermoed (vooralsnog) versleten rollen van de vario!
Waarom? Het schokkend op en/of wegtrekken doet sterk vermoeden dat er slijtage aanwezig is op de rollengewichten.
Meestal komt dit omdat je rolletjes heel erg versleten (afgeplat) zijn. Vaak voelt het ook aan als (het) stotteren van de motor.
De rolletjes kunnen zelfs klem komen te zitten op den duur. Dit kan het einde van je vario betekenen als je door blijft rijden!
Men zal dan de rolletjes moeten vervangen voor nieuwe ronde exemplaren!

Ook de v-snaar is aan slijtage onderhevig zoals eerder genoemd in post #4 door Sparky..., deze loopt dan niet meer volledig bovenin de vario poelies wat kan resulteren in minder (-of dezelfde) topsnelheid met meer toeren als gewenst is!
Dit komt dan omdat de breedte van de snaar buiten de tolerantiematen valt en vervangen moet worden.
Het zgn. stotteren wat je beschrijft heeft wat dat betreft geen betrekking op de v-snaar!

Maar goed, eerst het e.e.a. maar is controleren achter de kickstarterkap lijkt me een goed begin!
 
Back
Top