Slimste eerste koop? Tomos of Vivacity?

TKayGee

New Member
Dag,

Ik ben van plan mijn eerste scooter of brommer te kopen. Het wordt er eentje met een blauw kenteken dat ik vooral binnen Utrecht ga gebruiken. Nu is mijn vraag welke van de twee als beginnend sleutelaar/liefhebber het minste werk met zich meebrengt (ik begrijp dat dit kan verschillen per geval maar ik bedoel in algemene zin).

Persoonlijk vind ik een Tomos een gavere uitstraling hebben maar een Vivacity lijkt me praktischer onder andere door de opbergruimte.
 
Advertisement - register to remove this

Hoi,

ik kies in ieder voor bagageruimte. Regenjas, ketting, groene kaart,evt. Wat gereedschap krijg je niet mee of moeilijk met een tomos. Of ff wat boodschappen doen is lastig.

Tomos heb ik ook gehad maar ik vond hem niet handig. Ik vond de plek voor de voeten dat dunne midden frame ook niets. En ja met je voeten op de pedalen ziet niet uit! Maar hij deed het altijd!

Ik zou dus voor de Vivacity gaan!

En ja, beginner sleutelaar... ik leer ook nog elke dag bij.

Zegt "variohuis" je iets? Of drukveer? Of 2 of 4 takt?

Is niet bedoeld als flauwekul maar gewoon om eens te kijken wat je al weet enz. En weten de medegebruikers van het forum ook waar je ongeveer staat qua kennis.

Gr Manuel.
 
De tomos is makkelijk aan te sleutelen, je hoeft immers geen of weinig plaatwerk te verwijderen.
En de onderdelen zijn ook niet zo aan de prijs tegenover de scooter.
Ander voordeel is dat de tomos weinig stallings ruimte in neemt.
De onderdelen zijn ook makkelijker te vervangen.. Banden bijvoorbeeld, is in prenciepe net een fiets band alleen iets dikker. Deze is makkelijker te demonteren dan een tubless band van een scooter (ben je ook nog wel even mee bezig)

Enigste nadelen van de tomos is het comfort, een scooter is idealer voor langere stukken als je die moet afleggen. En met niet alle tomossen heb je eigenlijk geen buddybak om spullen mee te nemen (je hebt dan al snel een extra koffer nodig als je ruimte voor opslag wilt hebben.



Een vivacity neemt nog wel wat ruimte in. Daarnaast is het moeilijk om er eentje te vinden van bwj 2011 en hoger wegens milieueisen voor in de stad.
De 2takt (als deze 2takt is stinkt)


Wat je als 3de optie kan overwegen is een peugeot kisbee.. Het is een scooter, maar iets kleiner kwa formaat..

Zo ongeveer even klein als een tomos. Maar dan alsnog een scooter..

Maar verder ken ik je persoonlijke omstandigheden niet. Want als je in Utrecht zelf gaat wonen, ga je wellicht op kamers wonen en dan heb je misschien weinig of geen berg ruimte..


Kwa fun factor is het wel leuker om op een brommer te rijden dan op een scooter.. Heb zelf 2 tomossen gehad en diverse scooters.
Momenteel heb ik dit nog in bezit:

Piaggio new fly 4t 2v, Peugeot vivacity SL4 2006, Peugeot kisbee 2011, en weer paar maanden geleden een tomos quadro ex opgekocht omdat die er erg goed eruit zag.


Welke scooters heb ik al gehad:

Peugeot vivacity 1999 analoge teller
Aprilia Rally
Tomos (over gekocht voor 20 euro van een collega)
Aprilia SR
Een nieuwe tomos standaard gekocht
Peugeot speedfight 2 wrc206
Aprilia SR
Piaggio zip 2t 2011
Peugeot vivacity 2006 sl4
Vespa ciao (korte duur in bezit gehad)
piaggio new fly 4t 2v
peugeot kisbee 4t


Verder ga ik niet voten, omdat ik je omstandigheden verder niet ken..


Voor het ene raad ik je de tomos aan

Voor het andere weer de kisbee.

Misschien heb je wel ruimte en geld ten over en wil je niet teveel geld tegenaan de scooter gooien) Kan je de viva overwegen.


Ga je vooral korte stukken rijden en vooral binnen stad en wil je makkelijk onderhoud kunnen plegen tegen lage kosten = tomos (dan heb je het comfort van een scooter ook niet nodig. Voor extra ruimte zou je ook een mand voorop kunnen installeren.
Enigste dure onderdelen zijn cilinderkit, krukas, ontsteking (voor de onsteking is wel een goedkopere alternatief voor beschikbaar.


Maar mocht je kunnen kiezen voor een vivacity en een wat oudere yamaha neos, met minarelli motor.. Dan zou ik zelf voor de neos kiezen.

Weet niet verder om welke vivacity gaat. Maar die van voor 2008 gebruikt nog de vertikale motor.. Nadeel blijft vooral de inlaat, en de slechte uitlaat steun die snel afbreekt als je een niet originele uitlaat gaat monteren.. En die carters worden steeds lastiger te vinden.
Daarnaast vind ik het minarelli blok mooier / krachtiger lopen.. En je kan er een zee van uitlaten voor vinden.

Daarnaast heeft de neos een fatsoenlijke Dell orto carburateur, terwijl de vivacity voor 2008 je een ouderwetse gurtner hebt. Die dell orto loopt zuiniger / mooier.
 
Back
Top