slijtvastheid van zuiger alu cil

Het gaat hier om anode-kathode.

Het probleem zit bij het aluminium.
Zie onder trefwoord contactcorrosie.
Door het rvs wordt de potentiaal van het aluminium verhoogd in de de zone rond het rvs.
Samen met vocht en vuil rondom de grens tussen beide metalen komt er een electrochemische cel met het aluminium als anode.

Nu in begrijpbaar NL:

Namelijk RVS oxideert niet tenzij het in direct contact is geweest met ijzer.
Het langdurig contact met aluminium zorgt echter wel voor gaten in het RVS en het verkleurt naar zwart.
Het aluminium wordt witte poeder en valt helemaal uit elkaar.
Als het contact verbroken wordt stopt dit proces in tegenstelling tot het contact met ijzer de roestvorming in het rvs blijft terug keren.

-

Dit is dus allemaal pure scheikunde, en het gaat dus om de edelheid van het soort metaal.
Dit allemaal in combinatie met vocht.

Om dit tot in de puntjes uit te leggen is nogal ingewikkeld, komt er simpelweg op neer dat metalen met elkaar gaan proberen te fuseren, en je hier dus corrosie krijgt omdat de beschermlagen worden aangetast.
 
Het beste is aluminium of geanodiseerd aluminium of de originele boutjes.

Echter word er veel gezegt dat dit niet voor dagelijkst gebruik is en je dan juist beter wel RVS kan gebruiken.
Dit zal waarschijnlijk zijn met oog op de boutjes zelf, deze zullen sneller verrot zijn.

Maar men vergeet dan contact corrosie.
 
oke wist ik niet,

Maarja ik draai overal gewoon nieuwe in hoor,

Dadelijk breekt het af en denk je, had ik toch maar nieuwe gehaald...
Maarja die alu bouten. zijn die even stevig dan staal?
 
Niet voor een carter deksel. Alu boutjes zijn echt troep. inbus bedoel ik dan.

dat ligt eraan waar je het voor gebruikt en HOE je het gebruikt , vaak worden alu boutjes veel te vast aangedraait (gewone boutjes ook btw) , EN met slecht gereedschap (versleten) , en ook word vaak vergeten het draad schoon te maken waar het in komt , dus even met een GOEIE tap erdoor , met blaaspistool uitblazen en daarna wat vettigheid , ik gebruik gewoon wiellagervet overigens , dan knapt het echt niet af. afbrekende bouten komen door teveel spanning en/of slecht/vuil draad..
 
Ben ik het niet mee eens, die alu carter boutjes zijn gewoon prima.
Dan heb ik het niet over die verchroomde zooi maar over de STR8 boutjes.
Deze:

http://www.euroscooters.nl/shop/str...um-gilera-piaggio-kleur-aluminium-p-5096.html

Dan heb je ook nog deze:

http://www.euroscooters.nl/shop/str...-aluminium-gilera-piaggio-chroom-p-10147.html

Ik gebruik die van de eerste link, nog nooit gezeur mee gehad.

-

Je hoeft niet gelijk een goede tap in dat schroefdraad te zetten, gewoon even goed schoonmaken voldoet. (beetje ontvetter erin spuiten)

Ik vet ook altijd mijn boutjes in, met kopervet of kogellager vet.
 
Ben ik het niet mee eens, die alu carter boutjes zijn gewoon prima.
Dan heb ik het niet over die verchroomde zooi maar over de STR8 boutjes.
Deze:

http://www.euroscooters.nl/shop/str...um-gilera-piaggio-kleur-aluminium-p-5096.html

Dan heb je ook nog deze:

http://www.euroscooters.nl/shop/str...-aluminium-gilera-piaggio-chroom-p-10147.html

Ik gebruik die van de eerste link, nog nooit gezeur mee gehad.

-

Je hoeft niet gelijk een goede tap in dat schroefdraad te zetten, gewoon even goed schoonmaken voldoet. (beetje ontvetter erin spuiten)

Ik vet ook altijd mijn boutjes in, met kopervet of kogellager vet.

9 van 10 carters zit draad in wat zwaar(der) gaat , waarokm zou je dan niet even de tap er door halen? voorkomen is immers beter dan genezen ;)
 
Omdat 90 % van de mensen geen tap hebben, en vast wel een flesje ammonia, terpetine of ontvetter wie ma in de keuken gebruikt.

Ik probeer altijd een oplossing te geven die zo goedkoop mogelijk is en dus het merendeel van de mensen tot beschikking heeft.

Zo heb ik geen tap, en ik ga echt geen tap kopen om een beetje rotzooi eruit te halen.

Ik pak wel de ontvetter en een stof vrije doek. ;)
 
dat ligt eraan waar je het voor gebruikt en HOE je het gebruikt , vaak worden alu boutjes veel te vast aangedraait (gewone boutjes ook btw) , EN met slecht gereedschap (versleten) , en ook word vaak vergeten het draad schoon te maken waar het in komt , dus even met een GOEIE tap erdoor , met blaaspistool uitblazen en daarna wat vettigheid , ik gebruik gewoon wiellagervet overigens , dan knapt het echt niet af. afbrekende bouten komen door teveel spanning en/of slecht/vuil draad..

Ze knappen ook niet, maar je draait ze rond.
Carter boutjes draai ik meestal vrij vast, want ik ben er al wel vaker wat verloren.
 
Ja je moet ze ook wel goed vast zetten, maar je hebt ook van die mensen die met hamers op die ratel/inbus staan te rammen om ze vast te krijgen.
En dan krijg je ellende.
 
Oké, nouja beste is gewoon lekker de standaard inbusjes.

En verder steekt het allemaal niet zo nauw hoor, zijn maar een paar bouten.
Je kan ook best RVS erin draaien, in je carterkap, maar dan weet je dat het eerder poreus word en dus vervangen moet worden.

Ik werk met die aluminium boutjes, en heb nog nooit dol gedraaide, kapotte, afgebroken, vast geoxideerde boutjes gehad.
 
Ja ik doe carterboutjes altijd gewoon met een t sleutel vast zetten (facom) en dan kun je ze zeker niet dol draaien en zitten toch vast....
 
nog even over die cilinder .. is die josdijkman site een betrouwbare site ? ik heb namelijk alleen nogmaar onderdelen besteeld op easyparts en bij de dealer xp
 
nog even over die cilinder .. is die josdijkman site een betrouwbare site ? ik heb namelijk alleen nogmaar onderdelen besteeld op easyparts en bij de dealer xp

is super netjes en leverd erg snel.mocht er iets fout gaan lost hij het altijd op een super manier op!

dus als jos het heeft zou ik zeker bij hem bestellen!
 
Back
Top