slijtage zuigerveren

fretje-pitbull

Well-Known Member
halo, we hebben een mbk spirit gekocht daarvan bleek dat de cilinder lam was,
na demontage van die (volgens de verkoper recente) vervangen cilinder (gewone 50cc) was er een brok van het cilinderhemd afgebroken en de zuiger veren aan 1 kant afgesleten
dus die cilinder vervangen door een power1 50cc en een nieuw bougieke reed hij weer goed tot voor kort problemen met starten en tragere top, de compressie was weg
dus de cilinder eraf nu is er niks aan de cilinder en zuiger maar (zie foto)
de zuigerveren zijn terug versleten,
ligt dit aan de krukas (waar er op het zicht en op het gevoel) niets mis mee is?
of wat zou het probleem zijn? met de nieuwe cilinder is ongeveer 150km gereden

http://img337.imageshack.us/i/dsc02851b.jpg/

[ir]http://img337.imageshack.us/img337/2186/dsc02851b.jpg[/ir]
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Het zou misschien kunnen dat je drijfstang krom is en de zuiger extra naar 1 kant van je cilinder drukt, maar dan zou de brommer ook veel warmer moeten worden als normaal door extra wrijving.

Een andere rede zou ik zo niet weten. Effe wachten op antwoorden van de mannen met meer ervaring als ik ;)
 
dit komt gewoon door slechte olie , dit KAN in een maand tijd wel gebeuren zelfs!!

verhoogde slijtage heeft te maken met slechten en/of te weinig olie , verkeerde olie of gewoon slecht materiaal , maar Powerone is niet slecht dus daar ligt het iig niet aan.

en het kan zijn dat via de lucht inlaat rommel naar binnen komt waardoor dit nog verergerd , maar dan is het filter meestal in slechte staat , zit er niet goed op of er zit een verkeerd filter op.

ik heb dit vaker meegemaakt en was elke keer te wijten aan slechte olie ..
 
@melv16 ik denk dit ook, maar of hij indd warmer komt kan ik u niet zeggen, het is een ac en bougie is een ngk 6 en het kleur is goed
@melv50, slechte olie? dan zou je toch slijtage moeten hebben in de cilinder en niet aan 1 kant (net links vd uitlaatpoort) aan de zuigerveren?
luchtfilter is nieuw, de vorige was innd kapot
 
de cilinder zal ook een eind versleten zijn nu..

die is puur slijtavge door geen , weinig en/of slechte olie...

en zoals ik al zei heb ik dit ook vaker meegemaakt , de laatste keer was een DR70 op piaggio die in 3 weken SUPER versleten was , door puur slechte olie te gebruiken , en de cilinder die er daarvoor op zat was ook al net zo..

daarna andere cilinder erop , goeie olie en klaar...

maar nogmaals , ik heb het ook vaker meegemaakt , en alle keren was de cilinder ook gaar...
 
Wat is volgens jou goede olie dan?

ligt een beetje aan het gebruik , maar Motul , SIlkolene , Eurol , Sunoco zijn iig oliemerken waar ik nooit problemen mee heb gehad , bij mezelf niet en bij heel veel klanten ook niet..

vaak zijn het de tankstationmerken e.d. die gare stookolie leveren , ook Shell bijv. , ook komt er veel meer kool voor in de olieen.

en tja , kun je zeggen heb ik niet , maar de cilinder is 1 van de belangrijkste dingen , en die heel nauwkeurig moeten worden geinspecteerd moeten worden omdat dat ellende bespaard..

een gemiddelde dealer heeft zo'n ding wel , ik heb dit zelf ook , en heb al BEHOORLIJK wat cilinders gemeten waar niks aan te zien was , maar volgens de meter wel echt goed versleten waren..

Wat er dus vaak gebeurd is dat je niks ziet , en dan denkt dat alles goed is , en ga je om het probleem heen sleutelen , wat nog veel duurder uit valt vaak en de hele scooter versleuteld ook nog.. terwijl het probleem vaak vlak onder je neus ligt..

Uiteraard hoeft het niet zo te zijn dat de cilinder slecht is (alhoewel als ik de veren zie) , maar het is wel weer een ding wat je uit kunt sluiten als het wel goed is , en zo werkt het met een brommer repareren , dingen uitaltuiten en niet zomaar wat doen. En je moet aan de binnenkant beginnen wel je het goed doen.. en daarna er rondom heen gaan werken..
 
Last edited:
Back
Top