Slicks

Dragege

Op zn tijd....
Aangezien je band ook een belangrijk gedeelte van je transmissie is en dit door veel mensen wordt overzien, vroeg ik me af hoeveel winst je eruit kan krijgen (dit is dus met sprints in gedachte).
Slicks lijken me een interresante optie om te gaan uitproberen. Met een profielloze band heb je het meeste contact met het wegdek en dus de meeste vermogensomzet:
-waar te verkrijgen?
-ervaring?
-verschillende hardheden rubber==> voordelen/nadelen?
-prijzen?
-hoeveel bar?

Let Op!! Het gaat hier dus niet om een bochtje met nat weer door blazen, maar puur om recht vooruit gaan; sprinten dus.

En om meeste vermogen op bank neer te knallen? Zijn er hier verschillende eisen voor?

Mayby zelf velgen ontwerpen die speciale slicks kunnen hebben?

Moet je bij een scootersprint nou meer reking houden met rolwrijving of juist met een zo breed mogelijk contactoppervlak met wegdek?
 
Advertisement - register to remove this

meer contact = meer wrijving...
beter een band kiezen dat je net niet slipt.

zelfde met temp en hardheid van je rubber

prijs: std bandje...
bar: 2 - 2,5
 
als je naar de drag races kijkt, zie je dat de achterband meestal vlak en onwijs groot is, dwz een groot raakvlak tov het wegdek.
daarentegen is de voorband juist weer uberklein en smal dus weer een ontzettend klein raakvlak.

ik denk dat je deze theorie maar aan moet houden, omdat de mensen van de drag races echt wel weten waar ze mee bezig zijn.

btw leggen de draggers ook altijd ff laagje rubber neer voor betere grip en om de banden op temperatuur te laten komen.

mischien is dit ook niet zo een gek idee...
 
Dragracers lijken wel brede banden te hebben maar als het gas eropgaat worden ze 2x zo smal. Het klinkt vreemd maar je moet maar eens opletten op de banden als je naar dragraces kijkt. Ik zou gewoon een stel goede plakkers erondergooien(ml50,battlax) en zorgen dat ze een beetje op temperatuur zijn.
 
mijn idee is dat je band zo smal mogelijk moet zijn waarbij je nog wel je vermogen kwijt kan zonder te gaan spinnen.....
 
Verder mag je op Jubbega niet met slicks aan de start komen...

en ja ik heb er ervaring mee.. :p

Kijk maar in de regelmenten, staat dat je minimaal *,* mm profiel moet hebben
 
je mag draggen zowiezo niet vergelijken met scooterbanden aangezien de velgen van die racers al rondraaien terwijl de band stil staat, (vind je et gek met 6000pk 8P) maar iig, gewoon kleine bandjes, en gewoon op temp laten komen, desnoods kort burnoutje ofzo voordat je gaat sprinten :}
 
Dragracers hebben zo'n brede banden omdat ze anders teveel slip hebben. Daar heb je op je scootertje niet zo snel last van...
 
banden hebben koud de minste grip, maar ook de minste weerstand.
Zou dus zeggen dat als je toch voldoende grip hebt lekker de bandjes niet opwarmen van tevoren
 
Originally posted by EGT
Verder mag je op Jubbega niet met slicks aan de start komen...

en ja ik heb er ervaring mee.. :p

Kijk maar in de regelmenten, staat dat je minimaal *,* mm profiel moet hebben

hehe idd, deden ze flink moeilijk over:'(
 
Idd genoeg contact oppervlak zodat je neit wegslipt, maar niet teveel ivm de weerstand.
Zorgen dat je bandjes goed op spanning zijn ivm contactoppervlak & weerstand.

Let ook op de bandomtrek. Hoe groter de band, hoe harder je gaat ([n00btoelichting]het wiel draait 1 rondje, als de band een omtrekt heeft van 40cm rijdt je 40cm per rondje, heeftie een omtrekt van 41cm rijdt je er 41[/n00btoelichting]).
 
Originally posted by Cipher
Idd genoeg contact oppervlak zodat je neit wegslipt, maar niet teveel ivm de weerstand.
Zorgen dat je bandjes goed op spanning zijn ivm contactoppervlak & weerstand.

Let ook op de bandomtrek. Hoe groter de band, hoe harder je gaat ([n00btoelichting]het wiel draait 1 rondje, als de band een omtrekt heeft van 40cm rijdt je 40cm per rondje, heeftie een omtrekt van 41cm rijdt je er 41[/n00btoelichting]).

alleen om bv een 15 inch wiel net zo snel te laten draaien als een 13 inch wiel kost vermogen...

dus moet je weer4 een compromis zoeken.
 
Back
Top