slecht starten chinese scooter

eus111

Well-Known Member
Beste mensen, een korte introductie. Vroeger veel met Zundappjes geknutselt, nu heeft mijn dochter een Znen 4-takt scooter, net 1000 km gereden, maar start helaas slecht. ;( Wanneer hij eenmaal loopt, blijft hij het wel (goed) doen.
Wanneer hij na het starten loopt, slaat hij steevast na 100 m af, aan de praat houden lukt niet. Wanneer ik hem daarna weer gestart krijg, is hij waarschijnlijk een beetje opgewarmd en blijft lopen.

Ik beschouw mezelf als een redelijk doorgewinterde auto- en motorfietsknutselaar, maar deze Znen stelt me toch wel voor enkele vragen. :?

De manuals heb ik van deze site gedownload, maar geven niet op alle vragen antwoord.

Wat heb ik gecontroleerd:
- aanvoer van benzine is OK, wanneer hij eenmaal rijdt blijft hij ook rijden.
- geen verlies van vermogen
- vonkjes: meer dan voldoende en m.i. van de juiste kleur
- de elektr. choke heb ik losgehaald en op 12 v aangesloten; hij wordt warm en de plunjer komt naar buiten, dus die moet OK zijn.
- de naald in de schuif heb ik een streepje hoger gezet, staat nu in de hoogste stand

Wat kan er verder nog nagekeken of afgesteld worden?

ben benieuwd naar jullie reacties!

gr. Eus
 
Advertisement - register to remove this

valse lucht is uitgesloten

Hallo, valse lucht is uitgesloten, in dat geval zou de scooter niet goed rijden als hij warm is.
 
Hallo,

Het kan inderdaad valse lucht zijn, haal de buddybak eraf en controleer alle kabels op kleine breukjes etc, vooral degene die aan het spruitstuk zitten.

Hij kan wel degelijk goed rijden als er een beetje valse lucht bij komt.
Zit er een klein scheurtje dan kan het zijn dat die niet goed stationair loopt.

Ik sleutel bijna dagelijks aan deze scooters helaas..
Daarom wil ik zeggen controleer alles even goed.

Nog extra controle punten mocht het nog niet hebben gewerkt.

Controleer de olie ook even voor de zekerheid!
Gasnaald laagste stand (op de naald zelf)
Luchtfilter schoonmaken
Massa kabel aansluiten de min pool op het frame.

Ik hoop dat je hiermee verder komt !
 
Maak de carburateur eens heel goed schoon, alles doorblazen met een compressor, en dan met name de stationairsproeier. Die gaat bij dit soort scooters heel vaak dichtzitten, met alle gevolgen van dien.

Ook zou ik als ik jou was de klepjes even stellen. Ik zet de inlaatklep altijd op 10 en de uitlaat op 15 (met voelermaatjes). Wel goed opletten dat je de motor in de T-stand zet.
 
choke op wisselspanning....?

Hallo, bedankt voor jullie reacties! de kleppen zijn enkele weken al gesteld en de scooter loopt prima als hij warm is.

Ik kom er zojuist achter dat de choke (en de rest van het circuit zoals verlichting) uitsluitend op wisselspanning loopt.
Dat is heel vreemd, want dat betekent dat de choke pas gaat werken als de motor loopt, terwijl hij juist bedoeld is om te helpen om de motor te starten. Dat verklaart ook gelijk de slechte 'koude start'.
Ik denk dat ik een ga proberen om hem op gelijkpanning 12v aan te sluiten (achter het contactslot)
Even 'voorgloeien' en daarna starten dus.
Ziet iemand hier een probleem in?

Ik ben nog niet helemaal achter de werking van de choke, waarom schuift de plunjer uit als je hem aansluit, en niet in. Heeft iemand hier een schetsje van of zo??
Alvast bedankt.
 
werking choke

Ik ben er inmiddels achter dat choke in koude toestand 'open' staat en in warme toestand juist 'dicht'.
De elektrische schakeling is in dat geval dus wel juist.
Daarmee ben ik met mijn startprobleem dus weer terug bij af want met koude/ingeschakelde choke start hij dus slecht.
 
helaas geen verbetering

Beste Edwin, de shim maakt geen verbetering, achteraf gezien ook niet zo vreemd.
Wellicht dat hij nu minder snel afslaat maar het slechte starten met koude motor (zoals met dit weer) zal ook theoretisch niet verbeteren; de choke staat tenslotte zowel met als zonder shim in de 'choke-stand'.

Het enige wat overblijft is de naald vervangen door een dunnere (de naald werkt vooral in het onderste bereik van de schuif.
De oudere Bing carbs hadden een vlotter-knopje waarmee je tijdelijk het vlotterniveau kon verhogen; simpel maar doeltreffend.

Zijn er dunnere naalden te koop?

Heeft iemand nog andere ideeen?
 
dat vlotterknopje is onzin , een goed afgestelde carburateur start prima op de choke alleen..

de gasnaald hoef je echt niet zomaar te veranderen , het is de stationairsproeier die van onderuit en bij het starten het meest belangrijk is , en natuurlijk de choke en eventuele chokesproeier.

maar voor hetzelfde geld is gewoon de cilinder versleten , of kleppen niet goed gesteld oid..
 
reactie

Dag Melf, zou kunnen, maar de scooter is nieuw en heeft net 1000 km gelopen en heeft 3 wkn terug een eerste beurt gehad incl. kleppen stellen,
Het mag duidelijk zijn dat ik niet erg tevreden ben over deze bekende scooterleverancier uit Doetinchem.
Ik heb wel garantie maar moet hem eerst weer naar hem toebrengen, en de zekerheid dat hij de klachten oplost is erg gering gebleken helaas.

Dus ga ik zelf maar weer blijven zoeken tot ik een oplossing heb.

Zijn er nog andere uitwendige regelschroeven aan de buitenkant van deze chinese carb? Ik heb ze niet kunnen ontdekken.
 
het is niet slim om in de garantieperiode er zelf aan te sleutelen , dan vervalt je garantie meestal...

gewoon heen brengen en duidelijk de klacht uitleggen en vooral zeggen dat de de scooter goed moeten proberen , dat helpt ook wel al. en niet s'morgens brengen en dan na een uur weer op willen halen oid , gewoon even 2 a 3 dagen laten staan zodat ze goed koud starten kunnen testen!
 
Back
Top