Slang onder luchtfilter

renzinator

New Member
Goedemiddag,

Misschien is het een beetje een domme vraag, maar bij mijn Kymco Agility 50 zit onder het luchtfilter een slangetje. Wat doet dat slangetje precies?

Groeten
 
Advertisement - register to remove this

Volgens mij heeft dat slangetje met de mileu eisen/ uitstoot te maken.

De uitlaat gassen die via de uitlaat worden afgevoerd komen volgens mij via dit slangetje 2x door het verbrandings proces. Zo zijn de gassen zo schoon mogelijk tijdens het uitstoten.

Sommige zullen zeggen dat het een begrenzer is. Ik heb tig brommers getest die ook dit systeem hadden. Met slang en zonder slang gereden. Maakt geen verschil! Niet qua optrekken en niet qua top. Niets.

Een 4 takt bouwt ook druk op dus ik dacht eerst dat het een afvoerslang was voor je Lucht filter maar er zit een moer op dus lijkt mij dat die gassen weer terug "worden geduwd" om nogmaals verbrand te worden.

Ik kan het helemaal mis hebben maar dit schoot mij te binnen. Werd me ooit verteld bij een shop.


Please correct me if I'm wrong...;)
 
Er zit toch een lastiger systeem achter dit slangetje dan ik gedacht had haha. Weer wat geleerd, bedankt voor de reactie.

Ja zeker!

Ik heb me voorgenomen om, als ik iets verwijder / ontkoppel daarna meteen de brommer te starten en rijden. (Als die start dan hè!) Doet die raar dan het onderdeel weer terug plaatsen enz.

zo leert je beetje bij beetje wat een bepaald slangetje / buisje / ring / sproeier enz. doet.

Praktijk ervaring begin je dan stapje voor stapje te kennen.

Een tip die ik altijd geef is: maak voor en na foto's. Ikzelf doe ook gebruik maken van blanco stickers die ik voorzie van een kleur of code.

Deze dan plakken op het ene deel en het andere deel zodat je weet wat bij wat hoort. Dan is het gewoon weer een kwestie van plug en play..

Ja er zijn ook onderdeeltjes waar dit niet voor opgaat maar dan pak ik mijn ouderwets schriftje om te schrijven. ;)
 
Dat slangetje is doorzichtig.
Bij de meeste scooters hangt het naar beneden toe.
Wanneer er vloeistof in zit tap ik dat altijd af.
Klemmetje loshalen, dopje eraf en in een bak laten lopen.
IMG_20180712_192135_01.jpg
 
Dat slangetje is doorzichtig.
Bij de meeste scooters hangt het naar beneden toe.
Wanneer er vloeistof in zit tap ik dat altijd af.
Klemmetje loshalen, dopje eraf en in een bak laten lopen.
View attachment 54587

Klopt maar op die slang van hem zit een soort vast zittende moer. Die lijkt mij haast niet te verwijderen. Of ik kijk niet goed.

Ik denk toch dat het een soort recirculatie slang is. Zoals je dat ook hebt in woonhuizen. "Ouwe" Lucht word opgezogen,gefilterd en uitgeblazen. Dus weer "schone" lucht.

Zo ook bij brommers wel eens het geval is.

Meestal hangen ze inderdaad naar beneden vanuit de carburateur i.v.m. zwaarte kracht.

Maar een horizontale?

Ik ken het iig niet.
 
Hier orginele foto van de service manual.
Naamloos.jpg
Vloeistof als dat erinzit gewoon klemmetje eraf halen en het zwarte dopje eruit draaien, aftappen en zwarte dopje er weer in en klemmetje erop.
De scooter van mijn dochter heb ik 2 x afgetapt, die van mij nog niet (zit niets in)
 
Klopt, bij iedere beurt wordt de eventuele smurrie afgelaten, dit doet de dealer door het dopje schroefje even te verwijderen
Dit is het diepste punt van het luchtfilterhuis en omdat in het luchtfilterhuis er zich altijd wel iets smurrie vormt door benzinedamp/olie en vocht, kan men dit hier makkelijk aftappen.

Verder zie je ook of zich hier rotzooi (water/olie/brandstof) verzamelt en is dit min of meer ook een indicatie voor de gezondheid van het blokje en luchtfilter, te veel smurrie is in iedergeval niet goed.

Bij sommige scooters is dit zelfs alleen maar een doorzichtig dopje.
 
Volgens mij heeft dat slangetje met de mileu eisen/ uitstoot te maken.

De uitlaat gassen die via de uitlaat worden afgevoerd komen volgens mij via dit slangetje 2x door het verbrandings proces. Zo zijn de gassen zo schoon mogelijk tijdens het uitstoten.

Sommige zullen zeggen dat het een begrenzer is. Ik heb tig brommers getest die ook dit systeem hadden. Met slang en zonder slang gereden. Maakt geen verschil! Niet qua optrekken en niet qua top. Niets.

Een 4 takt bouwt ook druk op dus ik dacht eerst dat het een afvoerslang was voor je Lucht filter maar er zit een moer op dus lijkt mij dat die gassen weer terug "worden geduwd" om nogmaals verbrand te worden.

Ik kan het helemaal mis hebben maar dit schoot mij te binnen. Werd me ooit verteld bij een shop.


Please correct me if I'm wrong...;)

Wat jij bedoelt is een AIS, Air Induction System.
Het slangetje onder het luchtfilter is om olie te verzamelen.
De carterontluchting komt ook uit in het luchtfilter, die kan oliedamp bevatten, vooral als er teveel olie in het carter zit.
Als dat slangetje vol zit met olie of smurrie is er iets niet goed, is eigenlijk een overloop.
Ik heb ook een Kymco (Like) maar daar heeft (gelukkig) nog nooit wat in het slangetje gezeten.
 
Vandaag op onderzoek uit gegaan om te kijken wat er lekte, bleek dit slangetje dus helemaal vol te zitten en tot in de luchtfilter zich hebben opgehoopt. Alles schoon gemaakt en slangetje dus afgetapt. Maar ik vraag mij af, jullie schrijven dat het een slecht teken is, waar moet ik dan aan denken?
 
Vandaag op onderzoek uit gegaan om te kijken wat er lekte, bleek dit slangetje dus helemaal vol te zitten en tot in de luchtfilter zich hebben opgehoopt. Alles schoon gemaakt en slangetje dus afgetapt. Maar ik vraag mij af, jullie schrijven dat het een slecht teken is, waar moet ik dan aan denken?
Kan zijn dat je zuigerveren niet goed afdichten.
Maar teveel olie in het carter wordt er ook “uitgedampt” via de carterontluchting en komt dan ook in het luchtfilter. En uiteindelijk in het slangetje.
Maar hoe lang is dat luchtfilter al niet schoongemaakt ?
 
Of je luchtfilter is ver verstopt en daardoor ontstaat er te veel onderdruk in je luchtfilterhuis.
Of je inlaatklep bij 4-takt of je membraan bij 2-takt lekt.
Of zoals Broos al opmerkte, misschien nooit naar gekeken en deze smurrie is een ophoping van jaren.
 
Kan zijn dat je zuigerveren niet goed afdichten.
Maar teveel olie in het carter wordt er ook “uitgedampt” via de carterontluchting en komt dan ook in het luchtfilter. En uiteindelijk in het slangetje.
Maar hoe lang is dat luchtfilter al niet schoongemaakt ?
Een jaar geleden, thanks voor de tip!
Post automatically merged:

Of je luchtfilter is ver verstopt en daardoor ontstaat er te veel onderdruk in je luchtfilterhuis.
Of je inlaatklep bij 4-takt of je membraan bij 2-takt lekt.
Of zoals Broos al opmerkte, misschien nooit naar gekeken en deze smurrie is een ophoping van jaren.
Ook bedankt sparky!
 
Back
Top