Slag in achterband sym mio

bobbeuk

Well-Known Member
Goedenavond allemaal!

Ik heb een sym mio goedkoop kunnen kopen en motorisch is ie in goede staat.

Nou viel het mij tijdens het rijden op dat de scooter wat trilt en qua snelheid ook harder zou moeten lopen dan dat ie daadwerkelijk doet.

Afijn, ik heb de scooter op het middenbok gezet en een vriend wat gas laten geven. Toen zag ik een slag in het achterwiel.

In eerste instantie de moeren wat aangedraaid maar dit heeft niet geholpen...


Mijn vraag is hoe ik er achter kom of het in de band zelf zit of in de velg? En hoe los ik dat het beste op?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

De scooter op de middenbok zetten, een verhoging bijv. een hout blok naast het wiel plaatsen en dan op de blok iets vast houden bijv. een pen of houten stokje wat net niet aan de velg komt.
Hou dat stokje dan net niet tegen de velg waar de band op de velg zit.
Dan iemand de scooter laten starten en gas geven.
Dan kan je kijken of de slag in de velg zit.
Maar er kan ook een slag in de uitgaande as zitten waar de velg op gemonteerd word.
 
Als de slag in de velg zit zou die op een bepaalf punt de pen/stokje moeten raken?
Ja, echter dat ligt aan de afstand van het stokje/pen tov de velg en de grootte van de slag in de velg.
In iedergeval moet de afstand tussen stokje/pen en de velg gelijk blijven
Echter, zoals Buldog ook al zei, de velg kan wel recht zijn maar als de uitgaande as krom is krijg je hetzelfde effect als bij een slag in de velg.
 
Mijn wielen zijn altijd recht en ik gooi er altijd Heidenau banden om, rijden doen ze rustig maar met vrij achterwiel zie ik m ook wel eens wippen. Heb je ook ongemak gedurende rijden en dus wieldruk?
Anders heb ik nog wel een Sym achterwiel liggen. Alleen woon ik zo ontzettend Noordelijk... Hoewel PostNl altijd kan!
Groet,
 
Tja en de vorige eigenaar zal wel weten wat er gebeurt is. Maar ze zeggen het meestal niet als ze hem verkopen.
Je zou hem eens kunnen vragen?
Of je moet iemand weten wat dezelfde heeft en de wielen eens wisselen. Tenminste moet hij wel willen.
 
Back
Top