Sissend geluid Vespa Elletrica normaal?

Mark J

New Member
Mijn gloednieuwe Vespa Elletrica maakte eerst drie maanden geen enkel geluid. Nu maakt hij ineens een sissend geluid tijdens en na het rijden (als ie nog op contact staat). Leverancier heeft ernaar gekeken en zegt dat dat normaal is en dat alle electrische Vespa's (alle scooters?) dat hebben. Klopt dat, heeft iemand daar ervaring mee? Ik vind het erg vreemd dat hij het eerst maanden zeker (!) niet doet en nu ineens wel. En best goed hoorbaar, vind ik. BVD
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor van meerdere mensen dat het een goede scooter is die helaas wat meer lawaai maakt dan anderen. Echt veel info kon ik niet vinden over het ''hoe en waarom'' maar kwam wel dit tegen:

Dankje! Dat had ik ook (ook bij aanschaf) al gehoord, maar ik dacht dat dat ging om 'gewoon tijdens het rijden' en dat viel erg mee vond ik, was niet lawaaiig. Nu ineens sissend geluid aan de onderkant, vreemd.... Dankje iig
 
Met elektrische scooters hebben we hier op het forum nog weinig ervaring dus het is moeilijk te zeggen of dit normaal is of niet.

Echter wanneer de scooter nu wel een sissend geluid maakt maar eerst niet moet er toch wat veranderd zijn aan de scooter.

Je hoort het ook als de scooter enkel op contact staat en er niet meer wordt gereden.
Dan kun je er bijna van uit gaan dat niet iets mechanisch is want er draait immers niks.
Verder staat wel de besturingsunit, geen idee hoe dit ding heet in elektrische scooter jargon, onder spanning en er loopt misschien ook wel een pulserende elektrische stroom naar de motor.
Ik neem aan dat de motor frequentie gestuurd is en dit zou je kunnen horen in de Mosfets, die waarschijnlijk worden gebruikt om de motor aan te sturen.

Vraagje: Als de scooter op contact staat en hij staat op de standaard, draait het achterwiel dan lichtjes?
 
Nu ineens sissend geluid aan de onderkant, vreemd.... Dankje iig

Bij een sissend geluid neig ik zelf meer naar het accu (pakket). Deze zit immers onderin de scooter.
Maar aangezien het een lithium accu (pakket) betreft en de scooter vrij nieuw is, lijkt me dit niet erg waarschijnlijk.
(maar je weet maar nooit, ook al heeft de dealer/leverancier er naar gekeken)

En ja.., er naar kijken kunnen we allemaal natuurlijk, de vraag is of hij daadwerkelijk ook het accu spul bekeken en gecontroleerd heeft. En sommige zijn nou eenmaal wat luider dan anderen, maar een sissend geluid ben ik nog niet eerder tegengekomen. Ik rijdt zelf op een oude Chinees rond voor m'n werk, achterlijk zwaar, maar maakt alleen wat meer geluid als ik de acceleratieknop gebruik. Zit onder de gashevel een extra knop welke ik kan bedienen met enkel de duim.
Voor de rest is dat gekke ding muisstil en retesnel (makkelijk 55 km/u) voor een snorvariant.
 
Last edited:
Met elektrische scooters hebben we hier op het forum nog weinig ervaring dus het is moeilijk te zeggen of dit normaal is of niet.

Echter wanneer de scooter nu wel een sissend geluid maakt maar eerst niet moet er toch wat veranderd zijn aan de scooter.

Je hoort het ook als de scooter enkel op contact staat en er niet meer wordt gereden.
Dan kun je er bijna van uit gaan dat niet iets mechanisch is want er draait immers niks.
Verder staat wel de besturingsunit, geen idee hoe dit ding heet in elektrische scooter jargon, onder spanning en er loopt misschien ook wel een pulserende elektrische stroom naar de motor.
Ik neem aan dat de motor frequentie gestuurd is en dit zou je kunnen horen in de Mosfets, die waarschijnlijk worden gebruikt om de motor aan te sturen.

Vraagje: Als de scooter op contact staat en hij staat op de standaard, draait het achterwiel dan lichtjes?
Dank. Hij is nu terug van leverancier en staat weer bij zaak waar ik 'm gekocht heb. Lichtjes-check en filmpje zal ik doen, als ik er weer ben!
 
Vraagje: Als de scooter op contact staat en hij staat op de standaard, draait het achterwiel dan lichtjes?
Misschien kun je hier even antwoord op geven?

Ik weet niet of gashendel en sturing op elkaar ingeregeld moeten worden net als dit bij sommige scooters met injectie het geval is, maar dit zou wel een oorzaak kunnen zijn dat naar de motor een heel kleine stroom loopt die je dan hoort in de magnetische delen en koelplaten van de stuur mosfets en motor.

Wellicht kun je aangeven waar dit sissend geluid precies vandaan komt?
 
Misschien kun je hier even antwoord op geven?

Ik weet niet of gashendel en sturing op elkaar ingeregeld moeten worden net als dit bij sommige scooters met injectie het geval is, maar dit zou wel een oorzaak kunnen zijn dat naar de motor een heel kleine stroom loopt die je dan hoort in de magnetische delen en koelplaten van de stuur mosfets en motor.

Wellicht kun je aangeven waar dit sissend geluid precies vandaan komt?
Wil ik zeker doen, hij is net gisteren terug van leverancier, staat nu bij zaak waar ik het gekocht heb, moet er dus eerst nog heen. Dan zal ik lichtjes checken en filmpje maken. Sissende geluid kwam uit onderaan linksachter
 
Nee is echt sissend. Echt eerst 3 mnd niet (169 km). Klinkt / 'voelt' niet normaal. Ik kijk of ik er vandaag langs kan voor een filmpje
 
Misschien kun je hier even antwoord op geven?

Ik weet niet of gashendel en sturing op elkaar ingeregeld moeten worden net als dit bij sommige scooters met injectie het geval is, maar dit zou wel een oorzaak kunnen zijn dat naar de motor een heel kleine stroom loopt die je dan hoort in de magnetische delen en koelplaten van de stuur mosfets en motor.

Wellicht kun je aangeven waar dit sissend geluid precies vandaan komt?
Achterwiel draait niet
Post automatically merged:

Misschien kun je hier even antwoord op geven?

Ik weet niet of gashendel en sturing op elkaar ingeregeld moeten worden net als dit bij sommige scooters met injectie het geval is, maar dit zou wel een oorzaak kunnen zijn dat naar de motor een heel kleine stroom loopt die je dan hoort in de magnetische delen en koelplaten van de stuur mosfets en motor.

Wellicht kun je aangeven waar dit sissend geluid precies vandaan komt?
Post automatically merged:

Achterwiel draait niet
Post automatically merged:
Hier komt het geluid uit. Ik kan het audiobestand hier niet uploaden
Post automatically merged:

Achterwiel draait niet
Post automatically merged:
Hier komt het geluid uit. Ik kan het audiobestand hier niet uploaden
Heb je misschien de mogelijkheid om een filmpje te maken (met geluid uiteraard)?
Kan ik mijn audiobestand / filmpje wellicht even op een andere manier sturen? (Mark.molewijk@han.nl)
 

Attachments

  • 20210612_113218.jpg
    20210612_113218.jpg
    223.3 KB · Views: 17
Last edited:
Ziet er uit als een ventilator.
Misschien zit er vuil in en dan even doorblazen met gecomprimeerde lucht.
 
Leverancier nog gesproken, zegt dat het koeling is idd, andere elektrische scooters hebben dat geluid niet of beduidend minder. Ze hebben ook Piaggio gebeld, zeiden dat ook. Wel heel vreemd dat dat pas na een paar maanden geluid gaat maken. En zo hard. Ik zal 'm ook nog extra schoon blazen. Hartelijk dank allen voor het meedenken!!
 
Dat is inderdaad een ventilator die je bijvoorbeeld ook in een laptop/computer vindt.
De snelheid waarmee deze ventilatoren draaien is afhankelijk van de koelvintemperatuur.
Deze blaast lucht langs die grote koelvin waarschijnlijk om de dikke Mosfets te koelen.

De laatste dagen is het wel erg warm geweest en kan het zijn dat deze ventilator sneller draait dan normaal als je de scooter op contact zet en dat je hem daarom nu meer waar neemt.
 
Dat is inderdaad een ventilator die je bijvoorbeeld ook in een laptop/computer vindt.
De snelheid waarmee deze ventilatoren draaien is afhankelijk van de koelvintemperatuur.
Deze blaast lucht langs die grote koelvin waarschijnlijk om de dikke Mosfets te koelen.

De laatste dagen is het wel erg warm geweest en kan het zijn dat deze ventilator sneller draait dan normaal als je de scooter op contact zet en dat je hem daarom nu meer waar neemt.
Dank weer
 
Back
Top