simpel licht op accu met ori draadboom

@rie

Well-Known Member
ok maar even een kleine maar handige how to
voor je accu op je licht te schakelen via je contact
met je ori kabelboom. dus ook handig voor later.

de theorie erachter:
1 wat wil je:
licht op accu dat pas werkt als jej e contact om draait.
zo ken dus niemand je accu leeg laten lopen en je vergeet het ook niet uit te zetten.

2
wat heeft je licht nodig:
je licht heeft een plus nodig om te branden de min staat op je frame en aangezien je min van je kabelboom ergens op het frame zit is er dus massa.

3
naar wat zoek je:
je wil je accu een plus laten afgeven aan je kabelboom als je contact om staat. dus je accu op je + draad bij het begin van je kabelboom werkt niet
want dan staat hij niet op je contact
( met standaard ontsteking staat het zeg maar wel op je contact want je motor draait niet zonder je contact aan en zonder je motor aan geen plus)

dus neem nou bijvoorbeeld je remlicht die werkt al op je accu want als je motor uit staat en je contact aan werkt die.
dit is dus een plus die op je contact staat via je accu zoiets zoek je.
we nemen remlicht wat dit is simpel en het bevind zich bij alle belankrijke schakelingen.

4
hoe uit te voeren
je zoekt nu de plus draad voor toevoer naar je lichtschakelaar op
vervolgens tap je de plus af van je remlichtschakelaar en verbind je die naar de plus toevoer naar je lichtschakelaar door er een draad tussen te solderen.
klaar.


simpel samengevat:
je verbind de plusdraad van je remlichtschakelaar
met de plus toevoer naar je lichtschakelaar :-)



dus die 2 draden met elkaar verbinden bespaart een hele hoop moeite
succes,
arie
 
Advertisement - register to remove this

of je pakt de geschakelde plus vanaf het contact en die verbind je door naar je lichtschakelaar. je moet wel de oude draden eraf halen die van je lichtspoel komen en de draden die naar de verliching gaan laten zitten.
 
Of je pakt de pulsdraad van je toeter en hangt deze aan de draad waar normaal je lichtspoel aanhangt 8P

als je de goede draad van je toeter hebt doen je lichten het, als je de verkeerde hebt gaat je toeter ook af als je je licht aandoet
 
ik heb dit net ook gedaan met me aerox van 2002.. mischien wel makkenlijk om te weten als je hier aan begint dat je bij de licht schakelaar de geel/rode draad moet pakken, en als je het via je contact maakt moet je bij het contact de bruine draad pakken..

werkt perfect en het licht blijft nou ook gewoon normaal brande als je motor stationair draait..

(dit was bij mij op een yamaha aerox bij andere scooter weet ik de kleur van het draad niet)
 
Last edited:
Back
Top