Signaaldraad Peugeot Kisbee 4t Euro4 BJ2020

VinceBog

New Member
Hallo,

Op mijn Peugeot Kisbee 4t Euro4 bouwjaar 2020 met injectie zit een alarm van Chinese fabrikant die op zich goed werkt echter de draden van de startonderbreker zijn niet aangesloten. Op internet zie ik handleidingen en schema's die zeggen dat ik de signaaldraad van het contactslot moet doorknippen, de roze draad van het alarm daarop moet aansluiten en de grijze draad van het alarm moet aansluiten op de doorgeknipte signaaldraad (zie de bijgevoegde foto's). Probleem is dat het contactslot geen signaaldraad heeft en alleen bestaat uit een rode draad (hier staat constant 12V op) en een zwarte draad (= geschakelde pluskabel). Wat ik uit de schema's en handleidingen begrijp, gaat dit over een ouder type Peugeot met CDI terwijl mijn Peugeot een ECU heeft.

Heeft iemand een idee hoe ik de draden van de startonderbreker moet aansluiten?
 

Attachments

  • Schema.jpg
    Schema.jpg
    124.2 KB · Views: 32
  • Uitleg.jpg
    Uitleg.jpg
    169.1 KB · Views: 26
Advertisement - register to remove this

In jouw geval heb je niks aan het schema & uitleg aangezien het om scooters gaat met een 2 takt motorblok.
Bij scooters met een 4 takt (Euro 4/5) motorblok met vol injectie is het beduidend anders.

Aangezien je maar 2 draden/aansluitingen hebt bij het contactslot wil zeggen dat het inderdaad een type betreft met vol (EFI) injectie.
Er bestaan namelijk ook Euro 4 varianten met een elektrisch aangestuurde carburateur en een ECS unit.
Deze heeft echter 4 draden/aansluitingen bij contactslot....

In principe moet je dus op zoek gaan naar de reeds bestaande startonderbreker(s) en bekabeling binnen het systeem.
Zoals bijvoorbeeld de zijstandaard (jiffy), of een andere schakelaar die elders verstopt zit zoals bijvoorbeeld onder het zadel.

Dat is de enige manier om de startonderbreker en het anti hijacking van de alarmunit te kunnen schakelen.

Er is echter wel een maar.., ik weet niet zeker of dit ook mogelijk is met het huidige type Chinese alarm!?
Meestal staat er wel een beknopte/summiere beschrijving in de handleiding welke meegeleverd word...
Als er alleen gerefereerd word aan een AC of DC-CDI in de handleiding zal het zéér waarschijnlijk niet toepasbaar zijn op de injectie variant van de Kisbee met het 139QMB-J of 139QMB-K motorblok!
 
Last edited:
Hallo Floris, dank voor je reactie.

Ik heb de scooter 2dehands gekocht en helaas had de vorige eigenaar geen handleiding van het alarm.

Op dit forum had ik wel een elektrisch schema gevonden (zie https://scooterforum.net/resources/peugeot-kisbee.497/) doch helaas zit er geen beschrijving bij. Mijn kennis van elektronica is sowieso beperkt maar als de scooter uit wordt geschakeld via het contactslot dan moet de startonderbreker via het contactslot aangestuurd worden. Nu er maar 2 draden aan het contactslot zitten waarbij op de rode draad altijd 12V staat dan moet de zwarte draad de signaaldraad zijn. Probleem met deze stelling is dat de oranje draad van het alarm (= geschakelde plusdraad volgens het schema) nu al op de zwarte draad aangesloten is....

Enig idee?
 
Hoi Vince,

Aan de betreffende manuals in de recources sectie heb je niks aangezien dit het oude type (4 takt) betreft met een 139QMB-E motorblok i.c.m. een CDI.
Mijn kennis van elektronica is sowieso beperkt maar als de scooter uit wordt geschakeld via het contactslot dan moet de startonderbreker via het contactslot aangestuurd worden.
In de oude situatie klopt het dat het contactslot het geheel op scherp zet als men deze op ''on'' draait en/of zet..
Het betreft dan het signaaldraad welke vanaf het contactslot direct naar de CDI of bobine loopt/gaat.

Bij de injectievarianten komt er gewoon 12 Volt gelijkspanning op te staan v.w.b. de onderdelen, sensoren en actuatoren die afhankelijk zijn van deze gelijkspanning. Een startonderbreking binnen het systeem loopt dan niet via het contactslot maar veelal via de ECU!
Dit klinkt wat vreemd, maar een contactslot is zo geforceerd waardoor het makkelijk word om simpelweg de draden door te verbinden waardoor het systeem voorzien word van spanning en de motor kan aanslaan/starten. Dit is uiteraard niet gewenst!

Voor de bereider zit er meestal een extra startonderbreker opgenomen die in verbinding staat met de zijstandaard.
Dit is o.a. om te voorkomen dat je onderuitgaat met een uitstaande standaard. In dit geval werkt alles gewoon normaal maar zal de motor niet kunnen aanslaan.

Voor de onverlaten die de scooter willen stelen is er een extra startonderbreker aangebracht welke vaak onder het zadel zit gemonteerd in combi met een handmatige schakelaar. Deze is alleen te bereiken via een slot te openen van het zadel.
Weet niet geheel zeker of dit bij Peugeot ook zo zit, maar bij Sym is dit in ieder geval standaard aanwezig!

Ik ga nog even op zoek naar een schema welke overeenkomt. Wellicht dat dit wat meer info brengt!
Ondertussen kun je het schema hieronder even nakijken/vergelijken met jouw Kisbee,

Aangezien het contactslot al meer aansluitingen heeft als aangegeven, is onderstaand gegeven niet echt van toepassing alhoewel hier ook een signaaldraad opgenomen is binnen het circuit!


Kisbee 50cc 01A diagram 1.PNG
 
Last edited:
Hallo Floris, wederom dank voor je reactie.

Mijn Peugeot heeft geen zijstandaard dus grote kans dat het uitzetten van de scooter alleen door de ECU wordt geregeld.

Via via kwam ik nog aan het volgende elektrische schema dat wel van een recente Kisbee Euro4 is met slechts twee draden vanaf het contactslot (zie de bijlage). Helaas is het een schema voor een 2takt en niet een 4takt...
 

Attachments

  • Peugeot Kisbee 2T Euro 4 wiring diagram SH RIP.pdf
    254 KB · Views: 10
De vraag is wat er bedoelt wordt met de signaaldraad.
De kleur van de draad op het chinese schema laat vermoeden dat dit de zwart/witte draad is die op een scooter met een gewone cdi de kill-draad is tussen de cdi en contactslot en waarbij deze draad aan massa wordt gelegd op het moment dat het contactslot op uit wordt gezet.

Echter hoe men dit schakelt is dan niet echt een extra startonderbreking want dit "contact" tussen roze en grijze draad staat in serie met het contactslot.
Dit betekent dus als iemand je scooter wil stelen, hij gewoon de connector van je contactslot loskoppelt de scooter gewoon kan starten.

Wat @VinceBog even zou moeten doen is meten welke weerstand hij tussen de roze en grijze draad meet met ingeschakeld alarm en met uitgeschakeld alarm.
En welke weerstand hij meet tussen de grijze draad en de zwarte massadraad van het alarm bij in- en uitgeschakeld alarm.
En welke weerstand hij meet tussen de roze draad en de zwarte massadraad van het alarm bij in- en uitgeschakeld alarm.


Er zijn dan eventueel meerdere opties om deze startonderbreking aan te sluiten ook op een scooter met een ECU of DC-cdi.

Namelijk:
  • In de voeding van de ECU.
  • In de leiding tussen de pickupspoel en ECU
  • In de leiding tussen ECU en bobine
 
Last edited:
De vraag is wat er bedoelt wordt met de signaaldraad.
De kleur van de draad op het chinese schema laat vermoeden dat dit de zwart/witte draad is die op een scooter met een gewone cdi de kill-draad is tussen de cdi en contactslot en waarbij deze draad aan massa wordt gelegd op het moment dat het contactslot op uit wordt gezet.
Klopt. Tenminste zo had ik het ook begrepen.

Wat @VinceBog even zou moeten doen is meten welke weerstand hij tussen de roze en grijze draad meet met ingeschakeld alarm en met uitgeschakeld alarm.
En welke weerstand hij meet tussen de grijze draad en de zwarte massadraad van het alarm bij in- en uitgeschakeld alarm.
En welke weerstand hij meet tussen de roze draad en de zwarte massadraad van het alarm bij in- en uitgeschakeld alarm.
Ga ik woensdag eens doormeten.
 
Ik heb alleen concrete kennis van de wat oudere 4 & 2 takt modellen.
Kisbee 50- 4 takt, Euro 4/5 met een volledig EFI systeem heb ik nog steeds niet van dichtbij mogen aanschouwen helaas.

Wel van Sym, en daar komt de/mijn gedachte vandaan omdat deze scooters wel een onderbreker hebben in de zijstandaard met een extra schakelaar onder het zadel. Hier werkt dan ook alles als het contact op aan gedraaid word, alleen zal de motor dan niet kunnen aanslaan omdat juist dat signaal onderbroken is, of contact maakt met massa.

Het zgn. signaaldraad is overigens alleen aanwezig als het contactslot minimaal 4 aansluitingen heeft.
Zijn het er 3 of minder, is er geen sprake van een direct aangesloten (signaal) draad op de CDI of bobine.

Ik heb inmiddels wel het juiste elektrische schema gevonden, echter is deze van de Euro 5 variant met als bouwjaar 2021!
Ik vermoed echter dat deze vrij identiek is aan de Euro 4 variant welke jij hebt...

Als de code van het motorblok van jouw Kisbee: 139QMB-J of 139QMB-K is, is het schema wel degelijk bruikbaar!
Zie thumbnail:

Peugeot Kisbee euro 5 25-45km injectie schema.png

Mocht het schema niet geheel duidelijk en/of goed leesbaar zijn, kan ik het e.v.t. wel converteren naar een ander type bestand waardoor het niet teveel blurt of pixels aanwezig zijn! Voor nu suc6 ;)!
(legenda ontbreekt helaas wat het er niet bepaald makkelijker op maakt!)
 
Hallo Floris, dank voor het schema. Mijn scooter heeft een 139QMB-J motorblok dus dit moet hem zijn.

Zoals Sparky vroeg, heb ik de weerstand tussen de roze en grijze draad gemeten. Deze is 0.3 Ohm (= doorschakeling) voor zowel de situatie "contact aan" als de situatie "contact uit". Je zou verwachten dat er verschil in de situaties "contact aan" en "contact uit" zou zijn. Nu dat niet het geval is, betekent dit m.i. dat het alarm kapot is op het onderdeel "startonderbreking".
 
Nu dat niet het geval is, betekent dit m.i. dat het alarm kapot is op het onderdeel "startonderbreking".

Nee, deze conclusie kun je nog niet trekken, kan zijn dat deze draden inwendig in het alarm gewoon doorverbonden zijn maar deze twee draden naar massa getrokken worden als het alarm aan staat.

Daarom vroeg ik ook, in mijn post#6, onderstaand te meten:
En welke weerstand hij meet tussen de grijze draad en de zwarte massadraad van het alarm bij in- en uitgeschakeld alarm.
En welke weerstand hij meet tussen de roze draad en de zwarte massadraad van het alarm bij in- en uitgeschakeld alarm.
 
Hallo Sparky, ik zie dat ik niet compleet was met mijn vorige reactie.

De weerstand is constant 1 Ohm (= niet doorgeschakeld) van de roze of grijze draad i.c.m. de zwarte massadraad.

M.i. moet ik op zoek naar een ander alarm als ik een startonderbreking wil.
 
Dat is vreemd, ik had eigenlijk verwacht dat je tussen de grijze en zwarte draad bij ingeschakeld alarm 0 Ohm zou meten en met uitgeschakeld alarm oneindig (OL of I op het display) of op z'n minst een paar Mega Ohm.
Het lijkt er dus op dat deze draden helemaal niks doen en dat het alarm beide draden (roze en grijs) continue naar massa schakelen want 1 Ohm is natuurlijk niks.
Ik weet niet hoe je precies gemeten hebt maar mischien kun je voor de zekerheid nog eens meten maar er wel op letten dat de zwarte meetdraad van de multimeter ook daadwerkelijk in de COM-aansluiting zit en je meet met de zwarte meetpen op de zwarte draad van het alarm.

Krijg je dan dezelfde waardes te zien lijkt het erop dat deze functie van het alarm inderdaad niet werkt zoals je al vermoedde in je post#9.

Maar ik zie net dat je schrijft:
Zoals Sparky vroeg, heb ik de weerstand tussen de roze en grijze draad gemeten. Deze is 0.3 Ohm (= doorschakeling) voor zowel de situatie "contact aan" als de situatie "contact uit".
Je moet voor de meting niet het contact aan en uit zetten maar het contactslot op uit zetten met de sleutel dus in je broekzak.
Daarna de metingen doen door het alarm in te schakelen middels de afstandsbediening en daarna dezelfde meting te doen nadat je het alarm weer hebt uitgeschakeld met de afstandsbediening.
 
Hallo Sparky,

Je moet voor de meting niet het contact aan en uit zetten maar het contactslot op uit zetten met de sleutel dus in je broekzak.
Daarna de metingen doen door het alarm in te schakelen middels de afstandsbediening en daarna dezelfde meting te doen nadat je het alarm weer hebt uitgeschakeld met de afstandsbediening.

Ik heb opnieuw gemeten doch het resultaat is dan - helaas - precies hetzelfde als de metingen met het contact aan en uit.
 
Dan lijkt het erop dat je alarm niet helemaal in orde is, er moet op z'n minst toch iets schakelen.

Maar het is niet de eerste keer dat ik hoor dat die chinese alarmen reeds DOA zijn.
Vanmorgen nog, een alarm van @Aidan384838 waarvan de uitgangen van de knipperlichten defect waren.
 
Dan lijkt het erop dat je alarm niet helemaal in orde is, er moet op z'n minst toch iets schakelen.
Die mening heb ik ook. Verder puzzelen met dit alarm heeft weinig zin dus daar stop ik nu mee.

Vraag is nu of er een alternatief alarm bestaat die wel goed werkt i.c.m. een injectie scooter (dus met start onderbreker en werkende knipperlichten). Iemand?
 
Vraag is nu of er een alternatief alarm bestaat die wel goed werkt i.c.m. een injectie scooter (dus met start onderbreker en werkende knipperlichten). Iemand?
Ook dit chinese alarm zou moeten werken met een injectiescooter in principe is het niet belangrijk hoe de brandstofvoorziening gebeurt (carburateur/elektronisch geregelde carburateur/injectie)
Je hebt gewoon een contact nodig dat geschakeld wordt bij het activeren en deactiveren van het alarm en afhankelijk of dit een maak of verbreekcontact is, heb je één of meerdere opties in de opsomming van mijn post#6

Dus de knipperlichten werkte ook al niet, maar goed, dit is ook onbelangrijk nu je besloten hebt een ander alarm aan te schaffen.

Bij een keuze voor een ander alarm kan ik je helaas niet helpen.
 
Ook dit chinese alarm zou moeten werken met een injectiescooter in principe is het niet belangrijk hoe de brandstofvoorziening gebeurt (carburateur/elektronisch geregelde carburateur/injectie)
Dat snap ik maar het zal wel fijn zijn als de handleiding van een ander alarmsysteem ook tekst en uitleg geeft over een aansluiting bij een scooter met een ECU in plaats van een CDI. De handleiding van het duurdere Spy-alarmsysteem vermeldt hier namelijk ook niets over zodat het voor een leek een zoekplaatje blijft m.b.t. het aansluiten van de startonderbreking.
 
In principe is het geen zoekplaatje.
Als ik kijk naar jouw foto "uitleg.jpg" van post#1, zie ik aan de draadkleuren dat het schakelcontact in het chinese alarm is opgenomen in serie met de blauw/gele draad.
Dit is bij Peugeot dus de draad welke het pickup-spoel signaal van de pickupspoel rechtstreeks naar de CDI/ECU brengt.

Maw, als deze uitleg hoort bij jouw alarm zou je een verbinding moeten meten tussen de roze en grijze draad als het alarm uitgeschakeld is en geen verbinding moeten meten tussen de roze en grijze draad als het alarm ingeschakeld is.

Wat ik wel vreemd vind en wat ook niet klopt, is dat bij stap5 wordt gezegd dat deze draad richting contactslot loopt.
Peugeot laat het pickupsignaal niet via het contactslot lopen, dit is natuurlijk maar een detail maar zet je wel mensen op het verkeerde been samen met de zwart/wit gekleurde signaaldraad op het schema die je bij het contactslot zij moeten knippen

Dus hier zou bij stap 5 moeten staan:
  • Gaat richting pickupspoel (signaaldraad doorknippen/snijden)
By the way, bij alle universele alarmen zul je geen installatie handleiding hebben voor jouw scooter want draadkleuren en manier van schakelen zijn niet gestandariseerd, maw bij ieder merk en type scooter kan dit anders zijn.
 
Maw, als deze uitleg hoort bij jouw alarm zou je een verbinding moeten meten tussen de roze en grijze draad als het alarm uitgeschakeld is en geen verbinding moeten meten tussen de roze en grijze draad als het alarm ingeschakeld is.
Helaas hoort deze uitleg niet bij mijn alarm maar heb ik dit van internet geplukt nu het redelijk overeen kwam.

Zolang ik niet beschik over het juiste elektrische schema van mijn Kisbee Euro4 4Takt bouwjaar 2020 ga ik geen draden bij de ECU doorknippen. Zeker niet met het bestaande alarm die geen enkele onderbreking heeft met de grijze en roze draad bij alarm aan of uit.
 
Back
Top