RobinV
GC gek
Rooienaar said:Dat is toch nog heel wat anders als een V-tec
Was idd ff in de war met Dohc
Rooienaar said:Dat is toch nog heel wat anders als een V-tec
RobinV said:Jah, double overheaded camshaft.
Twincam= Twin camshaft.
Sjoerd said:V-tec is Variable Valve Timing and Electronic Lift. Betekent dus dat je bij lage toeren andere kleppentiming hebt dan bij lage toeren, je hebt nog steeds 1 nokkenas, maar die wordt bij lage toeren aangedreven door een andere tuimelaar dan bij hoge toeren. Hierdoor krijg je dus een heel andere timing.
DOHC is idd Double OverHead Camshaft.
Rooienaar said:En niet alleen de timing veranderd
Klepjes die verder open gaan enzo.
Ontopic weer
Folkert@MinaRally said:Verder, en langer(tijd) waardoor (ook) meer overlap ontstaat.
Sjoerd,
volgens mij verandert nooi de tuimelaar. Dan zouden er meerdere tuimelaars dan zonder variabel systeem moeten worden gebruikt, wat weer extra (draaiende) gewicht met zich meeneemt.
Misschien zijn er meerdere systemen waarbij wel gebeurt wat jij zegt, maar zover ik weet wordt de nokkenas of tuimelaartje iets verdraait, waardoor nog steeds dezelfde tuimelaar/nokje de klep bedient, alleen door de veranderde stand de klep meer/minder lang/ver opent.
(ik heb ergens een hele mooi flash file van dit systeem, zal ff me pc doorspeuren)
Aerox Wijchen said:nog plannen met golf ?