Show je cad tekeningen.

Zo slecht verdient een CAD tekenaar niet hoor, maatje van me kreeg 2800 bruto aangeboden als startsalaris met alleen een MBO diploma.

Ken de branche niet maar bij ons (oil & gas + voedingsmiddelenindustrie) krijg je dat echt never nooit aangeboden als starter.

Schoolverlater? Hij heeft toch MBO ? ;)
En er is gewoon veel werk en weinig personeel, daarom betalen ze gewoon flink op dit moment ;) En ja, ik spreek uit ervaring ;)

Grapje zeker? Mijn baan is (o.a.) het aannemen van personeel. Uit pure frustratie de uitzendbureaus verzocht GEEN CV's meer te sturen omdat we er mee doodgegooid werden.... Ik ken meer tekenaars/werkvoorbereiders die werk zoeken dan die werk hebben atm hoor. Ligt misschien aan de branche+provincie.

AutoCAD tekenaars worden echt zwaar ondergewaardeerd IMO. Meestal dan, want bij ons zit een 3D AutoCAD tekenaar die meer verdient dan mijn projectmanager :D

Dat het een vak apart is en je er een bepaalde aanleg voor moet hebben ben ik met je eens. (oftewel; onderwaardering) Maar meer verdienen dan Project Manager die de beste man moet aansturen? Vrij apart.


Edit: Nofi overigens :)
 
Ik heb het hier niet over een AutoCAD tekenaar welke met wat applicaties een paar luchtkanalen tekent, maar een kerel die een compleet ziekenhuis 3D in elkaar flanst. Als hij de plattegronden heeft gezien, leeft hij zicht helemaal in het project, en tekent het compleet 3D.

Nu weet ik wel dat dit dus geen gemiddelde tekenaar is, maar probeer ermee aan te duiden, dat een CADtekenaar absoluut niet in het rijtje schoolverlaters thuis hoort.

En @ Xander, dat is indd ECHT een beroerd gemiddelde. Ik zit daar al overheen met een 24 uur contract :D En dat is nog voor 4 weken ook. En dit is dus niet om op te scheppen, maar aan te geven dat het echt heel weinig is, aangezien ik zelf zo'n beetje dezelfde functie-omschrijving heb. 3 dagen werk, 2 dagen naar school in Utrecht. Ook werkvoorbereiding, engineering, en soms wat tekenwerk.
 
Maar ook een bruto loon blijft appels met peren vergelijken aangezien jij niet aangeeft wat incluis is en het ook niet bij de bovenstaande toets staat. Ik zit net even verder te kijken op intermediair, maar de secundaire arbeidsvoorwaarden in percentages gezien zijn ook opmerkelijk minder.

In deze indicatie zijn niet meegenomen:
- eventuele hypotheekaftrek
- fooien
- vakantietoeslag, bonussen.
Zoals het hoort dus.

Maar verder is dit offtopic en heb ik er zelf ook vrij weinig mee te maken. Alhoewel ik wel een ir. WTB-er word. })
 
Ik heb het hier niet over een AutoCAD tekenaar welke met wat applicaties een paar luchtkanalen tekent, maar een kerel die een compleet ziekenhuis 3D in elkaar flanst. Als hij de plattegronden heeft gezien, leeft hij zicht helemaal in het project, en tekent het compleet 3D.

Nu weet ik wel dat dit dus geen gemiddelde tekenaar is, maar probeer ermee aan te duiden, dat een CADtekenaar absoluut niet in het rijtje schoolverlaters thuis hoort.

Ik ken 't. Platforms in de Noordzee worden namelijk ook volledig in 3D gemodelleerd ;)
Uitzonderingen op de regel zijn er uiteraard altijd. Maar echte spannende salarissen worden in onze branche in ieder geval niet aan engineers in loondienst toegekend.
 
zit er niet ook verschil in het beroep van AutoCAD voor de salarissen?

bij de een word het gebruikt voor werktuigbouwkunde, voor de ander architectuur
en zo zal je vast nog wel meerdere beroepen hebben die AutoCAD gebruikt.

ik loop nu stage bij een bedrijf die van plan is om in 2012 voor 90% met Inventor te gaan werken ipv AutoCAD (Werktuigbouwkundig bedrijf).
 
Ik ken 't. Platforms in de Noordzee worden namelijk ook volledig in 3D gemodelleerd ;)

Ik vraag me af met wat voor computer zoiets gebeurd, de meeste pc's worden al heel traag als je een iPod zou CADten bijvoorbeeld (alle onderdelen los en dan 1 assembly)
 
Van een ipod cad-ten wordt een computer niet traag. Van een "draad-model" naar de gewenste render wel. Dat doe je dan ook als laatste. Vaak 's nachts.
 
screenshotje van de machine waar ik atm mee bezig ben. Nu alle hydrauliek aan het modelleren zoals deze op de machine gemaakt is.
 

Attachments

  • 90mtr.jpg
    90mtr.jpg
    32.8 KB · Views: 48
  • 90mtr2.jpg
    90mtr2.jpg
    64.8 KB · Views: 33
ziet er netjes uit, op hoeveel parts zit je al?
zat is ff rond te kijken wat je nou tegewoordig voor pc je nodig hebt voor een assembly van meer dan 1000 parts, dat is nog erger dan een game pc wat je daarvoor nodig hebt !
 
deze samenstelling zit als ik er in zijn totaal mee werk 2500 onderdelen in, waarvan iets van 1500 unieke, sommige zitten er dan dus meerdere keren in, op verschillende plekken. Alle subsamenstellingen, onderwagen, bovenwagen, en alle giekdelen zitten levels of details in om op dit aantal onderdelen te komen. Hoeveel onderdelen het zijn al zet ik ze allemaal aan, weet ik niet omdat de computer dat simpelweg niet trekt. Denk dat bij deze als hij af is rond de 20.000 en misschien 2500 unieke onderdelen in zit in totaliteit. Dit is met een 2 x 2.3 ghz dualcore met 4 gyg geheugen. Hopelijk volgend jaar ook zoiets maar dan met meer geheugen. Dat mist eigenlijk alleen een beetje.
 
Ik wilde echt net EXACT hetzelfde neerzetten. Toen dacht ik; hmmm Xander is me vast voor. En voilà :D

Dacht ook al zoiets :)

Zo slecht verdient een CAD tekenaar niet hoor, maatje van me kreeg 2800 bruto aangeboden als startsalaris met alleen een MBO diploma.

Dat is meer dan netjes, maar ik weet vrijwel zeker dat dit geen doorsnee is...

Ik hoef ook niet voor € 2.000 (netto) te werken, maar ben wel een HBO WTB-er met 4 jaar ervaring, bij een beursgenoteerd bedrijf (Japan) die niet slecht betalen...

Overigens ervaring met;

Inventor
Solid Works
Solid Edge
Unigraphics NX4
AutoCAD (maar dat verdring ik)


ziet er netjes uit, op hoeveel parts zit je al?
zat is ff rond te kijken wat je nou tegewoordig voor pc je nodig hebt voor een assembly van meer dan 1000 parts, dat is nog erger dan een game pc wat je daarvoor nodig hebt !

Heel de zooi Lightweight inladen (SolidWorks 2008/2009) en dan nog is het drama...

Heb aan veel machines gewerkt, bijvoorbeeld (industriele printer voor inkjetapplicaties), getekend in Solid Edge;

[ir]http://www.mechatronicamagazine.nl/fileadmin/uploads_redactie_mm/images/MM2007-04/OTB_Pixdro_LP501-web.JPG[/ir]

Heb het onderste gedeelte ontworpen...

Oce_Lunaris.jpg


Substraatprinter met een repro-nauwkeurigheid van 1 micron... Bij mijn oude werkgever... Getekend in Solid Edge

[ir]http://micromanufacturing.com/images/0906-FabUpdate-web-images/digitalis%20machine%20-%20ca_opt.jpeg[/ir]

Rapid-prototyping machine voor Huntsman d.m.v. UV-uitharding van Araldite-korrels... Heb de bewegende module getekend (kast met brievenbus-achtige vorm erin), voorzien van UV-lampen die d.m.v. glasvezelkabels de hars belicht... Verder veel aan covering gedaan... Allemaal met Inventor i.c.m. Vault (geen positieve ervaring overigens)...

Dit zijn helaas de enige voorbeelden die in online kan vinden :)

qua CAD-modellen heb ik al zo belachelijk veel getekend, kan ik zo geen voorbeeld van noemen/vinden :)
 
Last edited:
Dat snap ik, maar ik vind het wel leuk om te horen dat dit je beroep is. Zulke personen verwacht ik niet te treffen op een scooterforum, snap je?
 
Back
Top