Senzo SP50 injectie timing probleem

recol

New Member
Hallo Allemaal,

Ik heb een Senzo SP50 overgenomen die slecht liep. km stand is pas 7000 en bouwjaar 2018 een injectie uitvoering dus.

De scooter starte zeer slecht (dit wist ik toen ik hem kocht) dus heb het een en ander na gekeken.

Bij het loshalen van de kleppendeksel bleek de timing van het T merkteken op het vliegwiel ten opzichte van het tandwiel van de nokkenas niet helemaal te kloppen.

grote middelste gat stond vooruit en de twee kleine gaatjes van het tandwiel stonden niet recht boven elkaar.

Ketting zat een beetje los dus het vliegwiel op het merkteken T gezet ketting strakker gezet en de nokkenas op tijd gezet en kleppen gesteld maar dit mocht geen verbetering geven.

Daarna heb ik de kleppen vervangen voor de juiste lengte incl de seals enz. Ook de zuiger vervangen aangezien ik de compresie niet helemaal vertrouwde. Alle pakkingen vernieuwd maar nog steeds zeer slecht tot niet willen starten. ik weet trouwens dat er een accu aan moet zitten bij een injectie.

Nu bleek tijdens het vervangen van de zuiger dat het BDP punt van de zuiger dus het hoogste punt niet overeenkomt met het T merkteken van het vliegwiel.

Het vliegwiel zit op de juiste manier op de as met de spie. dus wat is wijsheid? het BDP punt aanhouden en dan de nokkenas op tijd zetten en de kleppen stellen?

Ik heb trouwens op beide manieren de timing geprobeerd dus op het T teken op het vliegwiel en op het BDP punt van de zuiger.

Inlaat staat op 0.08 en uitlaat op 0.10.

Of zouden mijn kleppen lekken die ik vervangen heb en is het toch beter de kop te vervangen incl nieuwe kleppen?

Dit is trouwens een kop met tempratuursensor en die kan ik nergens vinden....

mvg Rene
 
Advertisement - register to remove this

Beetje merkwaardig verhaal, ik denk dat je niet alles hebt uitgelegd aangaande de geschiedenis en conditie van de gekochte scooter, maar ok.
Wat is de reden waarom je de kleppen hebt vervangen door kleppen met de "juiste" lengte?

  1. Zaten hier de verkeerde in of
  2. Bedoel je dat je de kleppen hebt vervangen door identieke die erin zaten.
Als het streepje van het vliegwiel op tijd staat hoort de zuiger op BDP te staan en de 2 kleine gaatjes van het nokkenas tandwiel parallel met de rand van de cilinder.

Dus op 1 of andere manier gaat hier iets fout.

Zit er misschien een nieuwe stator en vliegwiel op of kijk je verkeert?

Zet de zuiger eens op het BDP en kijk dan eens goed of je naar het juiste streepje en nokje van het carter hebt gekeken.

recol said:
Het vliegwiel zit op de juiste manier op de as met de spie. dus wat is wijsheid? het BDP punt aanhouden en dan de nokkenas op tijd zetten en de kleppen stellen?

Zo zou ik het in ieder geval doen maar wat ik uit je verhaal begrijp is dat je dit reeds geprobeerd hebt en dit ook niet geholpen heeft, toch?

Verder hoe kom je aan de maten van de klepspeling?
 
Beetje merkwaardig verhaal, ik denk dat je niet alles hebt uitgelegd aangaande de geschiedenis en conditie van de gekochte scooter, maar ok.
Wat is de reden waarom je de kleppen hebt vervangen door kleppen met de "juiste" lengte?

  1. Zaten hier de verkeerde in of
  2. Bedoel je dat je de kleppen hebt vervangen door identieke die erin zaten.
Als het streepje van het vliegwiel op tijd staat hoort de zuiger op BDP te staan en de 2 kleine gaatjes van het nokkenas tandwiel parallel met de rand van de cilinder.

Dus op 1 of andere manier gaat hier iets fout.

Zit er misschien een nieuwe stator en vliegwiel op of kijk je verkeert?

Zet de zuiger eens op het BDP en kijk dan eens goed of je naar het juiste streepje en nokje van het carter hebt gekeken.



Zo zou ik het in ieder geval doen maar wat ik uit je verhaal begrijp is dat je dit reeds geprobeerd hebt en dit ook niet geholpen heeft, toch?

Verder hoe kom je aan de maten van de klepspeling?

Dank voor je reactie.

scooter starte al slecht toen ik hem kocht dat wist ik. Ik heb als eerste de kleppen gesteld. Ik heb nog een scooter met het zelfde motorblok en injectie systeem en die kleppen heb ik laatst op deze maat gezet en die loopt prima. Die maat van de klepspeling klopt dus niet? Deze scooter liep dus niet goed met die maatvoering van de kleppen dus ik dacht misschien zijn de kleppen niet goed. Vandaar vervangen voor het zelfde type kleppen als er in zat. De lange 69mm kleppen.

op het vliegwiel zit een markering bij de T als ik hem daar dus op zet klopt de stand van de zuiger niet.Als ik de zuiger goed zet staat er op het vliegwiel een soort van wit streepje gelijk met het nokje.
 
Ik heb geen idee wat dit voor jouw scooter moet zijn.

Daarom ook mijn vraag, "Hoe kom je aan de maten van de klepspeling?".

Veelal vindt je op internet 0,05mm in en 0,10mm uit, maar dit is maar een richtwaarde.
Om er zeker van te zijn, de repair manual erbij nemen of een dealer vragen.
 
nou even een update.

Nieuwe kop besteld met kleppen er in. timing goed gezet op BDP stand van de zuiger, kleppen gesteld op 0.08 en 0.10 net zoals de andere scooter die ik hier heb met het zelfde injectie systeem.

starten lopen. nou prima dacht ik. maar helaas zakt het vermogen in. dus toen maar de timing gezet op het merkteken van het vliegwiel.

scooter wilde niet starten. wel $#@%

bleek dat de distributieketting te strak te staan. deze had ik extra aangedrukt (dom dus) ketting wat losser gezet en scooter start prima.

dus op beide standen BDP zuiger stand (dan klopt het merkteken niet op het vliegwiel) en op het merkteken van het vliegwiel start de scooter prima alleen bij gas geven zakt het vermogen dus op beide manieren in. zouden dit de rolletjes kunnen zijn? zit een beetje op een dwaalspoor nu....

feit is dus wel let op dat je ketting niet te los zit maar ook niet te strak zit :)

@Sparky jij misschien een idee?
 
Als de ketting erg slap hangt en je zet ze weer strak, verschuift de timing ook een beetje, dit is niet veel, maar toch blijkbaar genoeg om de scooter niet te laten starten.

Dus als je de kleppen gaat stellen altijd even controleren of de automatische kettingspanner zijn werk heeft gedaan, eventueel even helpen en dan pas kleppen stellen.

Mijn eerste gevoel zegt compressie, mede omdat de klepspeling zo extreem gevoelig is maar op afstand is dit moeilijk te beoordelen.

Heb je de mogelijkheid de compressie te (laten) meten?

Heb je de rolletjes qua gewicht aangepast dan?
Zo ja, de oude proberen.
Zo nee, zijn de rolletjes niet versleten?
 
Klopt dat de ketting dan wat verschuift daar had ik ook rekening mee gehouden. Maar ik had de kettingspanner handmatig nog wat strakker gezet. Compressie lijkt echt goed. Heb de rolletjes nog niet bekeken
 
Nou rolletjes vervangen zaten er een paar bij met een vlakke kant. 6 gram er in gezet.
probleem wat ik had van vermogen was als ik het achter wiel op tilde. Blijkt bij normaal rijden dus prima te rijden. Probleem opgelost
 
Back
Top