Senzo Riva start slecht/niet als hij warm is

Noukies

New Member
Goede avond,

Ik hoop dat ik bij het juiste forum zit....
Mijn probleem.is het volgende:

Als ik de scooter start ,als hij koud is, dan start en loopt hij als een zonnetje.
Dan kan ik er km's mee rijden zonder problemen.
Maar zodra ik hem uit zet en binnen 30 min. weer wil starten,dan start hij niet of heel slecht.
En als hij start dan valt hij binnen 10 a 15 sec. weer uit.Dan kan hem niet meteen weer starten,maar moet een paar minuten wachten.Als ik hem dan eindelijk weer aan de praat heb,dan valt hij weer binnen 10 a 15 sec uit. De volgende dag kan ik zo weer starten en loopt hij weer prima......totdat ik hem weer uitzet en weer wil starten ,dan beginnen bovenstaande problemen weer.We hebben de cabareteur al open gehad en sproeier nagekeken.
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt mij een e-choke probleem: chokenaald gaat niet (snel genoeg) terug. Deze blijft waarschijnlijk ingeschakeld als de scooter al warm is maar de e-choke is dan al overbodig en scooter gaat steeds verzuipen. Na 24 uur is de choke naald weer terug in "koude stand" en je start weer normaal.
 
Als we er vanuitgaan dat dit ook werkelijk het probleem is dan zou je bijv de e-choke kunnen testen of deze überhaupt nog in orde is. Door deze aan de accu/12v te zetten en kijken of 't naaldje eruit komt zetten en deze ook weer terug gaat naar "koud"

Als je hier nu echt geen zin in hebt zou je een nieuwe e-choke kunnen proberen. Deze zijn niet zo verschrikkelijk duur...
 
Ik zou toch het advies van arkAC ter harte nemen. Op die manier komt men al een stuk verder zonder onnodige uitgaven te doen.
Het is namelijk ook goed mogelijk dat de naald blijft hangen door miniscule vuiltjes in de sproeier.
Dit klinkt waarschijnlijk wat raar in de oren maar het kan wel degelijk!

De sproeiernaald blijft dan hangen in de sproeier voor het extra brandstofkanaal plus lucht.
Dit komt door minuscuul opgehoopt vuil welke gaat vastzuigen/zitten in d.i.v. sproeiers.
(residu van rubberslangen komt het vaakst voor v.w.b. carburateurproblemen)

Vaak is dit op te lossen door heel licht schuurpapier en/of schuurdoek te plaatsen om een lange satéprikker.
En daarmee het gaatje schoon te maken. Dit is echter de ''huis, tuin en keukenmethode'', er zijn namelijk ook speciale raggertjes te koop
welke hetzelfde resultaat bewerkstelligen.

Weet niet om welk type scoot het gaat hier, maar Peugeot scoots uit het E2 tijdperk hadden vaak dit soort euvels kan ik me nog herinneren, de twee takt varianten in ieder geval. Wordt toch mooi weer de komende dagen, kan men gelijk het e.e.a. controleren in het zonnetje! Tenzij het een werkpaard betreft natuurlijk, in dat geval wil je een direct antwoord waar men het moet zoeken.
Echter is dit op het fora lastig aan en/of weer te geven waar men precies naar op zoek moet omdat verdere relevante info ontbreekt!
 
Hoewel een e-choke zelden zomaar defect raakt zou je daarom óók de chokesproeier/sproeierbuis nog eens goed kunnen reinigen. Ik leg zelf zo'n carb een half uurtje in een bakje wasbenzine, hierna is ie brandschoon.
 
Nou e-choke eraf gehaald en op de accu geplaatst.Naald gaat netjes binnen 2 minuten uit en als je het stroom eraf haalde,dan gaat hij naar een paar minuten weer naar binnen...
Ben dus bang dat dit het niet is..
 
Het pennetje wat in dit rubbertje zit,moet die omhoog komen als je geen gas geeft?
 

Attachments

  • 20190219_174334.jpg
    20190219_174334.jpg
    121.7 KB · Views: 14
Ik blijf een beetje brainstormen... Cabareteur is nu schoon en het pennetje van de foto staat nu omhoog.Echter als je nu gas geeft dan gaat er een plaatje richting het pennetje ,maar drukt hem niet in...Is dat goed en waar dient dit voor?
 
Een foto zonder gas...Dan staat het plaatje omhoog en bij de ander ligt hij er alleen op,maar druk niks naar beneden
 

Attachments

  • 20190219_180701.jpg
    20190219_180701.jpg
    108.6 KB · Views: 13
  • 20190219_180658.jpg
    20190219_180658.jpg
    123.9 KB · Views: 12
Dit is de acceleratiepomp welke op de carburateur zit gemonteerd.
Als men plots vol gas geeft zal deze pomp extra brandstof in het spruitstuk spuiten.
Afgaande op de pics wekt deze dus naar behoren..., het is echter in mijn ogen een nutteloos iets op een standaard
4 takt motorblok van 49cc.

Wat voor type bougie zit er momenteel gemonteerd?
Klepspeling staat goed afgesteld?
Is de Co2/lucht-mengschroef goed afgesteld bij een warme motor?
 
Last edited:
Volgende week dinsdag breng ik de scooter weg en worden de kleppen gesteld..Hopen dat dat het is.
Het is alleen vreemd dat hij zomaar ineens uitvalt en niet eerst slechter gaat lopen.
 
Ik zou toch ook even kijken of de bougie wel goed vonkt nadat de scooter is uitgevallen en je hem niet meer gestart krijgt.
 
Bougie vonkt prima..
Heb een andere CDI aangesloten en nu blijft hij wel starten.
Alleen loopt hij denk ik nu wat rijk in de benzine.
Je ruikt hem flink nu.
Als ik hem nu "warm" wil starten ,dan heeft hij een beetje gas nodig...
 
Back
Top