Semi-synthetische naar vol-synthetische olie

ger69

SP 98 - SF3
Hi,

Ik weet dat hier verschillende topics al zijn geweest op diverse fora maar op in elk topic is wel wat anders te lezen. Ik klonteren geloof ik het niet zo maar toch eventueel handig om af te tappen als ik van semi-synthetische olie naar vol-synthetische olie ga?

Ik heb namelijk vernomen dat vol-synthetische olie beter verbrand dan semi-synthetische olie en minder koolresten achterlaat. Daarnaast heb ik vaak 12 euro betaald voor een fles maar schijnt Hema olie van zo'n 4 euro ook prima te zijn voor mijn Speedfight 3.

Alvast bedankt,

gr.
 
Advertisement - register to remove this

Het is met olie nogal lastig te zeggen , vol synthetisch of half boeit weinig , het gaat meer om de kwaliteit van de olie..

goedkope olie HOEFT niet slecht te zijn , andersom hoeft dure olie ook niet goed te zijn!

er worden bussen olie verkocht voor 10 euro , veel te veel imo , je kunt ook bussen voor 5 ,6,7 euro kopen die gewoon prima zijn! , zoals Eurol , Silkolene Motul en meerdere merken!

Bij de goedkopere merken is het moeilijk om te bepalen welke nou goed zijn en welke nou echt rommel , dat weet je vaak uit ervaring , de Hema olie zou ik persoonlijk(!) niet gebruiken , gewoon omdat je niet exact weet wat erin zit.

Wil je echt goedkope olie gaan testen moet je het erin gooien en proberen , bijv, een maand lang en dan de cilinder er eens af pakken , dan zie je vaak het beste wat de olie doet!

Zo heb je olie die totaal niet smeert , en/of veel koolt , dat wil je niet want dat slijt 10x zo snel en koolaanslag is ook niet goed!

Maargoed ,uiteindelijk moet je het zelf weten..
 
Thanks voor je uitleg Melf.

Ik had in iedergeval positieve reacties gehoord (mensen met ervaring met deze olie) over de Hema olie en dat hij aan de D eis voldoet en dat het prima is voor straatgebruik.

Volgende keer zal ik wellicht toch Silkolene gaan gebruiken, was hier ook tevreden over. Voor dit prijsverschil neem ik inderdaad liever een ''merk'' olie.
 
ik heb een bijna een half jaar lang, op 10w40 gereden... en dat was oud olie wat uit een auto kwam :p (blok ging toch uitelkaar)

bij openmaken, zag alles er nog perfect uit... scooter rookte/stonk alleen wel meer...

maar imo is bij een standaard scooter zowat elk olie wel goed, daar hoef je je niet zo druk om te maken...
 
dat is absoluut niet zo! sommige olieen smeren voor geen meter maar kolen wel ontzettend! daarmee vehoog je de slijtage behoorlijk! bij genoeg kool en hogere slijtage kan zo'n ding al gauw vastlopen , of de zuigerveren blijven hangen in de poorten , ik heb al veel ellende gezien van slechte olie!
 
Oorzaak is trouwens dat het kool in de uitlaatpoort gaat zitten , onder de zuigerveren en zelfs in de spoelpoorten!! icm slechte smering gaat dat best "rauw"lopen!

kool in de uitlaatpoort zorg ervoor dat de uitlaatgassen slechter weg kunnen , dus word het warmer.
kool in de spoelpoorten zorgen voor minder koud mengsel , draagt dus ook bij aan warmte.
Kool onder de veren zorgt er op zijn beurt weer voor dat de veren steeds verder naar buiten worden gedrukt...

wacht lang genoeg en het loopt vast!

En dan heb ik het nog niet eens over het slechte smeren , dat zorgt ervoor dat het nog makkelijker gebeurd. Wat ik ook vaak zie in blokjes waar met slechte olie in is gereden dat bijv, pistonpennen , pistonpen ogen e.d. ook veel sneller slijten , dus gauwer problemen met de krukas.

dus allemaal leuk en aardig , maar als je dus wel dat soort olie gebruikt is het dus echt niet goedkoop uit eindelijk ;)
 
Het is met olie nogal lastig te zeggen , vol synthetisch of half boeit weinig , het gaat meer om de kwaliteit van de olie..

goedkope olie HOEFT niet slecht te zijn , andersom hoeft dure olie ook niet goed te zijn!

er worden bussen olie verkocht voor 10 euro , veel te veel imo , je kunt ook bussen voor 5 ,6,7 euro kopen die gewoon prima zijn! , zoals Eurol , Silkolene Motul en meerdere merken!

Bij de goedkopere merken is het moeilijk om te bepalen welke nou goed zijn en welke nou echt rommel , dat weet je vaak uit ervaring , de Hema olie zou ik persoonlijk(!) niet gebruiken , gewoon omdat je niet exact weet wat erin zit.

Wil je echt goedkope olie gaan testen moet je het erin gooien en proberen , bijv, een maand lang en dan de cilinder er eens af pakken , dan zie je vaak het beste wat de olie doet!

Zo heb je olie die totaal niet smeert , en/of veel koolt , dat wil je niet want dat slijt 10x zo snel en koolaanslag is ook niet goed!

Maargoed ,uiteindelijk moet je het zelf weten..

Ik ken weinig mensen die met zoveel woorden niks kunnen zeggen. Das ook een kunst!

maar het staat wel interessant.... dat dan weer wel.
 
Ik probeer het tenminste nog uit te leggen waarom sommige olieen slecht KUNNEN zijn ...

jullie dan??

David , doe jij es gewoon normaal ... ik snap je probleem niet...

maargoed , het zal wel...
 
Hou toch op jongen, geef nou toe dat je verhaal kant nog wal raakt. Als je iets niet voor de volle 100% begrijpt, probeer het dan niet aan een ander uit te leggen want dat werkt gewoon simpelweg niet.
 
hou het leuk heren!! :)


melf hoe onderscheid ik de verschillende oliën? en dan zonder dat ik elke maand moet gaan testen/kijken...


hoe haal ik de goede tussen de ''slechte'' olie's uit 't schap....

ik ken iemand die bij een olie productie heeft gewerkt... en volgens hem, gingen uit 't zelfde tap verschillende etiketten op de flessen... en daar zaten dan goedkope en dure etiketten tussen..
 
Hint, wil je je kennis verbeteren. Vergeet dan het hele scooterforum.

Snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt, volgens mij stelt hier iemand een gewone vraag over welke olie hij het beste kan gebruiken.

Beetje lullig om zo hard te reageren.

Wanneer je een (voor jou) rare of onbelangrijke vraag op deze site ziet, heb ik een tip voor je.

Deze luidt:

Gewoon niet op reageren !!!




FF nadenken dus................






MOEILIJK HOOR..........................................
 
@ger69

Zelf gebruik ik al enige tijd 2T olie van de Action, deze kost € 4,50 per liter.

Scooter rookt niet, verbruikt geen extra benzine/olie en loopt als een naaimachine.............
 
Dat doen ze met de benzine en andere brandstoffen ook, heb het gezien op de tankwagens, die hebben een verwisselbaar merkbordje en komen dus het merk brengen wat je wil (ze moeten wel even het bordje wisselen voordat ze bij de klant aankomen, hoezo wordt je bedonderd)!
 
Wat een reacties hier! Allereerst zal ik maar even waarschuwen voor het gebruik van "auto"olie(4takt) in een 2 takt motor.. 4 takt olie is eigenlijk niet gemaakt om te verbranden, een goede 4takt motor verbrand namelijk vrijwel geen olie! Alleen onder extreme last" verbruikt" een 4 takt wat olie, dit is meestal niet eens het verbranden maar naar buiten drukken van de olie! Dus absoluut niet geschikt voor een 2takt die overigens wel olie mee verbrand..daarbij zit er inderdaad wel verschil tussen 2takt oliën, met name in het feit hoe goed de olie zich laat verbranden. Nu loopt dit opzich nog niet zo'n vaart met een std 50cc want als deze kool gaat aanzetten heeft dit meestal wat te maken met een slecht onverbrand mengsel (ontsteking, oliepomp defect etc) en nog niet zo zeer met de kwaliteit van de 2takt olie! Bij race motoren raadt ik aan toch voor een goede kwaliteit olie te gaan, laten we eerlijk zijn hoeveel olie verbruikt je scooter dan nog en wat is het prijs verschil? Een paar euro!? Ps: 4 takt scooters en motor fietsen rijden prima op auto olie!
 
Melf, toen ik 10 jaar terug bij koopmans over de vloer kwam, zat je al in de ''scooterscene''.... Als je je nou in de tussentijd eens echt had verdiept in de techniek, ipv doelloze posts op dit forum te gooien, dan was je misschien nog eens ergens gekomen.

Sorry hoor als ik mensen tegen het zere been schop, maar ik word soms gewoon een beetje moe van die semi-interessante posts van Melf.

Whatever.... :p
 
Mensen geloof mij nou, semi synthetiche of full synthetische 2 takt mengolie is wel degelijk verschil voor je scooter,action lekker goedkoop uitlaat zuigerveren enz op lange termijn helemaal vol gekoekt,en lekker blauwe rook trekken,vol synthetiche olie daar in tegen optimale smering en veel minder slijtage,en veel minder blauwe rook.dit is mijn persoonlijke ervaring ,na jaren lang scootergebruik.dus goedkoop uit eindelijk duurkoop.gr.ruud
 
Back
Top