This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

selletra afstellen met stroboscoop

phantoompje said:
iemand?????????

- De lamp aansluiten zoals het hoort (spreekt vanzelf)
- Streepje op de rotor zetten (of een bestaand streepje gebruiken)
- Scooter starten
- Kijken waar het streepje staat (door de lamp lijkt het of je rotor stil staat)
- Scooter uitzetten
- Streepje op de stator zetten (op de net bepaalde plaats)
- Controleren of je het streepje goed hebt gezet (zoniet: Ga 3 stappen terug )

Nu weet je het exacte ontstekingstijdstip

- De ontsteking op de juiste voorontsteking zetten met een micrometer.

Zit er een curve in je onsteking zal je je rotor iets zien draaien,

- Zet het streepje dan bijvoorbeeld op 8.000 tpm en
- Zoek de grafiek van de curve op om te kijken hoeveel graden er na dat toerental nog verlaat wordt.
- Bepaal hieruit het tijdstip
 
Ehmmm... wie legt mij even uit he je het voor elkaar krijgt om het moment van ontsteking te bepalen met een strobolamp?

Met een strobolamp kan je heel makkelijk het aantal omwentelingen per interval tellen, maar meer kan je er niet mee naar mijn weten (ja, in de discotheek hangen.. duh )

Je laat je blok draaien en blijft je lamp net zo lang afstellen tot je het streepje niet meer ziet bewegen. Op dat moment flitst je strobo net zo snel als je rotor draait, en weer je dus hoeveel RPM hij maakt. Maar hieraan kan je nooit het moment van ontsteking aflezen.. het positie waar je het streepje ziet is helemaal afhankelijk van wanneer je de lamp hebt aangezet. So who lights my fire?!
 
Cipher said:
het positie waar je het streepje ziet is helemaal afhankelijk van wanneer je de lamp hebt aangezet. So who lights my fire?!

Dat klopt helemaal

maar ontstekingen van motoren en autos worden ook zo gecontroleerd

maar ik d8 dat hij flitste wanneer de bougie vonkte . zodat je ziet waar het streepje staat op moment van ontsteking
 
ABT said:
- Kijken waar het streepje staat (door de lamp lijkt het of je rotor stil staat)

Om mezelf maar te quoten, de lamp flitst zo snel dat het lijkt of je rotor stil staat.

Zo kan je dus precies zien waar het streepje zich bevindt als de ontsteking vonkt +ralf+
 
waar word je lamp dan op aangesloten? op de bobine? :S
gewoon uit interesse hoor is voor het eerst dat ik hier op het forum lees over zón ding
 
een RODE seletra Binnenrotor ontsteking Varieert niet, je kan hem daarom ook niet met een stroboscoop afstellen, een stroboscoop is ook niet voor het afstellen bedoeld maar voor het lezen van je variatie, Vervroeging of/en Vertraging genoemd, je kan bijvoorbeeld wel zien of het onstekings tijdstip goed staat bij een ouderwetste puntontsteking, een electronische onsteking staat namelijk MECHANISCH vast en vervroegd electronisch.
die bijv. van malossi varieert wel, via het CDI die kan je daarom wel aflezen op de Lamp, en bijvoorbeeld de RODE rotor ontsteking kan je ook aflezen maar je ziet geen verschil, dus is het aflezen met behulp van een Stroboscoop lamp overbodig
 
Een Italkit varieert weldegelijk, al is het vrij weinig (<3 graden).
En het is dus totaal NIET overbodig om een Italkit met een stroboscoop af te stellen.
 
Sebasbear said:
en bijvoorbeeld de RODE rotor ontsteking kan je ook aflezen maar je ziet geen verschil, dus is het aflezen met behulp van een Stroboscoop lamp overbodig



Lezen is ook een kunst hè :|
 
mhr#27 said:
Een Italkit varieert weldegelijk, al is het vrij weinig (<3 graden).
En het is dus totaal NIET overbodig om een Italkit met een stroboscoop af te stellen.
is het zo? vertel mij maar waneer en waar!
 
mhr#27 said:
Kom maar langs, de koffie staat klaar.
misschien een idee voor info erbij de zette bij allerlei onsekinging
waar het wel en neit bij nodig is bv
pvl digi wel nodig
pvl analoog neit bv
is maar voorbeeld he +ralf+