selletra afstellen met stroboscoop

phantoompje

Well-Known Member
heej wie kan mij even duidelijk in stappen uitleggen hoe ik mijn sletra moet afstellen met een stroboscoop? het is voor minerelli maar maakt niet uit volgens mij. en ik heb een klein zwart draadje over met stekker, ik denk dat voor aan en uit is maar weet niet cker. hoe moet ik deze anders op contact van phantom zetten ander?
alvast bedankt

Advertisement - register to remove this

Het makkelijkste is,pak iets dat 1,4 mm dik is.
Maak een haakse bocht ermee en steek het in
het bougiegat.
Draai de zuiger tot die vastzit en dan zet de strepen gelijk.
Makkelijker dan dit kan niet.

Met die stroboscoobis,zet de strepen erop gelijk an de nul.
Draai die in de bougiegaat.
Douw die pin van de stroboscoob helemaal erin.
Draai je zuiger helemaal rond totdat je ziet dat die pin niet meer omhoog gaat,
dat is de BDP.
Draai die schroefje erop vast,die op de kop zit van de scoop.
En dan draai je de stroboscoop een keer helemaal rond tot de nul weer en dan 4mm erbij,duss 1,4mm.
En dan draai je weer die zuiger totodat die tikt tegen de de scoop.
En dan strepen gelijk en dan ta ta .
Suc6.

stroboscoopLAMP , dat is het woord , dan wordt het al duidelijker..

degene die zo'n lamp heeft kan je precies uitleggen hoe het werkt , ik kan me niet voorstellen dat je zelf zo'n ding hebt ;)

King of Nimma. said:
Met die stroboscoobis,zet de strepen erop gelijk an de nul.
Draai die in de bougiegaat.
Douw die pin van de stroboscoob helemaal erin.
Draai je zuiger helemaal rond totdat je ziet dat die pin niet meer omhoog gaat,
dat is de BDP.
Draai die schroefje erop vast,die op de kop zit van de scoop.
En dan draai je de stroboscoop een keer helemaal rond tot de nul weer en dan 4mm erbij,duss 1,4mm.
En dan draai je weer die zuiger totodat die tikt tegen de de scoop.
En dan strepen gelijk en dan ta ta .
Suc6.

heeeeeeeeel goed>>>>>>>>>>>>>>> zo doe je het dus met micro meter

melf #50 said:
stroboscoopLAMP , dat is het woord , dan wordt het al duidelijker..

degene die zo'n lamp heeft kan je precies uitleggen hoe het werkt , ik kan me niet voorstellen dat je zelf zo'n ding hebt ;)

ik heb er dus wel 1 ja klopt :+ maar ik heb nog nooit gebruikt

ja m het ligt een beetje aan het type of je een simpele hebt of 1 die je digitaal kunt aflezen oid , ik ben niet digitaal gewend dus weet het eerlijk gezegd even niet.

er zijn er niet veel met eigen stroob-lamp iig :p

maarja , als je m met de micrometer afsteld loopt ie denk ik het beste omdat de fabriek dit opgeeft.

melf #50 said:
ja m het ligt een beetje aan het type of je een simpele hebt of 1 die je digitaal kunt aflezen oid , ik ben niet digitaal gewend dus weet het eerlijk gezegd even niet.

er zijn er niet veel met eigen stroob-lamp iig :p

maarja , als je m met de micrometer afsteld loopt ie denk ik het beste omdat de fabriek dit opgeeft.

dat vraag ik toch niet

King of Nimma. said:
Het makkelijkste is,pak iets dat 1,4 mm dik is.
Maak een haakse bocht ermee en steek het in
het bougiegat.
Draai de zuiger tot die vastzit en dan zet de strepen gelijk.
Makkelijker dan dit kan niet.

Ik neem aan dat je nu een situatie beschrijft waarbij je de voorontsteking op 1.4mm zet?

maar goed, als je het zo doet, dan staat je zuiger dus niet 1.4mm voor BDP, want je zit nog met de schuine squishrand waar je dan zit te meten....

Als je het toch op die manier wilt doen, kan je nog beter een schuifmaat pakken en het zo proberen.

Ik snap even niet wat je nou moeilijk doet :? bij een selettra hoef je niet zo nou te kijken hoor.
Met een mirco meter is het perfect!

Als de rotor zonder spie redelijk goed staat ( en met spie staat ie automatisch goed ) dan kan je de stator beide kanten max opdraaien en dan loopt het nog.
UIteraard is dat niet aan te raden. Wat ik bedoel is eigenlijk : als ie op 1.4mm moet en hij staat op 1.35 of 1.45mm , dan merk je niks kwa verschil.

Bij bv een hpi ligt dit veel gevoeliger.

A-Bizar said:
Ik snap even niet wat je nou moeilijk doet :? bij een selettra hoef je niet zo nou te kijken hoor.
Met een mirco meter is het perfect!

Als de rotor zonder spie redelijk goed staat ( en met spie staat ie automatisch goed ) dan kan je de stator beide kanten max opdraaien en dan loopt het nog.
UIteraard is dat niet aan te raden. Wat ik bedoel is eigenlijk : als ie op 1.4mm moet en hij staat op 1.35 of 1.45mm , dan merk je niks kwa verschil.

Bij bv een hpi ligt dit veel gevoeliger.

Jij gaat er net zoals de gemiddelde forum-member maar vanuit dat alles wat je op je scooter kan schroeven klopt, wat denk je dat er gebeurt als je ontsteking niet precies bij de streepjes vonkt maar een stukje ervoor of erna :rolleyes:

Dan kan je hem netjes op de streepjes zetten, maar dan kan je ontsteking zo 10-20 graden te vroeg/te laat vonken.

Met een stroboscoop zet je je eigen streepjes die zeker weten kloppen...... :)

ABT said:
Jij gaat er net zoals de gemiddelde forum-member maar vanuit dat alles wat je op je scooter kan schroeven klopt, wat denk je dat er gebeurt als je ontsteking niet precies bij de streepjes vonkt maar een stukje ervoor of erna :rolleyes:

Dan kan je hem netjes op de streepjes zetten, maar dan kan je ontsteking zo 10-20 graden te vroeg/te laat vonken.

Met een stroboscoop zet je je eigen streepjes die zeker weten kloppen...... :)

juist dat bedoel ik dus. als iemand er in stappen kan uitleggen hoe ik dat moet doen dan zou mooi wezen.

Back