Scooterwinkels mogen snorfietsen omkeuren | RDW nieuws

Mensen let ff op bij aankoop van een snorscooter!!



Voor wie het nog niet weet...niet alles SNOR scooters kun je laten keuren bij een scooterzaak

Controleer eerst voor je aankoop het kenteken van je te kopen scooter

Er staat bij de uitgebreide BASIS :



Snelheidswijziging snorfiets door erkenninghouder mogelijk? (erkenninghouder is scooterzaak)

Ja of nee


Staat er nee dan zal je gewoon naar de RDW moeten gaan!



Scooter laten keuren bij de RDW kost wel 112,50 en zal een lange tijd duren met een beetje pech!
 
Mensen let ff op bij aankoop van een snorscooter!!



Voor wie het nog niet weet...niet alles SNOR scooters kun je laten keuren bij een scooterzaak

Controleer eerst voor je aankoop het kenteken van je te kopen scooter

Er staat bij de uitgebreide BASIS :



Snelheidswijziging snorfiets door erkenninghouder mogelijk? (erkenninghouder is scooterzaak)

Ja of nee


Staat er nee dan zal je gewoon naar de RDW moeten gaan!



Scooter laten keuren bij de RDW kost wel 112,50 en zal een lange tijd duren met een beetje pech!

Wat is de oorzaak hiervan? Waardoor komt het verschil dat de ene scooter wel gekeurd bij een erkenninghouder mag worden, en de ander niet?
 
@Nico1966 en @Bas
zie link: https://www.rdw.nl/zakelijk/nieuws/2022/ombouwkeuring-van-snor-naar-bromfiets-wacht-tot-volgend-jaar

het citaat:

Alleen snorfietsen met Europese typegoedkeuring​

Erkenninghouders mogen zo’n ombouwkeuring alleen doen voor snorfietsen met een bepaalde Europese typegoedkeuring. Via de RDW-kentekencheck kunt u zien of uw snorfiets de juiste Europese typegoedkeuring heeft om naar een erkenninghouder te mogen. Hiervoor voert u het kenteken in en dan kunt u dit zien onder “Snelheidswijziging snorfiets door erkenninghouder mogelijk?” Ja of nee.
Ook mag de snorfiets geen zogenoemde ‘belemmerende status’ hebben, zoals bijvoorbeeld een rijverbod of gestolen. Ook dit kunt u opzoeken via de RDW-kentekencheck.

Geen Europese typegoedkeuring​

Heeft uw snorfiets niet de juiste Europese typegoedkeuring of is er sprake van een belemmerende status? Dan kunt u een afspraak maken op een RDW-keuringsstation voor de ombouwkeuring. Dit kan nu ook al.

* Een: bromfiets met een maximumconstructiesnelheid van ≤ 25 km/u.


EDIT1:
Dus om welke scooter gaat het (merk type)?
2t/4t?
bouwjaar?
Wat is de geschiedenis van de scooter? Ooit al een bromscooter geweest?

EDIT2:
kijk eens op https://ovi.rdw.nl/#
vul je kenteken in en ga kijken bij basis-algemeen punt "k"
Ik heb ooit een bami-snorscooter opgeknapt uit 2009 en hier staat de code "e11*2002/24*0728*03"
bij mijn eigen scooter (2015) staat "e4*2002/24*0403*06"
bij beide zou ik ze mogen omkeuren bij de dealer

EDIT3:
na wat speurwerk ben ik er deels achtergekomen wat die cijfertjes betekenen
E: is het Europese land (4 is NL, 11 is GB)
2002: geldend vanaf jaar 2002
24: volgnummer van de basisgoedkeuring
0728: volgnummer ter aanduiding van een basisgoedkeuring binnen een richtlijn van een bepaalde goedkeuringsinstantie
03: volgnummer ter aanduiding van een uitbreiding op de basisgoedkeuring.
 
Last edited:
e13*168/2013*00292*00 betreft een SYM Orbit 2 (euro4) snor uit het jaar 2019staat er bij mij en waarschijnlijk allemaal want er is wel een NL kenteken op afgegeven
 
Ik zou contact opnemen met het rdw en je probleem uitleggen en dan gelijk vragen hoe het zit (wel hier je antwoord posten, misschien zijn er wel meer mensen die dit probleem hebben)
 
Ik zou contact opnemen met het rdw en je probleem lager en dan gelijk vragen hoe het zit (wel hier je antwoord posten, misschien zijn er wel meer mensen die dit probleem hebben)
Heb ik gedaan en iets met typegoedkeuring te maken te hebben ! Zelf heb ik het vermoeden dat in het begin het een bromscooter is geweest die is omgebouwd naar snor en dat dat een probleem is.En er zijn meer mensen met dit probleem ik heb op Marktplaats een paar kentekens gecontroleerd en ja daar staan er ook een paar met die vermelding. Ben nu aan het kijken of ze de snelheid via de software kunnen verhogen zodat ik het zelf naar de rdw kan brengen. Maar een beetje ECU 45km en keuring 112,50 zit je al snel op de 200/250 euro
 
e13*168/2013*00292*00 betreft een SYM Orbit 2 (euro4) snor uit het jaar 2019staat er bij mij en waarschijnlijk allemaal want er is wel een NL kenteken op afgegeven
e13 zou dus import uit Luxemburg zijn. is dat geen factor?
in Luxemburg kennen ze geen snorfiets, dus was het waarschijnlijk eerst een bromfiets. (dan zou ik eerst kijken hoe hij begrensd is, misschien kan je het zelf weer ongedaan maken?)
 
e13 zou dus import uit Luxemburg zijn. is dat geen factor?
in Luxemburg kennen ze geen snorfiets, dus was het waarschijnlijk eerst een bromfiets. (dan zou ik eerst kijken hoe hij begrensd is, misschien kan je het zelf weer ongedaan maken?)
Dat heb ik inderdaad nog niet gedaan staat nu ook bij scooter winkel maar als ie terug zal ik daar zeker naar gaan kijken bedankt. Ja dat eerste wat je schreef dacht ik ook al !
 
Wat ik me afvraag. Heb ik die emmisie luchtpomp voor op de peugeot horizontaal blok ook nodig om van snor naar brom te kunnen keuren?

En is het bijvoorbeeld mogelijk om het chinese kloonblok eronder te hangen i.p.v de echt?

Het zou gewoon moeten passen.
 
Wat ik me afvraag. Heb ik die emmisie luchtpomp voor op de peugeot horizontaal blok ook nodig om van snor naar brom te kunnen keuren?

En is het bijvoorbeeld mogelijk om het chinese kloonblok eronder te hangen i.p.v de echt?

Het zou gewoon moeten passen.
Waarom zou je? Ze kijken naar geluid en je maximum snelheid. Het zal ze een worst wezen hoeveel je uitstoot is.
 
Nou de krukas is goedkoper en makkelijker te krijgen. En die luchtpomp heeft bij mij geen zin. Want dan komt er toch een aftermarket uitlaat erop.
 
Zoo he.
Scooter voorzien van 45 kmh cdi.
Ik gaan bellen.
Meerdere zaken in Almere en Naarden hebben het over een dag(deel) laten staan.
Sommige beginnen zelfs over dat elk rubbertje goed moet zijn, balhoofd. Banden max 5 jaar oud etc.

Ik zoek eigenlijk de ik rij langs keur die handel op snelheid en geluid zoals Jos Dijkman in het filmpje in dit topic doet. En 15 min later rij ik weer weg, keuring in Almere, t Gooi of Amsterdam.

EDIT:
E WHEELS in Hilversum.
30 min rijden, maar kan vandaag nog terecht en die geeft ook aan dat die dealers die zeggen dat vanalles goed moet zijn de boel in de maling nemen.
Er zou een officieel RDW werkplaatshandboek zijn waar een paar simpele punten in staan.
 
Last edited:
Vorige week woensdag de Kymco om laten keuren naar brom.
Zelfs de balhoofdlagers vervangen, was ook wel nodig, remvloeistof ook gelijk en andere zaken nagekeken.
Ik heb er voor gezorgd dat de scooter technisch volledig in orde is.
Is niet alleen belangrijk voor het RDW maar ook voor de berijder.
 
Vorige week woensdag de Kymco om laten keuren naar brom.
Zelfs de balhoofdlagers vervangen, was ook wel nodig, remvloeistof ook gelijk en andere zaken nagekeken.
Ik heb er voor gezorgd dat de scooter technisch volledig in orde is.
Is niet alleen belangrijk voor het RDW maar ook voor de berijder.
Uiteraard,
Echter is het hele issue alleen dat wanneer controle nodig is voor o.a. Reflectoren, Snelheid en geluidsmeting en een zaak beweert dat alles goed moet zijn, allerlei onderdelen gaat benoemen.

Dan is deze of onwetend of de boel in de maling aan het nemen.
Mijn vermoeden is dat ze gewoon gaan zoeken naar iets.
Als je kijkt naar het filmpje van Jos Dijkman, geen geouwehoer.
Staat sowieso bekend om zijn goede service.
Ik zie het als APK, tenzij je je onderhoudsbeurt bij een betreffende garage laat uitvoeren zullen 9 van de 10 garages je in de maling nemen.
Beter een garage van 50 euro i.p.v. 25 euro.
Ik zelf ga bij voorkeur bij een apk keurstation die NIKS anders doet.
Die heeft er dan ook geen profijt bij om je een oor aan te naaien.
Als zon dealertje zegt dat je blokrubber droog is en jij als totale leek maar ja roept.
Het blok eronder uit moet en dit rubbertje van 5 euro vervangen. Ben je gauw 150 euro arbeid lichter.
In ieder geval, ik kan NIETS bedenken waarom een dealer zou beweren dat er vanalles gecontroleerd moet worden terwijl dat niet zo is.
Behalve dan dat dit stap 1 is van je portemonnee leegtrekken met onzin.
Ik ben bij E-Wheels Hilversum langs gereden vandaag.

Dropte de scooter, ging de hoek om en had daar me Subway broodje nog niet op en ik werd al gebeld dat hij klaar stond.
Dit voor 75 euro(excl. plaat).
Alle zaken die ik gebeld/gemaild heb vroegen 100-110 euro excl. plaat.
Er was er eentje die 59,95 vraagt. Een zaak in Naarden, maar wilde me scooter meerdere dagen houden tot de plaat erop zit.
Even mee aan de telefoon gehangen en alles voelde als een scam. Manmanman. :smirkcat: :tearsofjoy:

1676399218167.png
 
Er was er eentje die 59,95 vraagt. Een zaak in Naarden, maar wilde me scooter meerdere dagen houden tot de plaat erop zit.
Even mee aan de telefoon gehangen en alles voelde als een scam. Manmanman. :smirkcat: :tearsofjoy:
Die keuze kreeg ik ook bij Motoveda Ede. Ik kon de scooter zelf meenemen, gelijk naar huis rijden en kentekenplaat aanvragen, of ik moest hem laten staan. Dan zouden zij de kentekenplaat aanvragen en monteren waarbij ik hem vervolgens kon ophalen. Dit zou een 1 a 2 dagen duren en kostte volgens mij evenveel als wat ik heb betaald bij de platenfabrikan (Partspoint Ede).

Misschien wil de beste man uit Naarden ook marge vangen op de kentekenplaat? Waardoor hij zodoende dus evenveel marge maakt als iemand die 70 of 80 vraagt voor de keuring, maar geen marge pakt op de kentekenplaat?
 
Blij dat wij het onderhoud allemaal zelf kunnen doen. Anders is het ook niet te doen en zeker niet te betalen als je er mee naar een scooterzaak moet voor onderhoud met 5 scooters en nog wat meer motorvoertuigen.
Post automatically merged:

Die keuze kreeg ik ook bij Motoveda Ede. Ik kon de scooter zelf meenemen, gelijk naar huis rijden en kentekenplaat aanvragen, of ik moest hem laten staan. Dan zouden zij de kentekenplaat aanvragen en monteren waarbij ik hem vervolgens kon ophalen. Dit zou een 1 a 2 dagen duren en kostte volgens mij evenveel als wat ik heb betaald bij de platenfabrikan (Partspoint Ede).

Misschien wil de beste man uit Naarden ook marge vangen op de kentekenplaat? Waardoor hij zodoende dus evenveel marge maakt als iemand die 70 of 80 vraagt voor de keuring, maar geen marge pakt op de kentekenplaat?
Ik heb € 25,- betaald voor de plaat bij ACM in Zeist, klaar terwijl u wacht.
 
Die keuze kreeg ik ook bij Motoveda Ede. Ik kon de scooter zelf meenemen, gelijk naar huis rijden en kentekenplaat aanvragen, of ik moest hem laten staan. Dan zouden zij de kentekenplaat aanvragen en monteren waarbij ik hem vervolgens kon ophalen. Dit zou een 1 a 2 dagen duren en kostte volgens mij evenveel als wat ik heb betaald bij de platenfabrikan (Partspoint Ede).

Misschien wil de beste man uit Naarden ook marge vangen op de kentekenplaat? Waardoor hij zodoende dus evenveel marge maakt als iemand die 70 of 80 vraagt voor de keuring, maar geen marge pakt op de kentekenplaat?
Nee, het hele gesprek was weer zon lulverhaal over vanalles moeten nakijken etc.
Veel scooterzaken zijn momenteel druk.
Moet allemaal ingepland worden over x aantal dagen/weken.
En dan moet hij blijven staan, want ja. Als zij 20 min plannen voor een snelle ja of nee keuring en ze laten je even tussendoor komen valt er weinig te naaien natuurlijk. :grimacing: :poutingcat:
Uiteraard heb ik een mail naar RDW gestuurd over deze gang van zaken.
Achwel, ik heb 2x 30 min moeten scooteren i.p.v. 2 x 15 min en 15 euro meer betaald dan ik in gedachten had.
Ma het is iig prima geregeld.
Mag niet klagen.
Alleen nog een 45==>onbegrensd cditje bestellen met RC. Want dit 45 km/h GPS strak is wel een beetje treurig.
 
1676641322397.png

1676641341984.png

1676641357524.png

Een greep uit het document dat dealers hebben.
Die even opsturen naar alle zaken die beweren dat alles goed moet zijn.
Het is niet meer dan een keuring van een aanpassing.

Het volledige document is ook even bijgevoegd.
 

Attachments

  • Informatiedocument Erkenning GWC keuren van snorfiets naar bromfiets.pdf
    785.5 KB · Views: 4
Mensen let ff op bij aankoop van een snorscooter!!



Voor wie het nog niet weet...niet alles SNOR scooters kun je laten keuren bij een scooterzaak

Controleer eerst voor je aankoop het kenteken van je te kopen scooter

Er staat bij de uitgebreide BASIS :



Snelheidswijziging snorfiets door erkenninghouder mogelijk? (erkenninghouder is scooterzaak)

Ja of nee


Staat er nee dan zal je gewoon naar de RDW moeten gaan!



Scooter laten keuren bij de RDW kost wel 112,50 en zal een lange tijd duren met een beetje pech!


Dat had ik bij mijn ludix natuurlijk al gedaan..
Post automatically merged:

Blij dat wij het onderhoud allemaal zelf kunnen doen. Anders is het ook niet te doen en zeker niet te betalen als je er mee naar een scooterzaak moet voor onderhoud met 5 scooters en nog wat meer motorvoertuigen.
Post automatically merged:


Ik heb € 25,- betaald voor de plaat bij ACM in Zeist, klaar terwijl u wacht.

Moet je de oude plaat daar ook achter laten (ACM Zeist)? Of neemt degene die hem gekeurd heeft hem in?
 
Last edited:
Back
Top