Scooterwinkels mogen snorfietsen omkeuren | RDW nieuws

Nico1966

New Member
Mensen let ff op bij aankoop van een snorscooter!!



Voor wie het nog niet weet...niet alles SNOR scooters kun je laten keuren bij een scooterzaak

Controleer eerst voor je aankoop het kenteken van je te kopen scooter

Er staat bij de uitgebreide BASIS :



Snelheidswijziging snorfiets door erkenninghouder mogelijk? (erkenninghouder is scooterzaak)

Ja of nee


Staat er nee dan zal je gewoon naar de RDW moeten gaan!



Scooter laten keuren bij de RDW kost wel 112,50 en zal een lange tijd duren met een beetje pech!
 

Bas

Administrator
Staff member
Mensen let ff op bij aankoop van een snorscooter!!



Voor wie het nog niet weet...niet alles SNOR scooters kun je laten keuren bij een scooterzaak

Controleer eerst voor je aankoop het kenteken van je te kopen scooter

Er staat bij de uitgebreide BASIS :



Snelheidswijziging snorfiets door erkenninghouder mogelijk? (erkenninghouder is scooterzaak)

Ja of nee


Staat er nee dan zal je gewoon naar de RDW moeten gaan!



Scooter laten keuren bij de RDW kost wel 112,50 en zal een lange tijd duren met een beetje pech!

Wat is de oorzaak hiervan? Waardoor komt het verschil dat de ene scooter wel gekeurd bij een erkenninghouder mag worden, en de ander niet?
 

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
@Nico1966 en @Bas
zie link: https://www.rdw.nl/zakelijk/nieuws/2022/ombouwkeuring-van-snor-naar-bromfiets-wacht-tot-volgend-jaar

het citaat:

Alleen snorfietsen met Europese typegoedkeuring​

Erkenninghouders mogen zo’n ombouwkeuring alleen doen voor snorfietsen met een bepaalde Europese typegoedkeuring. Via de RDW-kentekencheck kunt u zien of uw snorfiets de juiste Europese typegoedkeuring heeft om naar een erkenninghouder te mogen. Hiervoor voert u het kenteken in en dan kunt u dit zien onder “Snelheidswijziging snorfiets door erkenninghouder mogelijk?” Ja of nee.
Ook mag de snorfiets geen zogenoemde ‘belemmerende status’ hebben, zoals bijvoorbeeld een rijverbod of gestolen. Ook dit kunt u opzoeken via de RDW-kentekencheck.

Geen Europese typegoedkeuring​

Heeft uw snorfiets niet de juiste Europese typegoedkeuring of is er sprake van een belemmerende status? Dan kunt u een afspraak maken op een RDW-keuringsstation voor de ombouwkeuring. Dit kan nu ook al.

* Een: bromfiets met een maximumconstructiesnelheid van ≤ 25 km/u.


EDIT1:
Dus om welke scooter gaat het (merk type)?
2t/4t?
bouwjaar?
Wat is de geschiedenis van de scooter? Ooit al een bromscooter geweest?

EDIT2:
kijk eens op https://ovi.rdw.nl/#
vul je kenteken in en ga kijken bij basis-algemeen punt "k"
Ik heb ooit een bami-snorscooter opgeknapt uit 2009 en hier staat de code "e11*2002/24*0728*03"
bij mijn eigen scooter (2015) staat "e4*2002/24*0403*06"
bij beide zou ik ze mogen omkeuren bij de dealer

EDIT3:
na wat speurwerk ben ik er deels achtergekomen wat die cijfertjes betekenen
E: is het Europese land (4 is NL, 11 is GB)
2002: geldend vanaf jaar 2002
24: volgnummer van de basisgoedkeuring
0728: volgnummer ter aanduiding van een basisgoedkeuring binnen een richtlijn van een bepaalde goedkeuringsinstantie
03: volgnummer ter aanduiding van een uitbreiding op de basisgoedkeuring.
 
Last edited:

Nico1966

New Member
e13*168/2013*00292*00 betreft een SYM Orbit 2 (euro4) snor uit het jaar 2019staat er bij mij en waarschijnlijk allemaal want er is wel een NL kenteken op afgegeven
 

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
Ik zou contact opnemen met het rdw en je probleem uitleggen en dan gelijk vragen hoe het zit (wel hier je antwoord posten, misschien zijn er wel meer mensen die dit probleem hebben)
 

Nico1966

New Member
Ik zou contact opnemen met het rdw en je probleem lager en dan gelijk vragen hoe het zit (wel hier je antwoord posten, misschien zijn er wel meer mensen die dit probleem hebben)
Heb ik gedaan en iets met typegoedkeuring te maken te hebben ! Zelf heb ik het vermoeden dat in het begin het een bromscooter is geweest die is omgebouwd naar snor en dat dat een probleem is.En er zijn meer mensen met dit probleem ik heb op Marktplaats een paar kentekens gecontroleerd en ja daar staan er ook een paar met die vermelding. Ben nu aan het kijken of ze de snelheid via de software kunnen verhogen zodat ik het zelf naar de rdw kan brengen. Maar een beetje ECU 45km en keuring 112,50 zit je al snel op de 200/250 euro
 

C-Row

Active Member
e13*168/2013*00292*00 betreft een SYM Orbit 2 (euro4) snor uit het jaar 2019staat er bij mij en waarschijnlijk allemaal want er is wel een NL kenteken op afgegeven
e13 zou dus import uit Luxemburg zijn. is dat geen factor?
in Luxemburg kennen ze geen snorfiets, dus was het waarschijnlijk eerst een bromfiets. (dan zou ik eerst kijken hoe hij begrensd is, misschien kan je het zelf weer ongedaan maken?)
 

Nico1966

New Member
e13 zou dus import uit Luxemburg zijn. is dat geen factor?
in Luxemburg kennen ze geen snorfiets, dus was het waarschijnlijk eerst een bromfiets. (dan zou ik eerst kijken hoe hij begrensd is, misschien kan je het zelf weer ongedaan maken?)
Dat heb ik inderdaad nog niet gedaan staat nu ook bij scooter winkel maar als ie terug zal ik daar zeker naar gaan kijken bedankt. Ja dat eerste wat je schreef dacht ik ook al !
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Wat ik me afvraag. Heb ik die emmisie luchtpomp voor op de peugeot horizontaal blok ook nodig om van snor naar brom te kunnen keuren?

En is het bijvoorbeeld mogelijk om het chinese kloonblok eronder te hangen i.p.v de echt?

Het zou gewoon moeten passen.
 

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Wat ik me afvraag. Heb ik die emmisie luchtpomp voor op de peugeot horizontaal blok ook nodig om van snor naar brom te kunnen keuren?

En is het bijvoorbeeld mogelijk om het chinese kloonblok eronder te hangen i.p.v de echt?

Het zou gewoon moeten passen.
Waarom zou je? Ze kijken naar geluid en je maximum snelheid. Het zal ze een worst wezen hoeveel je uitstoot is.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Nou de krukas is goedkoper en makkelijker te krijgen. En die luchtpomp heeft bij mij geen zin. Want dan komt er toch een aftermarket uitlaat erop.
 
Top