Marwan
110, 120, 130, geen enkel probleem
Marrakech wordt ook wel de hoofdstad van de scooters genoemd, en dat is niet zonder reden. Je kan niet tien seconden lopen zonder een scooter te horen, ze vliegen allemaal om je horen, links, rechts, voor en achter. Ik verbaas me om de hoeveelheid scooters hier.
Waar ik vroeger vooral de degelijke oldtimers zag: Honda, Suzuki, Yamaha, Puch. Zijn deze tegenwoordig volledig uit het straatbeeld verdwenen en zie ik echt zo nu en dan nog zo’n oude trike en een enkele Tomos. Vanaf dat moment is het ‘oudste’ wat ze hebben een Yamaha MBK Booster uit de begin jaren 2000 en een iets groter percentage de Yamaha Neos.
Het straatbeeld is volledig overgenomen door Chinese scooters. Het zijn ook nog eens erg lelijke.
De eerste foto is van het merk Pantera, al kan je deze scooter onder talloze merknamen bestellen via AliBaba.
De tweede scooter is wel van een ‘echt’ Chinees merk. Het is de Santander X1000, of voor mij: de mug.
Ik vind het erg jammer dat de oudere brommertjes zijn verdwenen voor Chinees spul. Al is het wel begrijpelijk, hier hebben die scooters wel het een en ander te verduren en zijn ze uiteindelijk ook een keer op. Dit in combinatie met het waarschijnlijk slechter kunnen vinden van onderdelen heeft eraan bijgedragen dat de oldtimers ook in Marokko verleden tijd zijn.
Maar een ding hebben de Chinese scooters, zowel in Marokko als Nederland: ze zijn knetterlelijk
Waar ik vroeger vooral de degelijke oldtimers zag: Honda, Suzuki, Yamaha, Puch. Zijn deze tegenwoordig volledig uit het straatbeeld verdwenen en zie ik echt zo nu en dan nog zo’n oude trike en een enkele Tomos. Vanaf dat moment is het ‘oudste’ wat ze hebben een Yamaha MBK Booster uit de begin jaren 2000 en een iets groter percentage de Yamaha Neos.
Het straatbeeld is volledig overgenomen door Chinese scooters. Het zijn ook nog eens erg lelijke.
De eerste foto is van het merk Pantera, al kan je deze scooter onder talloze merknamen bestellen via AliBaba.
De tweede scooter is wel van een ‘echt’ Chinees merk. Het is de Santander X1000, of voor mij: de mug.
Ik vind het erg jammer dat de oudere brommertjes zijn verdwenen voor Chinees spul. Al is het wel begrijpelijk, hier hebben die scooters wel het een en ander te verduren en zijn ze uiteindelijk ook een keer op. Dit in combinatie met het waarschijnlijk slechter kunnen vinden van onderdelen heeft eraan bijgedragen dat de oldtimers ook in Marokko verleden tijd zijn.
Maar een ding hebben de Chinese scooters, zowel in Marokko als Nederland: ze zijn knetterlelijk