Scootercontrole terwijl ik stil stond en niet op het voertuig zat

KenBraeckman

MBK Booster Spirit
Hallo

Ja, zoals je de titel al kan lezen, vrijdag 20 maart 2009 was ik op de baan met mijn Booster Spirit model 2004 en nieuw van 2009 richting mijn dorp. Ik woon in België, het is maar om te melden in verband met de wetten ;)
Daar stopte ik, zette mijn scooter in een parkeervak, nam de sleutels ervan af, en ging op het voetpad staan.

Later zag ik politie komen, die vroegen mijn papieren en ik moest hun volgen terwijl ik stil stond en niet op mijn voertuig zat.

Ze zeggen dat ze iedereen mogen meenemen die zich op de openbare weg bevindt.

Ik volgde hun, zette mijn scooter op de rollerbank en ze stelden de rollerbank niet in volgens de velggrootte wat volgens mijn garagist dus wel verplicht is. Ook moest ik op het voertuig zitten en de politievrouw schoof mijn gashendel naar achter maar deed dit niet in één stuk, maar in verschillende stoten, gas geven, gas terug, gas geven, ... waardoor de vario optrok en het de snelheid maar in de lucht bleef gaan.

Mag dit allemaal? Ik heb wel één fout, dat is dat de prob niet meer in de uitlaat zat en die mogen ze blijkbaar afnemen.

Mijn snlheid was 58/u terwijl ze in België vanaf 56/u proces verbalen opstellen.

Enkel voor die 2/u te veel werd ik dus gepakt. Mijn brommer ben ik kwijt voor 15 dagen en mijn uitlaat voor altijd.
Ik heb geen boete maar moet dus wel 4x verplichte rijlessen volgen opgelegd door de politie (zaterdag voormiddag van 9u-11u).

Hopelijk krijg ik zo spoedig mogelijk reactie.
Mocht iemand de site vinden in verband met de Belgische wetgeving rond scooters / brommers mag je die ook steeds posten.
Ik vind de site niet onmiddellijk.

Mvg, Ken Braeckman en alvast bedankt voor jullie tijd & hulp, dit waardeer ik van jullie 8)
 
Advertisement - register to remove this

Voorzover ik weet is het zo dat als je met je scooter op de openbare weg bent, je je aan de regels moet houden die gelden, of je nou rijdt of niet.... ze kunnen namelijk niet controleren of je vlak daarvoor wel gereden hebt ;)

Ook dat verhaal van gasgeven is mij niet vreemd, zelf ook laatst op de bank gestaan (woon dan wel in NL, maargoed, de techniek is hetzelfde) en toen is het ook in korte stoten gegaan, niet in 1x. Als um namelijk in 1x vol opentrekken, kan het zo zijn dat door verkeerde afstellingen, gekke dingen enzovoort of de scooter of de bank beschadigen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling ;) tis allemaal ter voorkoming van.

Er zonde natuurlijk allemaal, en een hoop gemiereneuk om die 2km te hard, maar dr is weinig aan te doen ben ik bang...
 
Voorzover ik weet is het zo dat als je met je scooter op de openbare weg bent, je je aan de regels moet houden die gelden, of je nou rijdt of niet.... ze kunnen namelijk niet controleren of je vlak daarvoor wel gereden hebt ;)

Ook dat verhaal van gasgeven is mij niet vreemd, zelf ook laatst op de bank gestaan (woon dan wel in NL, maargoed, de techniek is hetzelfde) en toen is het ook in korte stoten gegaan, niet in 1x. Als um namelijk in 1x vol opentrekken, kan het zo zijn dat door verkeerde afstellingen, gekke dingen enzovoort of de scooter of de bank beschadigen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling ;) tis allemaal ter voorkoming van.

Er zonde natuurlijk allemaal, en een hoop gemiereneuk om die 2km te hard, maar dr is weinig aan te doen ben ik bang...

Inderdaad, ik ben er zelf over gaan praten maar ik krijg inderdaad mijn brommer niet terug voor de 15 dagen van verloop en mijn uitlaat helemaal niet omdat dat het opdrijfstuk is van mijn brommer :(
 
Je bent voetganger als jij niet op dat ding zit, ze hadden je niets mogen maken.
Anders zou een wegsleepdienst ook nooit een kapotte auto mogen wegslepen, omdat die kapotte auto zonder geldige APK zich "op de openbare weg bevindt"
Voor zover ik weet is het dus totaal tegen de regels dat zij jouw scooter op de roller zetten, terwijl ze je er niet eens op hebben zien rijden.
Hoe illegaal dan ook, alles mag op straat staan zolang er niet op GEREDEN word!
 
Fout.

Je mag in geen enkel geval met een opgedreven scooter de weg op.
Dus ookal wandel je ermee rond. mogen ze je oppaken en op de rollen zetten.
Het is jammer, maar legaal wat ze gedaan hebben.
 
Je mag nog blij zijn dat je 4 lessen moet nemen en je scooter al na 2 weken terug kan krijgen. Normaal ben je je scooter minstens een maand kwijt om dan nog maar te zwijgen over stallings- en gerechtskosten.
 
Je bent voetganger als jij niet op dat ding zit, ze hadden je niets mogen maken.
Anders zou een wegsleepdienst ook nooit een kapotte auto mogen wegslepen, omdat die kapotte auto zonder geldige APK zich "op de openbare weg bevindt"
Voor zover ik weet is het dus totaal tegen de regels dat zij jouw scooter op de roller zetten, terwijl ze je er niet eens op hebben zien rijden.
Hoe illegaal dan ook, alles mag op straat staan zolang er niet op GEREDEN word!

Denk je niet dat sleepdiensten een ontheffing hebben :!

Enneh... dat je wagen het niet meer doet betekend niet dat je APK meteen verlopen is.... Anders zouden dr een heleboel herkeuringen zijn elk jaar :p

Scooter op de openbare weg = Geldig voor rollerbank, klaar...

En neej, op een aanhanger weer niet, want dan bevind ie zich niet op de weg
 
Hmm, ik dacht altijd dat het zo was (in Nederland dan). Zolang zij jou niet hebben zien rijden met de scooter en je er naast staat je een voetganger bent. Je voertuig moet in Nederland ondanks je er mee over de weg loopt (voetganger bent dus) wel verzekerd zijn.
 
Hmm, ik dacht altijd dat het zo was (in Nederland dan). Zolang zij jou niet hebben zien rijden met de scooter en je er naast staat je een voetganger bent. Je voertuig moet in Nederland ondanks je er mee over de weg loopt (voetganger bent dus) wel verzekerd zijn.

Ja en een opgevoerde scooter is niet verzekerd, en er mogen geen onverzekerde voertuigen op de openbare weg....
 
Ja en een opgevoerde scooter is niet verzekerd, en er mogen geen onverzekerde voertuigen op de openbare weg....


je kan aan de buiten kant niet zien of hij is opgevoerd dus
als je het op die manier bekijkt mogen ze hem niet meenemen pas als je te hard rijd.

maar aan de andere kant willen ze natuurlijk kijken of hij te hard rijd ( ja)
niet verzekerd dus dan mocht het.

tegen strijdig? ja :)
 
je kan aan de buiten kant niet zien of hij is opgevoerd dus
als je het op die manier bekijkt mogen ze hem niet meenemen pas als je te hard rijd.

maar aan de andere kant willen ze natuurlijk kijken of hij te hard rijd ( ja)
niet verzekerd dus dan mocht het.

tegen strijdig? ja :)

Nee maar omdat je aan de buitenkant niet kan zien of die scooter opgevoerd is heeft de politie de rollerbank geintroduceerd. En als tie op de rollerbank harder gaat dan dat tie mag, dan is tie opgevoerd.

Als je naast je scooter loopt op de weg, en die scooter is niet verzekerd krijg je ook gewoon een bekeuring. Als je auto stil staat op de openbare weg en niet verzekerd is krijg je ook een bekeuring.

Het gaat erom dat er geen onverzekerde voertuigen op de openbare weg mogen zijn.

De politie mag jou scooter gewoon op de rollerbank zetten hoor, als jij netjes 45 km pu rijdt en er is rollerbank controle mogen ze je er ook op zetten.
 
Even een half offtopic vraagje, maar wat nou als ik met mijn project door het dorp loop zonder killswitch bijvoorbeeld, of zonder gaskabel (noem maar wat geks)? Dus dat ik op de openbare weg loop, met een scooter die het niet doet.
 
Even een half offtopic vraagje, maar wat nou als ik met mijn project door het dorp loop zonder killswitch bijvoorbeeld, of zonder gaskabel (noem maar wat geks)? Dus dat ik op de openbare weg loop, met een scooter die het niet doet.

Mijn broertje heeft een keer een bekeuring gehad terwijl hij naast zn scooter liep (ding was niet verzekerd) in principe is jou project dat ook niet natuurlijk??? Dus kan je hiervoor een boete krijgen

Of ze er verder wat mee gaan doen ligt helemaal aan de agent die jou aan houdt denk ik.... Lees zat verhalen op t forum van mensen die aangehouden zijn met sprinter, maar toen ze het hele sbo verhaal uitlegde dat ze er vanaf kwamen met lichte bekeuring...
 
Eigenlijk wel vreemd. Stel je hebt een zelfgebouwde kruiwagen met een motor erop waar je mee over straat loopt, die hoeft niet verzekerd te zijn en je bent wel gewoon verzekerd? Een sprint scooter is nagenoeg hetzelfde alleen het ziet er verdacht uit.
 
Ik vind het nog steeds een beetje raar allemaal.

Want toen ik nog met de scooter naar school ging. Hoorde ik op een dag dat er in de buurt een rollerbank stond. En aangezien mijn scooter sneller dan 45 ging, ben ik maar het eerste stukkie gaan lopen.
Na een paar minuutjes lopen (met scooter in de hand) kwam er een motor agent naar me toe... Die vervolgens zei: Hey, Heb je net op dat ding gereden? Waarop ik nee zeg... Vraagt ie vervolgens : Weet je dat heel zeker? Dus ik zeg ja.. ik ben gewoon lopend.
Toen keek hij me nog ff twijfelend aan waarna ik uiteindelijk verder mocht lopen...

Maar later kreeg ik te horen dat toen een andere jongens van me school eerst een stuk had gereden en toen ging lopen.. En die kwam toen ook een motoragent tegen.. en die ging aan ze uitlaat voelen of die nog warm was...(dat was die dus ook) en dat hij toen de bank op moest.....:S

(in NL gebeurd)

Ik vond het maar heel apart hoe dit nou precies in elkaar zit..

Ik DENK (ik weet niet zeker) dat ze je niet zomaar mogen meenemen om op de roller te gaan.. want stel je voor iemand vraagt of ze broertje van 15 ff ze scooter naar de dealer kan brengen omdat er misschien iets mis mee is als die jongen zelf de hele dag moet werken... Hoe loopt het dan af? Krijgt die jongen dan een boete omdat hij als 15 jarige met een scooter over straat loopt?(ook al is de scooter verzekerd)
 
http://wegcode.be/wet.php?wet=43&node=#art4p4

artikel 4 paragraaf 4

§4 Bij vaststelling op de openbare weg dat een bromfiets in het verkeer werd gebracht waarvan de snelheid en/of het vermogen op welke wijze dan ook werd opgedreven, kan de bromfiets onmiddellijk worden opgelegd gedurende een periode van maximum dertig dagen.
§5 Bij vaststelling van een overtreding van artikel 1, § 5, worden de uitrustingen die een verhoging van het motorvermogen of de snelheid van bromfietsen tot doel hebben, in beslag genomen en ter beschikking van de bevoegde overheid gesteld.
 
Heel erg bedankt voor jullie informatie, ik ga binnenkort, in een dorp naast mijn dorp waar ik woon even kijken naar een bureau speciaal voor informatie in verband met van alles zo een beetje. Verkeer, winkels, ... Noem het maar op.

Hierbij ga ik vragen of dat ze mij zomaar mochten meenemen terwijl ik op de zijkant stond. Ik had er natuurlijk wel een 5 minuutjes voor gereden. Dus als ik daar te horen krijg dat dit niet mocht, ga ik een proces aan in verband met mijn brommer vroeger terug te krijgen + mijn uitlaat (die nu waarschijnlijk al vernietigd is), om daarvan mijn prijs terug te krijgen zodat ik mij een nieuwe kan kopen (met de prob er natuurlijk in). Geen 2x met deze jongen :p

We zien wel, ik laat het allesinds weten of ik het gehaald heb of dat ze toch juist gehandeld hebben.

Bedankt iedereen! :D
 
Hmm, dat is vrij verontrustend allemaal. M'n zoon z'n viva loopt op GPS zo'n 58-59 (bergaf). Het is een Vivacity van 2007 met ontgrende Sito+ en variobegrenzing er nog in. Er hangt een Speedfight 2 LC DD blok onder. Hij rijdt goed en trekt goed op voor een standaard scooter. We willen de scooter uiteraard niet kwijt bij een controle, dus heb ik het volgende gedaan: Ik heb naar de politie gebeld en straks mogen we hem op de rollerbank gaan plaatsen om te kijken of die 58 nog net kan. Moest hij toch iets te snel gaan mogen we gewoon terug naar huis rijden omdat we de scooter vrijwillig aanbieden voor controle. Ik zal straks wel posten hoe het afgelopen is, en wat de eventuele gevolgen zijn moest hij tegengehouden worden met een scooter die net iets te snel gaat.
 
Last edited:
Zo wachtte ik een keer op mijn vriendin. En onder het wachten reed een motor agent steeds rondjes. Alles werd aangehouden kwa brommers. Maar mij gaapte hij aan. Vriendin kwam aan. En nog keek hij mij aan. Later had hij een brommer te pakken dus weg was hij. Ik moest na werk dus ik ga lopend verder, maar werd niet aangehouden. Jongen stopte voor mij op de brommer. Agent voor mijn neus hij werd mee gnomen ik mocht doorlopen.
 
Hmm, dat is vrij verontrustend allemaal. M'n zoon z'n viva loopt op GPS zo'n 58-59 (bergaf). Het is een Vivacity van 2007 met ontgrende Sito+ en variobegrenzing er nog in. Er hangt een Speedfight 2 LC DD blok onder. Hij rijdt goed en trekt goed op voor een standaard scooter. We willen de scooter uiteraard niet kwijt bij een controle, dus heb ik het volgende gedaan: Ik heb naar de politie gebeld en straks mogen we hem op de rollerbank gaan plaatsen om te kijken of die 58 nog net kan. Moest hij toch iets te snel gaan mogen we gewoon terug naar huis rijden omdat we de scooter vrijwillig aanbieden voor controle. Ik zal straks wel posten hoe het afgelopen is, en wat de eventuele gevolgen zijn moest hij tegengehouden worden met een scooter die net iets te snel gaat.
De scooter heeft dus op de rollerbank gestaan. Hij liep 52-53, en af en toe tikte hij de 54 aan. Volgens de agent die de meting deed mag hij maar 45. Je krijgt een toegeving van 8 km/u, dus dat maakt 53. Als hij bij een meting bij controle op de baan 54 loopt, kan hij voor een maand in beslag genomen worden en worden de opvoeronderdelen eraf gesloopt. Die krijg je niet meer terug. In dit geval zou dat dus een ontgrensde Sito+ zijn. De agent zei ook wel dat dit niet de scooters zijn die ze zoeken als ze controle doen. Ze zoeken eerder naar brommers/scooters die veel sneller lopen. De agent zei dat als ze de scoot van m'n zoon in beslag zouden nemen bij 54 km/u hij wel een heel overijverige agent te pakken heeft. Maar het kan dus wel. Volgens de uitleg die wij kregen heeft TS dus de pech gehad dat hij een pietje precies getroffen heeft.
 
Back
Top