Scooterband bar vs luchthoebeelheid

Ik snap het niet, ondanks het halve www af te speuren.

Ik heb dus een Vivacity sinds eind mei. Hij rijd nog prima, op kleine dingen na.

1 ding is de achterband die na 2-3 leger wordt. Ik heb met de compressor en handpomp dus regelmatig weer wat bijgepompt. En dan ff indrukken de band om te kijken hoe hard ie staat.

Kán het zo zijn, doordat ik niet op de bar gelet heb, maar slechts alleen wat lucht er in gedaan heb (tot dat de band lichtjes ingedrukt kan worden) dat de band zegmaar leegloopt?

Kortom, moet ik de compressor instellen met dat plusje naar de gewenste hoeveelheid bar. (Zover ik begreep is het getal op de band in psi of bar het MAXIMALE wat er in mag) en daarna dat luchtpistooltje kort inknijpen om de huidige druk te zien? En vervolgens inknijpen tot ie stijgt op de meter tot de gewenste druk? Stopt de compressor automatisch? Of moet ik zelf op tijd stoppen omdat ik anders de band sloop?

Ik denk/dacht altijd lucht=lucht, bar is niet belangrijk zolang er maar voldoende lucht in zit..

Het is misschien maar goed dat ik zelf niet mijn autobanden oppomp hahah
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Maar even samenvattend, het enige wat telt is het juiste aantal Bar in de band. Je kan op de band zelf vaak zien hoeveel bar eri maximaal in mag, soms staat het uitgedrukt in PSI. De juiste spanning staat in je onderhouds/instructieboek van de scooter. Per scooter / velg / band verschilt dit dus.

Te lage bandenspanning kan voor verslechterd weggedrag zorgen en overmatige slijtage van de banden. Er is geen enkel voordeel om met te lage bandenspanning te rijden.

Vertrouw niet teveel op de pompstations qua correctheid van het weergeven van het aantal Bar, koop gewoon een digitale bandenspanningsmeter. Dan kan je ook gewoon thuis meten mocht je dat willen.

Mocht je echt denken dat je band lek is, ipv spuug gewoon kopje met water en dreft...
@Brute-Force Klopt, kan idd een klein gaatje zijn, lek ventiel of lekkende velg.

Die ventiel test wou ik doen, collega zei dat je dit ook met een beetje speeksel kan doen. Als het ventiel lek is, krijg je belletjes. Klopt dit?

Maar los van dit, het verhaal over luchtdruk (bar) vs luchthoebeelheid, wat denk je daarvan?
 
Je moet op de hoeveelheid bar letten. Het gaat er namelijk om dat de juiste luchtdruk in de band zit.
Ja, je zou ook de hoeveelheid lucht kunnen meten maar hier heb je een hele grote reeks sommen en goed meetapperatuur voor nodig.

Banden oppompen gaat best simpel. Je zet het pistool op je ventiel en houd hem ingedrukt totdat hij de hoeveelheid bar aangeeft waarop je hem wilt hebben.

De hoeveelheid bar die op de band aangegeven staat is niet de max die de band kan hebben, maar de aangeraden luchtdruk die optimaal is voor grip en dergelijke. Ik ga hier altijd nog rond de 0,4 overheen omdat ik nooit problemen heb gehad met te weinig grip en in theorie zo iets harder optrek, wat minder verbruik en de band minder snel slijt
 
@Brute-Force zover ik weet zijn dit niet de originele wielen en banden. Er zitten nu banden met gele velgen onder, de grijze velgen met banden heb ik los er bij gekregen.

@4slaf4life ah oke! Dus de hoeveelheid lucht zegt niet alles (en nee niet nagerekend, meer zo van ""wat pompen tot je de band bijna niet kan indrukken")

Dus op de compressor dat + schroefje naar gewenste bar zetten. En daarna spuitpistool indrukken tot de meter op dat spuitpistool op de gewenste bar staat en dan stoppen met blazen?

Klopt dit? Zoja dan ga ik dat nog eens proberen. En anders lekke velg/band/ventiel check doen. Indien daar wat mee is vraag ik aan een vriend van mij of ie kan helpen. Ik heb nog nooit een band gemaakt haha.
 
@Super8 hoezo veiliger?? Als ik die meter op t pistooltje in de gaten houd kan er weinig mis gaan toch? Het gaat me niet om die euro, maar ik zie de meerwaarde niet? Of denk je dat die compressormeters te veel afwijken? Tis een compressor van cranenbroek (uit Dongen) van ik dacht Kinzo. Uit +- 2007.
 
Snap het niet waarom het zo lastig is om je banden op te pompen..

1. Hoeveel erin moet staat in de handleiding.

2. Als je een compressor hebt, gewoon die meter in de gaten houden en dan stop je.. Dopje erop en klaar.
 
@eurokit ja punt 2 heb ik door nu haha. Stoppen bij gewenste bar.

Punt 1, ja die handleiding heb ik niks aan dit zijn niet de oorspronkelijke banden. Maar ik kijk wel ff op de band. Ik begrijp uit dit topic dat dit niet de maximale bar is, maar de ideale spanning. Ik hou dat aan, of een tikkie hoger.
 
Wat bedoel je met niet de oorspronkelijk banden? Die komen toch ook van een zelfde soort vivacity af? Banden maat is toch ook hetzelfde?

Dan moet daar gewoon hetzelfde hoeveel bar in..

In de voren minder en achter meer.

Kan zijn dat het 1,8 bar voor is en 2,0 bar achter.?
 
Meestal zo rond de 2 bar.
Het leeg lopen van banden kan door de velg komen waar soms een oneffenheid zit.
Daar gebruik ik een trucje voor door 50 ML talkpoeder en 50 ML water in een injectiespuit van 100 ML te mixen,
en deze leeg spuiten via het open ventiel in de ruimte tussen velg en band.
Als je de band daarna op pompt gaat het talkpoeder door de druk tegen de lekken zitten omdat het er daar uit wil ,
dit zorgt er voor dat het op die plekken dicht word geslipt.
Met auto banden smeren ze ook vaak talkpoeder op de rand van de velg om die reden.

Ik zou zeggen probeer dat eens , niet veel mensen kennen dat trucje.
Het werkt ongeveer voor 6 maanden.
 
Back
Top