This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooteralarm

Paco1964

New Member
Beste allemaal, wil graag een Patrolline hps 940 e inbouwen in mijn Yamaha Aerox 4t bouwjaar 2018. Nu hoor ik steeds moet je niet doen, want je gaat toch een originele kabelboom aanpassen, in knippen en dat gaat kansen op storingen geven. Iemand daar ervaringen mee, ook graag suggesties voor een goed alarmsysteem of hou ik mijn scooter op zo een effectiefste manier kan beveiligen. Ook een adres in Groningen die gespecialiseerd is in inbouwen van alarmsysteem is welkom. Vast bedankt voor de reacties.
 
Ik heb een heel simpel alarm ingebouwd. Niks aanpassen kabelboom. Werkt gewoon recht toe recht aan. Heb het er nu een maand of 7 in zitten en geen problemen mee. Kost weinig, zit er zo in. Beste is natuurlijk een goede ketting en slot, maar ik vind het een aangename toevoeging die ik naar believen kan inschakelen. Enige nadeel is dat je accu heel langzaam leeg loopt. Maar ik heb gemerkt dat het minder snel gaat als dat ik eerst vermoedde. Kan een maand niet rijden en dan start hij toch nog zonder probleem. Voor een langere tijd heb ik een een druppellader erbij geïnstalleerd.

Het bewuste alarm.
 
Last edited:
@Rob105 ,
ik ben toch zeer benieuwd op welke scooter jij dit universeel alarm hebt ingebouwd en wel op een manier zodat je niks hebt moeten veranderen aan de kabelboom?

Universeel betekent meestal dat de draden van zo'n alarm niet zijn afgewerkt op een connector of connectoren en indien dit wel het geval is, er de verkeerde connectoren gemonteerd zitten.

Tenzij jouw scooterkabelboom al was voorbereid voor een alarm en een dedicated connector was voorzien waarvoor jij een passende connector hebt gekocht of de bestaande contraconnector met de juiste doorverbindingen hebt aangepast door de juiste draden van dit universele alarm hierop aan te sluiten.

Als ik het mis heb, zou het zeer nuttig zijn hiervoor een howtio te maken en te publiceren in de rubriek "Resources" van dit forum.
 
Klopt wat Rob zegt, dit alarm wordt gewoon direct op de accu aangesloten. Staat ook een fimpje op You tube hier van
 
Inderdaad, simpelweg rechtstreeks op de accu aansluiten. Heb ik weliswaar niet gedaan, maar kan wel. En als het het identieke alarm is dan zit er zelfs nog de mogelijkheid bij om er een 9-volts back-up batterij op aan te sluiten zodat hij nog blijft functioneren als de accuaansluiting zou worden verwijderd. Hij zit trouwens ingebouwd in een Vespa Sprint.
 
Ah oké, geen startonderbreker, geen aansluiting op de knipperlichten, geen eventueel starten op afstand, dus enkel een akoestische bewegingsmelder.
Ik zag wel nergens een zekering opgenomen in de voedingsdraden, die zou ik er op zijn minst tussen zetten als je de voedingsdraden direct op de accu aansluit.
 
Hoeveel zwaar moet die zekering wezen. En heb je daar een zekeringhouder voor in de handel. Neem aan dat je die tussen de rode draad moet plaatsen zo dicht mogelijk bij de accu???
 
Ik heb er wel een zekering tussen zitten. In principe is een hele kleine al voldoende. Dat alarm trekt, ook als hij in werking is, zo weinig stroom dat 1 amp al voldoende is. Je kunt gewoon een kabel zekeringhouder opnemen in de plusleiding. Kost weinig en is makkelijk verkrijgbaar.
 
Ik heb dit scooter alarm gekocht en omdat het zo goedkoop was had ik er weinig verwachtingen. Ik heb er dan ook een extra zekering tussen gezet. Was eigenlijk niet nodig want intern schijnt er ook een te zitten. Het stroomverbruik heb ik gemeten en is 0,03 mAh dus dat is echt heel weinig. Ik rijd alleen in de weekenden op mn scooter en heb er geen problemen mee. Het afstand starten gebruik ik niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit extra stroom laat gebruiken van het alarm wanneer het 'niets doet' ??
 
Het stroomverbruik heb ik gemeten en is 0,03 mAh
Ik denk dat je 3 mAmp bedoelt. 0,03 mAmp is wel heel erg weinig. Dan zou hij in een maand (3x24x30)/1000=2,16 Amp verbruiken. Waarmee er nog genoeg prik in je accu overblijft om te starten. Maar hij gebruikt inderdaad minder dan ik had verwacht. 3 weken zonder druppellader is geen probleem en als ik de lader er dan aanzet staat die binnen no time weer op groen. En het is een lader die maar met een relatief lage stroom laadt.

Enige dat ik wat irritant vind is dat volgens de gebruiksaanwijzing je de gevoeligheid van het alarm kunt instellen. Alleen merk ik daar niks van, welke stand ik ook instel. Hij is best gevoelig en als iemand de deur van de garage wat hard dichtdoet dan gaat hij al staan loeien. Maar ach voor die paar centen moet je ook weer niet al te kritisch zijn.
 
0.03A zal het inderdaad zijn. 3milliamp.

Voorbeeld wat @Rob105 noemt, zou ik eigenlijk nauwelijks een alarm noemen. Een bewegingsensor, meer is het eigenlijk niet.
En dat geeft natuurlijk ook wel wat extra veiligheid, en in de technische zin is het een alarm. Maar als ik aan een alarm denk, denk ik wel aan iets wat helemaal in de kabelboom geknoopt is. Startblokkering inderdaad, dat soort dingen. Dat vind ik een "echt" alarm.

Maar, dit is natuurlijk wel veel simpeler, zonder geklooi aan de kabelboom. Daar is ook zeker iets voor te zeggen. Want als dat niet professioneel gebeurt, is in de kabelboom knippen/splicen wel ook echt vragen om problemen.
 
Ik zie het maar als een goedkoop extra. Want al is het misschien niet zo geavanceerd, wanneer dat ding lawaai maakt kijkt iedereen in de omgeving naar je. Ik parkeer hem bij voorkeur niet in een achteraf steegje maar vol in het publiek. Dan moet je die scooter wel erg graag willen hebben als je dan doorgaat terwijl iedereen naar je kijkt. En daarbij zit er ook nog een dik kettingslot op en een antidiefstal contactslot. Maar als ze hem echt willen hebben nemen ze hem toch wel mee, wat je er ook voor beveiliging opzet. In een busje tillen.\, als hij niet aan een paal vaststaat, is in een paar seconden gebeurd. Dan maar hopen dat je goed verzekerd bent.
 
Klopt! Je hebt gelijk hoor. Ik bedoelde 0,003 A. Per 24u 0,072 A > Wil je nog wat overhouden van een 4 Ah accu dan is 41 dagen wel de max ( dan is er ca 3 A verbruikt). In hoeverre een 4ah accu dan leeg is weet ik niet precies, misschien dan zelfs al te leeg?
 
Een loodaccu mag je maximaal maar voor 50% leegtrekken zonder permanente schade (capasiteitsverlies).
Dus heb je een 4Ah accu mag je daar maar 2Ah van gebruiken.
2/0,003=666,666 uren.
666uren/24=27 dagen.
Dus na een maandje begint de degeneratie van je accu.