Scooter wilt niet starten na vervanging van een pakking bij de zuiger

User50

New Member
Hallo,

Ik heb paar dagen geleden mijn scooter uit elkaar gehaald om een pakking te vervangen, omdat er een scheur in zat. Nu heb ik de pakking vervangen, mijn scooter op tijd gezet, mijn bougie op vonk gecheckt en toch wil die nog niet starten...... De scooter draait gw goed rond, in de zin van 'hij is niet verkeerd op tijd gezet'. Ik had zelf gehoord van te weinig compressie op het internet, maar wat zou ik dan nog kunnen controleren naast de bougie en op tijd zetten? Ik hoor graag.

Nog ff handig om er bij te vermelden: bij het elektrisch starten maakt de scooter een ander geluid, dan normaal?

Het gaat om een Vespa lx50 4t.
 
Advertisement - register to remove this

Heb je wel overal een nieuwe pakking verder tussen zitten bij wat je hebt losgehaald?
En als je electrische start anders klinkt dan voor je het uit elkaar hebt gehaald zit er toch echt iets niet goed hoor.
Al een andere bougie geprobeert? Ook al vonkt je huidige bougie dan wil dat niet altijd zeggen dat ie nog goed is he
 
Welke zuigerveer moet helemaal bovenaan op mijn zuiger? Links of rechts?

IMG_9005.jpeg
Post automatically merged:

Vespa lx50 4t net opengehaald, zuigerveren aten allemaal nog om de zuiger en zagen op het eerste ogen er prima uit, moet ik ze dan vervangen? Daarnaast viel het me op dat de onderkant van de voetpakking erg nat was, waar zou dit door kunnen komen?
Post automatically merged:

Kan te weinig compressie ook komen door een niet vonkende bougie?
Post automatically merged:

Daarnaast is mijn draad naar de bougie afgebroken, dus moet waarschijnlijk hele nieuwe cdi kopen?
 

Attachments

  • IMG_9004.jpeg
    IMG_9004.jpeg
    332.5 KB · Views: 7
Last edited:
Compressie heeft niets met een niet vonkende bougie te maken. Compressie druk gaat alleen verloren door : lekkende klep/pen , koppakking lek ,of door blazen in carter door versleten cilinder/zuigerveren . Dit laatste kun je meten door de slot speling van de veer te meten.
Als ik het goed zie op de foto , is de rechtse de bovenste veer , met de letters naar boven. Dit omdat deze chroom lijkt en de linkse zwart op de foto . je zou de veer in de cilinder moeten doen , en dan met de zuiger recht in de cilinder moeten drukken , op 3 verschillende hoogte . Dan meet je met de voelermaten de slot speling . Als vuistregel geldt een speling van 0,05 mm per centimeter zuigerdiameter.
Post automatically merged:

Daarnaast viel het me op dat de onderkant van de voetpakking erg nat was, waar zou dit door kunnen komen?
verkeerde montage , te weinig aanhaal koppel , van de bouten/moeren . Of de pas vlakken , van blok en cilinder , waren niet helemaal schoon /vlak , met het monteren van de nieuwe pakking. Heb je een moment sleutel gebruikt , want als de voetpakking te los heeft gezeten , heeft de koppakking dat ook.
 
Compressie heeft niets met een niet vonkende bougie te maken. Compressie druk gaat alleen verloren door : lekkende klep/pen , koppakking lek ,of door blazen in carter door versleten cilinder/zuigerveren . Dit laatste kun je meten door de slot speling van de veer te meten.
Als ik het goed zie op de foto , is de rechtse de bovenste veer , met de letters naar boven. Dit omdat deze chroom lijkt en de linkse zwart op de foto . je zou de veer in de cilinder moeten doen , en dan met de zuiger recht in de cilinder moeten drukken , op 3 verschillende hoogte . Dan meet je met de voelermaten de slot speling . Als vuistregel geldt een speling van 0,05 mm per centimeter zuigerdiameter.
Post automatically merged:


verkeerde montage , te weinig aanhaal koppel , van de bouten/moeren . Of de pas vlakken , van blok en cilinder , waren niet helemaal schoon /vlak , met het monteren van de nieuwe pakking. Heb je een moment sleutel gebruikt , want als de voetpakking te los heeft gezeten , heeft de koppakking dat ook.
Ik heb de scooter best vaak proberen te starten, dus denk dat het behoorlijk bezopen was daar binnen. Dank voor de goede uitleg, ik ga de zuiger veren vervangen.
 
Met alle respect en niet bedoeld als haat

Maar zoals ik de reacties en posts lees heb je eigenlijk geen idee wat je aan het doen bent.
Onderdelen van piaggio zijn behoorlijk duur breng de scooter gewoon naar een dealer met verstand van zaken..
 
Met alle respect en niet bedoeld als haat
Dat had ik ook in het begin , maar user 50 had al meerdere keren zijn scooter uit elkaar gehaald.
Kijk het is meer dat ik vraag om hulp en niet om mensen die mij gaan lopen verbeteren, want ik weet echt wel hoe mijn scooter in elkaar steekt.
Leuk dat jij je er ook ff mee komt bemoeien, maar dat 'ik weet het beter' mag je ff voor je houden, dankje. En zowel bij de nokkenas als bij het vliegwiel staat het op tijd.
Ik heb zelf mijn scooter al 5 keer uit elkaar gehaald en hij heeft idd geen compressie
Onderdelen van piaggio zijn behoorlijk duur
Daarom ook mijn advies , meet eerst de boel eens op voordat er nieuwe delen gekocht worden , en het euvel nog niet boven water is .
En heb je nu ook een moment sleutel voor de kop aan te trekken
 
Al doende leert men.
Vraag me wel af hoe een scooter als een zonnetje loopt. Je een pakking vervangt en je zuigerveren opeens niet goed meer zijn.
Ik zou meer denken aan verkeerde montage en kleppen die niet op het juiste moment sluiten waardoor er geen compressie opgebouwd wordt.

Ik laat me verrassen door de uitkomst.
 
Me inlaat klep heeft een mini kier, heb hem een keer aan het begin verkeerd op tijd gezet en toen proberen te kicken wat niet lukte. Hier door is die denk ik licht beschadigd en heeft hij hierdoor geen compressie meer. Zuigerveren zijn wel vervangen. Ben bang dat ik nu 50 euro aan een nieuwe inlaat klep moet kopen?..... En verder moeten mensen als GlennB ff hun mond houden.
 
Leuk dat jij je er ook ff mee komt bemoeien, maar dat 'ik weet het beter' mag je ff voor je houden, dankje. En zowel bij de nokkenas als bij het vliegwiel staat het op tijd.

Als je zegt dat je hem op tijd hebt gezet, welke markering heb je dan aangehouden?

Want hierin word vaak nog de fout gemaakt dat ze de verkeerde pakken op de ventilator.

En als die verkeerd staat zou die gaan moeten tikken... Is een erg snerpend tikkend geluid moeten opleveren.
Post automatically merged:

Moet ik denk je alleen de zuigerveren vervangen of ook de zuiger zelf?


Als de zuiger geen schade of krassen heeft, en de zuiger slotjes geheel open zijn.. En de zuigerveren zitten niet aan je zuiger gekoekt.. Zouden alleen zuigerveren genoeg moeten zijn..

Is de zuiger daarnaast ook bruinig / zwart geblakerd, dan zou ik niet gaan besparen op de zuiger en ook direct een nieuwe plaatsen.

Bij flinke loop sporen en krassen ook meteen nieuwe zuiger erin zetten.



Daarnaast viel het me op dat de onderkant van de voetpakking erg nat was, waar zou dit door kunnen komen?

Waarschijnlijk is de cilinder niet goed gezakt over de pasbusjes die in je carter zitten.. En dan blijft hij tussen je carter en cilindervoet open staan.. Verklaard misschien waarom de motor geen druk kon opbouwen.
 
Last edited:
Verklaard misschien waarom de motor geen druk kon opbouwen.
Dat denk ik niet , druk wordt in de cilinder opgebouwd , en als er ruimte is tussen voet en carter , zou de olie daar door de druk met kracht uitspuiten , en niet druppels gewijs lekken. Alleen tweetakt is afhankelijk van een luchtdicht carter. Verder als je het zelf doet ook goed naar de klepgeleiders kijken , op beschadiging.
 
Back
Top