Scooter wilt niet starten na vervanging van een pakking bij de zuiger

User50

New Member
Hallo,

Ik heb paar dagen geleden mijn scooter uit elkaar gehaald om een pakking te vervangen, omdat er een scheur in zat. Nu heb ik de pakking vervangen, mijn scooter op tijd gezet, mijn bougie op vonk gecheckt en toch wil die nog niet starten...... De scooter draait gw goed rond, in de zin van 'hij is niet verkeerd op tijd gezet'. Ik had zelf gehoord van te weinig compressie op het internet, maar wat zou ik dan nog kunnen controleren naast de bougie en op tijd zetten? Ik hoor graag.

Nog ff handig om er bij te vermelden: bij het elektrisch starten maakt de scooter een ander geluid, dan normaal?

Het gaat om een Vespa lx50 4t.
 
Advertisement - register to remove this

Welke pakking heb je vervangen ? En heb je de compressie gemeten ? Koppakking als je die vervangen/ los gehaald hebt , heb je die op het juiste aanhaal moment , en de bouten/moeren kruislings aangedraaid ?
 
Ik heb paar dagen geleden mijn scooter uit elkaar gehaald om een pakking te vervangen, omdat er een scheur in zat.
Hoe heb je gemerkt dat er een scher in zat, compressieverlies?
En heb je toen je die pakking verving ook even gecontroleerd of de kleppen niet lekken?

Heb je na het "op tijd zetten" ook de kettingspanner weer gereset en je kleppen opnieuw gesteld en daarna nog eens gecontroleerd of na het spannen van de distributieketting alles nog goed op tijd stond?
 
Hoe heb je gemerkt dat er een scher in zat, compressieverlies?
En heb je toen je die pakking verving ook even gecontroleerd of de kleppen niet lekken?

Heb je na het "op tijd zetten" ook de kettingspanner weer gereset en je kleppen opnieuw gesteld en daarna nog eens gecontroleerd of na het spannen van de distributieketting alles nog goed op tijd stond?
Mijn scooter lekte al sinds het begin toen ik hem heb gekocht (3 jaar terug), alleen het was minimaal en motorisch altijd goed. Mijn kleppen lekken ook niet, want het gaat om de pakking tussen de cilinder en het motorblok. Ik heb daarnaast ook de kettingspanner gereset en alles was daarna ook gw nog op tijd.
 
Welke pakking heb je vervangen ? En heb je de compressie gemeten ? Koppakking als je die vervangen/ los gehaald hebt , heb je die op het juiste aanhaal moment , en de bouten/moeren kruislings aangedraaid ?
De pakking tussen mijn cilinder en het motorblok. Geen compressie gemeten. Juiste aanhaal moment? Uiteraard alles kruislings aangedraaid.
 
oftewel "voetpakking" en niet "pakking bij de zuiger"
ja "juiste aanhaalmoment" met een momentsleutel en niet "een kwart voordat ie afbreekt"
"de scooter op tijd gezet" (bedoel je het klokje naast je teller?) of krukas ten opzichte van nokkenas? vrijlopen (tussen kleppen en zuiger) is 1, op tijd staan is 2.
Leuk dat jij je er ook ff mee komt bemoeien, maar dat 'ik weet het beter' mag je ff voor je houden, dankje. En zowel bij de nokkenas als bij het vliegwiel staat het op tijd.
 
is meer dat wij je ook (meteen) beter begrijpen, en met "juiste aanhaalmoment?" wek je bij mij (volgens jou onterecht) de indruk dat je niet weet waar je mee bezig bent.
maar ik bemoei me verder nergens meer mee en wens je succes, je komt er vast wel zelf uit.
 
en met "juiste aanhaalmoment?" wek je bij mij
Dat wek je zo bij mij ook wel . Wat voor scooter en motor type praten we eigenlijk over GY6 ? En heb je de rest van de pakkingen die je hebt losgehaald ook vernieuwd (koppakking) ? Je hebt dus de kop en cilinder verwijderd , liep hij daarvoor wel goed?
Als je zeker weet dat hij op tijd staat , zou ik als eerste nu de compressie meten . Voel je wel genoeg compressie , als je met de hand het vliegwiel rond draait ?
 
We praten over een vespa lx50 4t en ik weet niet of je daarbij compressie kan meten? Voordat ik alles uit elkaar heb gehaald liep hij als een zonnetje. Mijn reden voor uit elkaar halen was wegens die lek en dus niet motorisch. Kan iemand mijn uitleggen wat ik moet doen om weer compressie te krijgen, behalve op tijd controleren, bougie, benzine toe voer en pakkingen.
Post automatically merged:

is meer dat wij je ook (meteen) beter begrijpen, en met "juiste aanhaalmoment?" wek je bij mij (volgens jou onterecht) de indruk dat je niet weet waar je mee bezig bent.
maar ik bemoei me verder nergens meer mee en wens je succes, je komt er vast wel zelf uit.
Kijk het is meer dat ik vraag om hulp en niet om mensen die mij gaan lopen verbeteren, want ik weet echt wel hoe mijn scooter in elkaar steekt.
Post automatically merged:

Zo klinkt mijn scooter na de vervanging van de koppakking en hij start dus niet:
 
Last edited:
Als hij zo klinkt zou ik , na dit korte fragment zeggen dat het inderdaad aan de compressie ligt , maar je hebt de voetpakking vervangen omdat hij olie lekte daar , en de koppakking ? heb je die ook vervangen ? Je kan van elke motor de compressie meten , ook van je vespa . kan aan een paar dingen liggen , kleppen staan niet op tijd met vliegwiel , koppakking lek , zuigerveren zijn tijdens montage gebroken . Dit omdat hij voor de vervanging goed liep , en er dus geen reden is om aan de kleppen te twijfelen , of ze lek zijn . Heb je de kleppen ook goed gesteld na de montage ?
Ik zou nu allereerst de compressie meten om te beginnen .
 
Als hij zo klinkt zou ik , na dit korte fragment zeggen dat het inderdaad aan de compressie ligt , maar je hebt de voetpakking vervangen omdat hij olie lekte daar , en de koppakking ? heb je die ook vervangen ? Je kan van elke motor de compressie meten , ook van je vespa . kan aan een paar dingen liggen , kleppen staan niet op tijd met vliegwiel , koppakking lek , zuigerveren zijn tijdens montage gebroken . Dit omdat hij voor de vervanging goed liep , en er dus geen reden is om aan de kleppen te twijfelen , of ze lek zijn . Heb je de kleppen ook goed gesteld na de montage ?
Ik zou nu allereerst de compressie meten om te beginnen .
Ja, ik heb mijn kleppen afgesteld en daarnaast draait de distributie ketting ook mee met het kicken en de kleppen dus ook. Ik denk idd dat het aan mijn zuigerveren licht, dat is eigenlijk nog het enigste wat fout kan zijn. ja ik heb mijn voetpakking vervangen, omdat hij idd olie lekte daar en mijn koppakking ook gelijk maar gedaan. Denk dat ik maar gewoon een nieuwe zuiger met zuigerveren ga bestellen, want ik weet eigenlijk door jou wel zeker dat het daar aan licht.
Post automatically merged:

Dat klinkt alsof je zonder bougie start, je bendix nergens op aangrijpt of er 0,0 compressie is.
Mijn bougie en bendix doen beide goed hun werk, denk dat het idd aan de compressie ligt aangezien ik bij het kicken heb gecontroleerd of alles meedraaid en dat doet het.
 
Dat zou ik zeker niet doen , maar voordat je iets besteld zekerheid moet hebben , het spul eerst demonteren is het eerste vereiste .
Als je de cil kop demonteert , moet je altijd de koppakking vernieuwen , en heb je hem op aanhaal moment aan getrokken ?
Dan weer de cilinder demonteren , en je zuiger bekijken , als de veren stuk zijn , waar zijn dan de stukken gebleven ? Als het fout loopt zou de mogelijkheid er wel eens in kunnen zitten , dat je het carter moet splitten om de stukken eruit te krijgen.
Heb je ook gecontroleerd dat het streepje op de nokkenas overeen komt met het merkteken op je vliegwiel of koel lichaam .
Zit het veertje weer in de kettingspanner?
Post automatically merged:

En allereerst compressie meten!!!
 
Als hij zo klinkt zou ik , na dit korte fragment zeggen dat het inderdaad aan de compressie ligt , maar je hebt de voetpakking vervangen omdat hij olie lekte daar , en de koppakking ? heb je die ook vervangen ? Je kan van elke motor de compressie meten , ook van je vespa . kan aan een paar dingen liggen , kleppen staan niet op tijd met vliegwiel , koppakking lek , zuigerveren zijn tijdens montage gebroken . Dit omdat hij voor de vervanging goed liep , en er dus geen reden is om aan de kleppen te twijfelen , of ze lek zijn . Heb je de kleppen ook goed gesteld na de montage ?
Ik zou nu allereerst de compressie meten om te beginnen .
Moet ik denk je alleen de zuigerveren vervangen of ook de zuiger zelf?
 
Dat kan ik niet zien vanaf hier , maar je hebt nog nergens zekerheid over , en beantwoord ook de vragen niet . Heb je nu de kop met een momentsleutel gemonteerd of niet ? Hoe is de compressie ? In bijlage 9 vraag ik of je aan het vliegwiel voelt of je compressie hebt , als je er aan draait .
 
Eerst zuiger en cilinder lostrekken en dan pas beslissen
De zuigerveren kunnen de zuiger vernield hebben ondertussen maar dat hoeft niet.
Meerdere hebben de oplossing al gegeven

Het geluid wat hij geeft lijkt idd op geen compressie
 
Dat kan ik niet zien vanaf hier , maar je hebt nog nergens zekerheid over , en beantwoord ook de vragen niet . Heb je nu de kop met een momentsleutel gemonteerd of niet ? Hoe is de compressie ? In bijlage 9 vraag ik of je aan het vliegwiel voelt of je compressie hebt , als je er aan draait .
Ik beantwoord al je vragen. Ik heb zelf mijn scooter al 5 keer uit elkaar gehaald en hij heeft idd geen compressie en dat moet nu wel liggen aan mijn zuigerveren. Ik heb mijn bougie, benzine toevoer, CDI, bobine, kleppen en zuiger gecontroleerd. Alles wat er te controleren dus. Dus wat mij betreft bestel ik gw die zuigerveren.
Post automatically merged:

Eerst zuiger en cilinder lostrekken en dan pas beslissen
De zuigerveren kunnen de zuiger vernield hebben ondertussen maar dat hoeft niet.
Meerdere hebben de oplossing al gegeven

Het geluid wat hij geeft lijkt idd op geen compressie
Zou jij ff de oplossing kunnen samenvatten in een zin, dankje.
 
Back
Top