Scooter weren van fietspad

Vandaag op de site van de telegraaf.nl:

Bond en GroenLinks weren scooter van fietspad AMSTERDAM - De Fietsersbond en GroenLinks in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag maken zich hard voor nieuwe maatregelen tegen de overlast van scooters en snorfietsen op fietspaden. De hoofdstedelijke afdeling van GroenLinks biedt donderdag haar nota Nieuw scooterbeleid voor Amsterdam aan wethouder Eric Wiebes (verkeer) aan. De Fietsersbond presenteert een eigen rapport met aanbevelingen.


Foto: ANP GroenLinks pleit voor veiligere en schonere brommers in grote steden. Scooters zijn volgens de partij een gevaar op het fietspad, stoten vervuilende stoffen uit en veroorzaken geluidsoverlast. Raadslid Fjodor Molenaar wil dat de politie strenger gaat optreden tegen te snel rijdende en opgevoerde scooters. Ook moeten de voertuigen worden geweerd van fietspaden smaller dan 2,5 meter, omdat inhalen dan gevaar oplevert. Daarnaast wil GroenLinks afspraken maken met de producenten en verkopers over schonere scooters en moet er een parkeerverbod komen op drukke pleinen en in winkelstraten.

De afdelingen van GroenLinks in Rotterdam en Den Haag nemen binnenkort de nota van de afdeling in de hoofdstad over.

De Fietsersbond krijgt naar eigen zeggen de laatste jaren steeds meer klachten over snorfietsen op fietspaden, vooral in Amsterdam. Uit een eigen onderzoek van de belangenvereniging blijkt dat op Amsterdamse fietspaden 94 procent van de snorfietsers harder dan de maximaal toegestane 25 kilometer per uur rijdt.

„De snorfiets wordt steeds populairder en heeft tegenwoordig hetzelfde vermogen als een bromfiets. Niet alleen de moedwillig opgevoerde snorfietsen gaan te hard, ook de scooters in de verhuur en de handel halen in veel gevallen 35 tot 40 kilometer per uur”, aldus een woordvoerder van de bond.

GroenLinks en de Fietsersbond stellen allebei dat veel fietspaden in Amsterdam te smal zijn voor de brede en snelle snorfietsen. Fietspaden smaller dan 2,5 meter moeten voor snorfietsen worden afgesloten. Nieuwe fietspaden moeten breder worden aangelegd, zo stelt de bond in haar rapport.

„De huidige problematiek met de snorfietsen op het fietspad lijkt op de situatie van voor 1999, toen ook de bromfietsen nog op het fietspad reden. De maatregel 'Bromfiets op de rijbaan' maakte de fietspaden weer een veilige en rustige plek voor fietsers. En voor de bromfietsers zelf bleek het op de rijbaan ook veiliger.” De snorfietsen mochten op het fietspad blijven, omdat ze destijds vaak niet harder gingen dan 20 kilometer per uur. Inmiddels lijken de snorfietsen volgens de Fietsersbond steeds meer op bromfietsen.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/8784393/___Scooter_weren_van_fietspad___.html?p=26,1

Wat vinden jullie hier van?
 
Advertisement - register to remove this

Laat ze dat dan aub wel per regio of provincie houden, hier in het oosten is er ruimte zat en nooit een kip op de weg (ochtendspits daargelaten) en zijn dit soort dingen niet nodig. In de wat grotere steden zal dat allemaal wat anders liggen.
 
Mja over dat uitstoot is natuurlijk dikke bullshit... Die 4takt scooters zijn zo ontiegelijk zuinig (ooit wel 1:45) dat die nauwelijks uitstoot hebben...

En wat hebben ze liever dan, dat die mensen de auto pakken ?

Word tijd voor een bromfiets/snorfiets bond om te gaan bitchen over al die fietsers die met 2-3 man langs elkaar op het fietspad fietsen en niet aan de kant gaan als je als bromfietsbestuurder zijnde wil inhalen.
 
uh hebben we tegenwoordig geen Kat onder de bromfiets hangen??
en wat dacht je van al die fietsers zonder licht en die door rood rijden.
daar hoor je nooit iemand over,maar het gebeurt echt altijd en overal.
En geldt dat parkeerverbod dan ook voor fietsen,dat is een doorn in het oog toch.
Beetje jammer dat ze het probleem maar van 1 kant bekijken.alsof wij altijd fout zijn.pff.
Laat mr groen links dan nu ook zn autotje staan.die vervuild veel meer.
 
Pot verwijt de ketel...

Nu met het invoeren van scooterrijbewijs moeten ze snelheidsregeling zelfde als voor autos en motoren maken en snorfietsen gewoon verbannen.

Tenminste, als het invoeren van een scooterrbw daadwerkelijk bedoeld was/is om veiligheid te vergroten. (Knipoog/sarcasme)
 
Kak zooi, of rij met een blauw kenteken 25 en als je sneller wilt ga je maar met een helm op je kop de auto weg op met een geel kenteken
 
Ik ga van de zomer ook lekker snor rijden! Maar denk maar niet dat ik 25 ga rijden! Maar het is en blijft natuurlijk gevaarlijk! En je moet de consequenties accepteren!! Maar er is een verschil tussen 40rijden of marrokanen/Turken die met een 180runner op het fietspad rijden! Verder hinderen fietsers vaak genoeg brommers/scooters! Gebeurd daar wat tegen? Nee!! Waarom tegen de echte bestuurders wel?
 
En maar klagen he, en naar elkaar wijzen.

Nee fietsers zijn de boosdoender, nee het zijn de snorfietsen, of nee het zijn de mocro's, etc, etc.

Men moet er samen is wat van maken in plaats van alleen maar te verwijten en te wijzen.

Ik zeg:

Gele plaat overal op de weg, behalve uiteraard 70/80 km weggetjes.
Snelheid naar 55/60. (opvoeren = dikke boete)

Snorfietsen gewoon houden, als men er gewoon normaal mee omgaat is het heerlijk om even op een Tomosje ergens heen te tuffen.
Wat zou Tomos NL ervan vinden als ze de blauwe plaat verbannen?
Zijn ze meteen failliet.
Snelheid naar 30. (opvoeren = dikke boete + kenteken in, dus weer 30 verplicht laten lopen)

Fietsers moeten bij zichzelf te rade gaan dat ze gewoon verschrikkelijk irritant zijn als ze met ze 3 naast elkaar fietsen en je dan een vuile blik geven als je er gewoon langs wilt.
Jammer dat fietsers beschermd zijn, heb het aan de lijve ondervonden.
Reed tegen het verkeer in, ik reed dus op hem in, hij kreeg gelijk onder het mom van: we moeten er rekening mee houden dat fietsers onverwacht verkeer gedrag vertonen.
Zonder licht, tegen het verkeer in, rood licht = extra hoge boete, aangezien dit gewoon levensgevaarlijk is.

En mocro's, tja... :*

-

Wesking, je zit zelf te bitchen over mocro's die op het fietspad te snel rijden met hun 180cc, maar je rijd er zelf ook 40?
Net zo gevaarlijk IMO, want op de meeste fietspaden kan je toch niet echt snel of je komt weer een fietser tegen.
Daarbij rijden nu gele platen ook op het fietspad, en die rijden dan 45.
En laat nou juist bovenstaand artikel daar over gaan!

Dus je redernatie slaat als een lul op een drumstel. :rolleyes:
 
@ Wesking.
Discrimineren heeft veel nut.
Figuurtjes zoals jij verzieken het voor een ander.Ik ga van de zomer op een snor rijden,maar
ik ga echt geen 25km/h rijden hoor.Wat een eitje zeg!!
Denk na voor je zoiets doet man.
 
Hoezo moet ik daar over nadenken dan? Ik weeg het bij me zelf ook wel af! Hier in almere kan 40op de fietspaden makkelijk!! En imo stuk minder gevaarlijk dan retro die deze snelheid bereikt! Want die heeft een stuur van 2m10! Imo heel wat anders dan een tomosje die je er ff makkelijk tussen manouvreerd!


Maar fietsers+ snor fietsers moet gewoon kunnen! Beide irri voor elkaar! Dus minder bitchen op elkaar en gewoon zo houden!
 
Waarschijnlijk merk je er met 100 niet veel meer van als je over een steentje rijd...
Ze moeten gewoon veel strenger controleren op fietspaden en dikke boetes geven als je Snor harder dan 25/30 gaat.
En die hoge boetes voor opvoeren van scooters(geel kenteken) vind ik imo wat overdreven, de meeste gastje die 90 echte blazen daarvan gaat er toch wel weer wat na een week kapot.
Gister avond rond 10.00u zag ik een SR rijden opgefokt zonder licht en toen woaahp.. konden ze verder lopen...
 
als ze scooter willen vermijden van de fietspaden moeten ze om het veiliger maken de minimum snelheid van scooters verhogen want een scooter rijd vaak langzamer als een auto maar dit is nooit goed in te schatten vanuit de auto zelf
 
tis ook altijd wat met scooters he . dan moet dit weer anders en dan weer dat . dalijk rijden we allemaal op electrische oma mobielen . ik wordt ni goed van !
 
Mja over dat uitstoot is natuurlijk dikke bullshit... Die 4takt scooters zijn zo ontiegelijk zuinig (ooit wel 1:45) dat die nauwelijks uitstoot hebben...

Een scooter die aan EURO3 voldoet (= nog niet eens verplicht, nu is EURO2 verplicht.) vervuilt meer dan een auto die aan EURO5 voldoet (= verplicht sinds 1999) gemeten in gram/km.

50cc 4t scooters komen echt uit het stenen tijdperk, met al die carb en ongeregelde kat zooi. Zo'n Yamaha injectie heeft niet eens een lambda sonde. Hoezo 'injectie', computergestuurde carburateur is dan bijna een betere benaming.

De enige moderne 50cc 4t is een Honda Zoomer.
 
Back
Top